Skole og baby!

markrete

Glad i forumet
Gresskarfrøene2023
Er så mange som forteller meg at "nei, det går ikke... du må være realistisk... eksamen og baby går ikke...". Jeg har bestemt meg for å ta et ekstra fag til høsten. Eksamen 2., 3. og hjemmeeksamen 5.-12. desember. Jeg har termin 6. desember(det blir nok likevell novemberbarn, og han har nok kommet før eksamenene). Selvfølgelig blir det tungt, men jeg vil da i hvertfall prøve å få gjennomført høstsemesteret! Tilrettelagt blir det jo også! Om han kommer midt i en eksamen eller under hjemmeeksamen, så ser jeg jo selvfølgelig at jeg må endre min plan, men jeg må da få lov å prøve å fullføre å håpe på at dette skal funke.

Er så irriterende at alle skal fortelle meg hvordan og hvorfor det IKKE går, kan jeg ikke få prøve selv? Jeg er så bestemt på at dette skal gå jeg. Blir så innmari irritert når folk ikke heller kan støtte meg å si at de håper at jeg får det til!

Er jeg GAL som har lyst til å prøve å fullføre før jeg tar permisjon??
 
Tenker at det skader jo ikke å prøve, går det så går det og går det ikke så har du iallefall prøvd :)
 
Bare å prøve :) har en venninne som skulle ha i april, men fikk i mai midt i eksamene og derfor droppet hun eksamener det semesteret. En annen venninne fikk i august og hadde babyen med seg på skolen hele permisjonen og fullførte det året :)


_____________________________
Venter en liten førjulsgave <3
Termin 3.desember!
 
Det kommer helt an på deg. Jeg vet at jeg ikke hadde greid det. Jeg har ingen selvdisiplin, og har nok med en ting om gangen... Men ei jeg vet om gikk på skole og fikk barn og jobbet litt "samtidig", og hun hadde i tillegg et barn fra før. Utrolig dame! Hvis du er mer i retning av henne enn av meg, så klarer du det nok :)
 
Kjør på! Så lenge det føles bra og du har lyst å gi det et forsøk så gjør det. Bare prøv å ikke krev for mye av deg selv, slik at fallhøyden blir for stor om det ikke går bra! :)
Jeg skal ha eksamen i november og innlevering av en stor oppgave i slutten av november, samt forsvar av oppgaven i desember. Men prøver å legge lista lavt, slik at jeg er innstilt på at det plutselig ikke går likevel.

Lykke til med alt! :)
 
Jeg skal starte på høgskole nå i august.. Tar det samlingsbasert, så jeg kan jobbe mye hjemmefra og tenker å ta praksisen før jul..
Eksamenstiden mai/juni tar pappan pappapermisjon :)
Kanskje jeg tar permisjon fra skolen i januar, men har veldig lyst til å prøve å la være.. ;)
 
Skal selv forsøke å få på skole i permisjonstiden denne gangen! Skole en dag i uka, og eksamen til våren! Eg prøver i allefall, så får vi se om eg får fullført! :)
 
Jeg er ingen sånn "supermamma" som får til alt og rekker alt mulig, men jeg meldte meg opp til 75 stp det året jeg fikk førstemann. (En "hengeeksamen" på 15 stp, og to 30 stp eksamener. Det var ganske hardt, men jeg kom meg gjennom, og fikk tatt alle eksamener med unntak av en. Lista la seg ganske mye lavere enn tidligere av seg selv, fokuset flyttes ganske mye når en får barn.

Jeg hadde ikke trodd jeg skulle klare å fullføre så mye, men tenkte som du at jeg skulle prøve. Jeg var veldig heldig med helsa til babyen, da. Ingen kolikk eller sykdom før hun begynte i bhg, og likte seg dessuten veldig godt på babygymmen på gulvet. Dessuten sov hun veldig mye på formiddagen, så det gikk bra å ta henne med på forelesninger. Men det ble ikke tid til så mye annet. Jeg var nok ikke helt forberedt på hvor mye tid et barn krever. Jeg hadde forestilt meg at jeg skulle fortsette med veldig mye av det jeg gjorde før, slik ble det ikke. Aktiviteter som trening og samvær med venner har vært en sjeldenhet siden jeg fikk barn, kanskje på grunn av studiene... (Nå har jeg ingen slekt i nærheten som kan steppe inn, og har i tillegg en mann som er borte i jobbsammenheng omtrent en uke pr måned....)

Jeg ville ha prøvd på studier, men jeg vil gi noen tips; prioriter fag. Bestem deg for hvilke eksamener som er viktigst, og hvilke du evt kan ta senere eller klarer deg uten. Det var ikke vanskelig for meg å velge hvilken ensamen jeg skulle utsette da jeg så at tiden ikke strakk til.. Sørg for at du får noen faste luftehull, f.eks en fast venninnekveld, eller Barselgruppa. Det er viktig, og dessuten veldig godt, med voksenkontakt og tid for deg selv. Ikke press deg selv for hardt. Tenk at hvert eneste stp du får til er en bonus, husk at permisjon ikke er "fri". Det er fulltidsjobb som mamma, og kan til tider være langt mer krevende enn en fulltidsjobb! (da gleder du deg kanskje mer over det du får til, og gremmer deg mindre over det som ikke går etter planen.)

Du er tøff som prøver, klart det kan gå! Men husk at det er mange ting en ikke kan styre. (Som din og ikke minst barnets søvn, gråting, mat, amming, osv). Jeg krysser fingrene for deg, og ønsker deg lykke til!!!
 
Jeg tok 4 eksamener da yngste var 10-16 dager.
Fikk ikke de beste karakterene, men kom da gjennom.
Det går helt fint å ta eksamen selv om du har en liten en.
Min mor og faren til babyen byttet på å passe han mens jeg hadde eksamen. De var i et rom rett utenfor der jeg satt, så de bare hentet meg da han trengte mat, gikk veldig fint :)
 
Min første var fem dager når han var med på skolen, han var to uker ved første elsamen og tre uker ved andre eksamen (anatomi). Jeg har aldri vært spesielt skoleflink, Studerte sykepleien og fullførte 1.året med baby i auditoriumet! Ingen problem, hadde nå to praksiser igjen av hele studiet men valgte å ta permisjon og heller gjøre meg ferdig neste år! Kjør på, med vilje kan en klare alt :D
 
Kan jo søke en god del støtte for å kunne ta utdanning mens man har barn. Jeg skal vertfall prøve å ta musikkvitenskap(fulltidsstudie) bachelor. Får ekstra fra lånekassen, utdanningsstipend ++, så akkurat økonomien skal fungere greit.

Eller om man vil kan man ta permisjon, da får jeg fortsatt støtte fra lånekassen, og kan ta eksamen om jeg vil det. Kommer jo helt ann på hvilken baby jeg får, blir han rolig og sover godt på nettene og slikt så tar jeg han rett og slett med i vogna på forelesninger! :) Hvis ikke, ja da må man kanskje se om man burde ta ut permisjon.

Alt avhenger egentlig av om det blir en skrikebaby eller en sovebaby ;) Men økonomisk så finnes der masse støtte man kan søke om! :)
 
Kan jo søke en god del støtte for å kunne ta utdanning mens man har barn. Jeg skal vertfall prøve å ta musikkvitenskap(fulltidsstudie) bachelor. Får ekstra fra lånekassen, utdanningsstipend ++, så akkurat økonomien skal fungere greit.

Eller om man vil kan man ta permisjon, da får jeg fortsatt støtte fra lånekassen, og kan ta eksamen om jeg vil det. Kommer jo helt ann på hvilken baby jeg får, blir han rolig og sover godt på nettene og slikt så tar jeg han rett og slett med i vogna på forelesninger! :) Hvis ikke, ja da må man kanskje se om man burde ta ut permisjon.

Alt avhenger egentlig av om det blir en skrikebaby eller en sovebaby ;) Men økonomisk så finnes der masse støtte man kan søke om! :)
Oki så bra:) eneste som har engsta meg er økonomien:)
Men når du snakker om permisjon, snakker du om fødselspermisjonen da?:)


Venter en liten prins 9 November ❤
 
Oki så bra:) eneste som har engsta meg er økonomien:)
Men når du snakker om permisjon, snakker du om fødselspermisjonen da?:)


Venter en liten prins 9 November ❤

Vet ikke hva det heter, men man kan ta permisjon fra skolen ett år. På samme måte som man tar permisjon fra jobb ;) Da får man likevell støtte fra lånekassen og KAN ta en eksamen om man ønsker det og ser man får tid :)
 
Back
Topp