Skofobi

Kinaputten

Glad i forumet
Snuppa her begynte jo å gå litt sent, ca 15 mnd gammel. Et par uker senere kjøpte vi vintersko, Ecco track uno (var de eneste skoene de hadde..). Problemet er at hun hater å bruke dem. Det er full grinings med en gang, og da sier det seg selv at utestundene ikke blir særlig morsomme. Tror de har prøvd å ha henne ute flere ganger i barnehagen, men hun sutrer og gråter fortsatt.

Synes det er utrolig vanskelig å vite om hun synes de er vonde å ha på eller om hun bare ikke er vant til å måtte drasse rundt på "tunge" sko når hun skal gå. Balansen blir jo også litt annerledes etc.

Er der flere som har hatt trøbbel ved introduksjon av sko? Og hva skal jeg gjøre????

Må vi kjøpe andre sko? Gå med dem inne? Bare peise på? Takknemmelig for alle råd.

Vi hadde problemer i starten. Men det ordna seg egentlig veldig greit selv, når hun bare ble vant med dem.
Nå er det sånn at hun henter skoene sine heeele tiden for hun vil ut! [:D]

Så håper det ordner seg slik for dere også! Har dessverre lite tips som jeg kommer på nå..
Eller det vi gjorde, var at hun fikk gå på dem inne og bli vant med dem der før vi hadde på skoene ute [:)]

Her er det totalt motsatt! Hun fikk sine første sko for noen uker siden og hun vil ha dem på HELE tiden. Når vi er hjemme og leker så henter hun ofte skoene sine. (Har de på armene og krabber inn). Så tar vi de på, og hun får leke med de på inne. Det er jo så skjønt med de små uskyldige påfunnene. Men, så er det enten tid for å sove litt, bleieskift eller et bad. Hvertfall en eller annen aktivitet som innebærer at skoene må av. Da er det hylvræling og full fornærmelse.

Når det gjelder din situasjon så har jeg lite å fare med, men hva om dere prøver noen lette innesko først? Tøfler med støtte?
Jeg regner med du fikk veiledning eller sammenligna foten hennes med sålen før du kjøpte de?[:)] Mtp om de kan være for store/små[:)]
Har du stappa hånda di oppi for å se om det kan være noe ubehagelig hun får i foten?

Håper det ordner seg for dere snart[:)]

Julie var også 15 mnd når hun fikk sko på og det var absolutt ikke poppis[&:]
Øvde en del på det inne og fikk leke litt med skoene...Etter ei stund gikk det bra å ha de på,men hun er fortsatt rask til å ta de av seg i bilen[:)]

Har Ponny SympaTex utesko og tror det er merket Ponny i innesko også(Dårlig husk og de er i barnehagen[8D])

Håper det ordner seg[:)]

ORIGINAL: Miss Hormontroll

Her er det totalt motsatt! Hun fikk sine første sko for noen uker siden og hun vil ha dem på HELE tiden. Når vi er hjemme og leker så henter hun ofte skoene sine. (Har de på armene og krabber inn). Så tar vi de på, og hun får leke med de på inne. Det er jo så skjønt med de små uskyldige påfunnene. Men, så er det enten tid for å sove litt, bleieskift eller et bad. Hvertfall en eller annen aktivitet som innebærer at skoene må av. Da er det hylvræling og full fornærmelse.

Når det gjelder din situasjon så har jeg lite å fare med, men hva om dere prøver noen lette innesko først? Tøfler med støtte?
Jeg regner med du fikk veiledning eller sammenligna foten hennes med sålen før du kjøpte de?[:)] Mtp om de kan være for store/små[:)]
Har du stappa hånda di oppi for å se om det kan være noe ubehagelig hun får i foten?

Håper det ordner seg for dere snart[:)]

Haha, så mye rart de gjør! [:D]

Fikk forsåvidt veiledning i butikken. Målte foten mot såle osv. Men følte ikke at damen hadde helt peiling, og det var som sagt ingen andre merker eller modeller å velge mellom. Synes det er litt klønete å få på skoene, og vanskelig å vurdere om de sitter godt. Innvendig er de jevne og fine.

Har også lurt på om hun burde ha noen øvelsessko/tøfler til innebruk. Nå har hun myke skinntøfler, og det er jo omtrent som å gå i sokkelesten.

ORIGINAL: Bolla85

Vi strevde også i starten. Vi har ecco goretex. Aner ikke hvordan de er i forhold til de M har, men disse er i hvertfall av de letteste har jeg hørt. Men alikevel ble balansen helt annerledes. Han går lite ute i barnehagen fortsatt. Men han går mye på veien med oss da. Men i starten ville han ikke stå en gang med sko på.Men det ble gradvis bedre. Øvde litt og litt[:)]

Sånn er det her også. Blir ganske fortvila selv av å se hvor mye hun strever. Men hun kan stå og gå med dem, det vet jeg. Hun vil bare ikke. Har vel prøvd av og på i to-tre uker nå, så synes det tar lang tid. Men det går kanskje bare sakte framover..

Her var det helt likt. Sofie begynte også å gå litt sent og fikk sko når hun var nesten 15mnd. Hun totalt nekta å gå med dem. Hun stod enten som limt til veien eller så hylte hun og ville ha dem av. Det vi gjorde var å ha dem på litt hver dag, både inne og ute. Det samme gjorde de i barnehagen. Plutselig så var det kjempestas med sko. Hele ungen lyser opp når vi kommer ned til gangen hvo skoene hennes står. Kjempestas. Balansen hennes i skoene er fortsatt ikke helt tipp topp, men dress og diverse yttertøy må nk også ta litt av skylda.

Masse lykke til[:D]

Kan jo være skoene er for stramme slik at det presser på føttene.

Ikke hatt det problemet selv, gikk ikke ordentlig før han var 15.mnd, men brukte sko en liten stund før siden vi var mye ute med trillevogna å gikk selv.

Du kan jo prøve å introdusere dem for henne som en "leke". At hun får bli kjent med de på sin måte. Og så etterhvert kle de på henne når hun er inne... Sånn at hun får gåt i de i trygge omgivelser, for deretter å ta de ut.
Men kan jo også være at de er trange eller ubehagelige å ha på. Er de trange når hun har tykke sokker i?

ORIGINAL: Rødtoppen Hissig

Du kan jo prøve å introdusere dem for henne som en "leke". At hun får bli kjent med de på sin måte. Og så etterhvert kle de på henne når hun er inne... Sånn at hun får gåt i de i trygge omgivelser, for deretter å ta de ut.
Men kan jo også være at de er trange eller ubehagelige å ha på. Er de trange når hun har tykke sokker i?

Vi gjorde dette i dag, og gjett hvem som gikk rundt i stua stolt som en høne!! [:D]Så fikk hun ha dem på seg da vi trillet til butikken og inne i butikken (hun satt i handlevogna). Da vi kom hjem igjen gikk hun inn i gangen uten problemer. Men da var det på tide å få dem av.

Hadde bare tynne sokker i dag da hun ikke skulle være ute. Synes de er vanskeligere å få på med tykke sokker, men de er egentlig ikke for små tror jeg. I hvert fall var størrelsen større alt for stor. Men mulig de klemmer mer med tykkere sokker. Vi får se hva som skjer når vi prøver igjen.

Back
Topp