Skjevt hode (plagiocephaly)

stoltmammatilto

Andre møte med forumet
Hei

Min lille babygutt på 4 måneder har skjevt/asymmetrisk hode, noe som han har hatt siden fødsel. Han har hele tiden hatt en klar favorittside, pga. hodeformen som gjør at det er lettere for han å ligge på den ene side og pga. "stramme" muskler på den ene siden. Vi har vært hos fysioterapeut flere ganger, og har gjort en rekke tiltak hjemme som feks. bruk av babydorm pute, blokkering av "godsiden", plassering av seng og stellebord slik at det som er spennende å se på er på "dårligsiden" og mye mageligging. Vi har også vært hos osteopat til behandling. Baksiden av hodet syns jeg har blitt bedre, og han har nå fri bevegelse til begge sider, selv om han fremdeles har en klar favorittside. Det som bekymrer meg er at pannen og øret er lengre frem på den ene siden....Er det noen andre som har erfaring med dette? Blir det bedre?

Ser på NHIs hjemmeside at hjelm, som er vanlig å bruke som behandling i USA, ikke er anbefalt i Norge med mindre det er betydelige skjevheter...noen som har erfaring med "betydelige skjevheter" eller bruk av hjelm?
 
Min gutt hadde dette og kjenner igjen beskrivelser av pannen :)
Det gikk seg helt fint til og brukte ikke hjelm eller annet. Var hos osteopat og hadde samme tiltak som deg i hverdagen, utenom at vi ikke brukte noe spesialpute.
Sønnen min er nå 3 år og hodet ser helt normalt ut. Rundt 3-5 mnd var da hodet så mest skjevt ut også gradvis bedring.
 
Min gutt hadde dette og kjenner igjen beskrivelser av pannen :)
Det gikk seg helt fint til og brukte ikke hjelm eller annet. Var hos osteopat og hadde samme tiltak som deg i hverdagen, utenom at vi ikke brukte noe spesialpute.
Sønnen min er nå 3 år og hodet ser helt normalt ut. Rundt 3-5 mnd var da hodet så mest skjevt ut også gradvis bedring.

samme erfaring som deg med nr 2. Bortsett fra at vi ikke gikk til osteopat, men hadde samme tiltak i hverdagen. Hode er helt fint i dag.
 
Min gutt hadde dette og kjenner igjen beskrivelser av pannen :)
Det gikk seg helt fint til og brukte ikke hjelm eller annet. Var hos osteopat og hadde samme tiltak som deg i hverdagen, utenom at vi ikke brukte noe spesialpute.
Sønnen min er nå 3 år og hodet ser helt normalt ut. Rundt 3-5 mnd var da hodet så mest skjevt ut også gradvis bedring.

samme erfaring som deg med nr 2. Bortsett fra at vi ikke gikk til osteopat, men hadde samme tiltak i hverdagen. Hode er helt fint i dag.

Takk for at dere deler deres erfaringer, og så bra at hodeformene ble bra! Husker dere når det begynte å se "rett" ut? Hvordan var fordelingen av "belastning på sidene" ila. et døgn? Føler liksom at jeg bruker så mye tid på å tenkte på hvordan hodet er plassert, som jeg heller skulle ha brukt til å bare nyte tiden med en liten baby. Men jeg har liksom ikke lyst til å gjøre for lite, slik at det ikke blir bra...
 
Takk for at dere deler deres erfaringer, og så bra at hodeformene ble bra! Husker dere når det begynte å se "rett" ut? Hvordan var fordelingen av "belastning på sidene" ila. et døgn? Føler liksom at jeg bruker så mye tid på å tenkte på hvordan hodet er plassert, som jeg heller skulle ha brukt til å bare nyte tiden med en liten baby. Men jeg har liksom ikke lyst til å gjøre for lite, slik at det ikke blir bra...

Stor bedring mellom 7 og 10 mnd :)
 
Takk for at dere deler deres erfaringer, og så bra at hodeformene ble bra! Husker dere når det begynte å se "rett" ut? Hvordan var fordelingen av "belastning på sidene" ila. et døgn? Føler liksom at jeg bruker så mye tid på å tenkte på hvordan hodet er plassert, som jeg heller skulle ha brukt til å bare nyte tiden med en liten baby. Men jeg har liksom ikke lyst til å gjøre for lite, slik at det ikke blir bra...

som veivalsa skriver rundt 7-10 mnd så vi bedring, men var ikke bra før hun var over 1 år. Vi lot henne gjøre som hun ville om natta, etter råd fra hs. Hadde blitt utslitt om vi skulle overvåke henne om natta. Så hadde vi fokus på det på dagtid, men hvis hun nektet å sove på riktig side så lot vi det ligge. Ikke så lett å være mamma og skulle gjøre alt riktig. Min erfaring er at man ikke trenger å være «på» hele tiden, men at så lenge man har fokus på det så går det seg til
 
Back
Topp