Skole for 4åringer

Tvilling74

Forumet er livet
VIP
Hva syntes dere om at 4 åringene skal begynne på skolen??

Jeg syntes det er altfor tidlig..
Når jeg begynte på skolen var jeg 7år..Det er tidlig nok syntes jeg..

Det er om det på tv2 nå..

ALT FOR TIDLIGT.....skal ikke barn få være barn lengre[8|]

Alt for tidleg!!!!!

Jeg syns det er altfor tidlig! Jeg er lærer, og ser at mange av 6 åringene heller ikke er klare for å begynne på skolen. Syns ikke så små barn skal bli presset inn i en skolehverdag så tidlig, de må få tid til å leke og more seg først.

Nei, vettu hva!!! Sender ikke Endre på skolen til høsten!! Hallo! At de hele tatt snakker om det! 6 år er jammen ungt nok!

Altfor tidlig! i hvertfall for guttene som er litt "tregere" enn jentene. syntes det er tidlig nok jeg at 5-6 åringene begynner.. [>:]

Ja det er helt sykt at de i det hele tatt tenker den tanken....[:'(]

Det er tidlig, men med de rette oppleggene rundt dette, er det kanskje ikke for tidlig for noen allikevel.. Det vil være vesentlig at man finner gode metoder for læring sammen med lek og moro, som andre her også nevner.
Det vil jo også være vesentlig at læringen innføres gradvis, og at det ikke blir 5-6 skoletimer hver dag, det vil antakelig ikke en fireåring være i stand til å få noe ut av..

Var jo forresten ikke snakk om at de skulle pålegge alle fireåringer å begynne på skolen, det var snakk om at foreldrene sammen med en sakkyndig skulle avgjøre om fireåringen var "moden" nok til å begynne på skolen..

Det er for tidlig for de fleste, dessuten bør barna få være barn ei stund til! Er lærer selv og ser med fortvilelse på at byråkrater tror at problemene i skolen kan løses ved tidligere skolestart og lengre dager. Faktum er at pengene burde brukes på menneskelige ressurser, slik at en lærer alene ikke må undervise, være konfliktløser, omsorgsperson og sosialarbeider for opptil 28 barn samtidig. Nei, få inn flere lærere (del grupper) og sosial/spesial pedagogiske lærere, så kan hver fagperson ta seg av det området de kan best, og slippe å aggere spesialist på det umulige! I dag er det desverre slik at mange elever med spesielle behov ikke får den oppfølgingen de har krav på og fortjener. Istede sliter de ut seg selv, medelever og lærere. De andre elevene stempler disse elevene som bråkmakere, og tar avstand fra dem. Følgene er at klassemiljø og undervisning lider og blir dårligere. Jeg har selv en fantastisk fin 1.klasse med 14 elever i år. Koser meg på jobb!......men spør hvordan jeg hadde det da jeg hadde en svært sammensatt klasse på 28 elever: da vurderte jeg faktisk å omskolere meg fordi jeg var sliten , men enda viktigere, fordi jeg ikke maktet å gielevene det de hadde krav på og fortjente[8|].

ORIGINAL: Mz Roma

For tidlig. La barn være barn. Det får ikke så mangen årene før skole og alvor innhenter de.

Da det kom ny læreplanen i 97 var det sterkt vektlagt at eleven skulle lære gjennom lek og at skoledagen skulle preges av nettopp dette. I 2006 kom det en ny plan som vektlegger kunnskap for 5-6 åringer på en mye mer konkret måte som setter andre krav til undervisningen og forventninger til den konkrete kunnskapen de skal lære. Etter 2. klasse er det læringsmål; Dette skal en kunne etter 2.klasse..... Dette har ført til mer undervisning og mindre lek allerede fra 1.klasse. Man må starte så tidlig for å ha sjans til å nå læringsmålene etter 2. klasse. Er lærer selv og synes utviklingen er skremmende, alvåret kommer så fort...... 
ORIGINAL: Emmeline

Skolen må jo bli lagt opp på en helt annen måte med mye mer lek og læring sammen i så fall. Mange barnehager innfører jo mer og mer læring sammen med lek. Da jeg gikk i barnehagen var den pedagoigske delen helt annerledes enn i dag. Det var vel også snakk om at de som er flinke skal få lov til å begynne tidligere. Tror de kan gjøre en like god jobb i barnehagen fremfor at de skal begynne på skolen allerede som 4 åringer.

Allt for tidlig syns jeg også.

nei vettu ka. d e hårreisanes. la unga få være unga.
greit nok at d bi ett anna opplegg men ka m di som vil være heime m ungan sine kor bi valge hænne då??

ALTFOR TIDLIG, DET VIKTIGSTE FOR BARN I DRN ALDEREN ER Å LÆRE SEG Å OMGÅS MED ANDRE BARN\ VOKSNE OG LEKE.
lÆRER MYE GJENNOM LEKEN.

nemi.marselia: Det var i denne sammenheng snakk om at de foreldrene som ønsket det kunne la sitt barn begynne på skolen ett år tideligere enn nå (altså det året de fyller fem), dersom barnet var "skolemoden" nok. Valgfriheten forsvant i så måte ikke.

Generelt handerl det vel litt om hva vi legger i "skole"-begrepet også. I mange andre land begynner jo barna på skolen når de er 3-4 år gamle. Det er selvsagt ikke snakk om den helt samme skolehverdagen som vi hadde i 1. klasse, en må jo ta hensyn til barnas alder og modenhet. Skole for 3-åringer er vel egentlig i stor grad en barnehage med fokus på noe læring innimellom. Man kan lære innmari mye gjennom lek, og barn elsker å lære, så det handelr gjerne mer om en formalisering av den læringen som foregår i en god del barnehager i dag.
Men det var ikke dette det handlet om DENNE gangen. Denne gangen var det er forslag om at de foreldrene som ønsket det kunne "søke" om et års tideligere skolestart for sitt barn.

Back
Topp