Det er for tidlig for de fleste, dessuten bør barna få være barn ei stund til! Er lærer selv og ser med fortvilelse på at byråkrater tror at problemene i skolen kan løses ved tidligere skolestart og lengre dager. Faktum er at pengene burde brukes på menneskelige ressurser, slik at en lærer alene ikke må undervise, være konfliktløser, omsorgsperson og sosialarbeider for opptil 28 barn samtidig. Nei, få inn flere lærere (del grupper) og sosial/spesial pedagogiske lærere, så kan hver fagperson ta seg av det området de kan best, og slippe å aggere spesialist på det umulige! I dag er det desverre slik at mange elever med spesielle behov ikke får den oppfølgingen de har krav på og fortjener. Istede sliter de ut seg selv, medelever og lærere. De andre elevene stempler disse elevene som bråkmakere, og tar avstand fra dem. Følgene er at klassemiljø og undervisning lider og blir dårligere. Jeg har selv en fantastisk fin 1.klasse med 14 elever i år. Koser meg på jobb!......men spør hvordan jeg hadde det da jeg hadde en svært sammensatt klasse på 28 elever: da vurderte jeg faktisk å omskolere meg fordi jeg var sliten , men enda viktigere, fordi jeg ikke maktet å gielevene det de hadde krav på og fortjente[8|].