Skjult UVI

Streken 2021

Elsker forumet
Marshmallows2021
Fikk i dag ett veldig forsinket brev fra legen min. Det er datert 18.08 og er resultatet av alle prøvene jeg tok før uke 12 i svangerskapet.
Her står det at jeg har urinveisinfeksjon. Har vært mye plaget med dette de siste årene, men nå har jeg 0 symptomer så ble ganske overrasket.
Har jo gått med dette i over 1 måned så kjenner jeg ble litt små bekymret nå. Google gjorde meg egentlig ikke noe klokere heller.

Jeg var hos jordmor etter at denne prøven var tatt og da sa hun at urinprøven min denne dagen var helt fin. (den var tatt nesten 10 timer før, men stått i kjøleskapet frem til timen hos jordmor.)
Noen andre som har opplevd noe slikt?
 
Ds hadde du kanskje UVI og at det gikk over uten behandling? :) det kan jo skje
Ellers er det veldig vanlig at symptomene på uvi blir diffuse og helt annerledes når man er gravid.
Om du er i tvil ville jeg snakket med legekontor om du kan avlegge en ny prøve.

Jeg var mye plaget med uvi uten symptomer for mange år siden. Altså at jeg hadde hverken symptomer eller utslag på uvi-test hos lege før jeg fikk høy feber og nyrebekkennetennelse. Så det var litt stress, derfor er jeg nå veldig obs på vage symptomer og drikke mye vann, ikke fryse osv. Men faktisk ikke hatt uvi siden det året hvor jeg fikk det 4 ganger på krot tid.
Uansett, om du hadde gått med uvi i en måned nå ville det veldig sannsynlig ha gått opp til nyrene. Og det ville du ha merket, gravid eller ikke :)

Tror jeg bare ville tatt en ny test hos lege for å slippe å bekymre meg videre :)
 
Hvis du ikke hadde symptomer er det hva vi kaller "asymptomatisk bakteruri", altså ikke det man vanligvis kaller en urinveisinfeksjon. Dette behandler vi ikke hos friske/ikke-gravide. Hvis man får positiv urinprøve i første trimester, tas ny urinprøve innen 1 uke. Dersom denne også er positiv får hun som regel behandling med antibiotika for å minimere risikoen for nyrebekkenbetennelse, selv om dette heldigvis er sjeldent.

Så du kan trygt bare levere ny prøve :) Viktig å ta en god prøve: Vask godt nedentil med vann og klut, ta prøven fra morgenurin og "midtstrålen", spre beina og evt kjønnslepper godt for å unngå forurensning. En forurenset prøve kan se ut som den er positiv men egentlig stammer bakteriene fra huden nedentil. Med en god prøve kan du slippe en unødvendig antibiotikakur :)

Mvh gravid som tilfeldigvis er lege :pompus:
 
Back
Topp