Skjevt hode 3mnd..

68Fastback

Elsker forumet
Maiblomstene 2020
Februarlykke 2022❄️
Snuppa hadde tidlig favorittside, noe vi også tidlig begynte å «korrigere» ved 5-6ukers alder..
Nå er hun straks 3mnd, og hodet hennes har ikke fått symmetrisk form enda :bored:
Hun snur hodet fint begge veier både på rygg og mage.. Men er tydelig flat på ene side i bakhodet.
Ser det godt rett bak øret og mot midten.
Jeg kan føle med hånden at det er en slags «avrundet spiss» der hodet går fra å være flatt til rundt.. (Om noen forstår hva jeg mener.) :joyful:
Hadde trodd det skulle rette seg til nå egentlig... Noen fler som har samme «problem?»
 
Vår hadde også favorittside tidlig. Måtte lokkes til å snu hodet andre veien.. Hodet var skjevt ganske lenge, men ble bedre etter hvert :) tok litt tid her i hvertfall, selv om vi tok tak i det tidlig, men skal se at det retter seg med tid :)
 
Ser nå at det står på mai2020, vår ble født oktober 2019 :)
 
Takk for svar :) Ja jeg tenker jo at det fortsatt er tid til at det retter seg.. Men syns det er rart det fortsatt er såpass skjevt :confused: Det er jo kun utseende jeg er «bekymret» for egentlig.. For hun virker heldigvis ikke stiv/stram i nakken i det hele tatt ;)
 
Jeg leste et sted at det vil ordne seg innen 1-års alder (så lenge det korrigeres da) :)
 
Vi holder på å korrigere favorittside nå og har fått høre at det kan ta tid før hodet vokser seg til. Vår hadde fått favorittside og avflatet side på skallen før vi lærte om favorittside. Når vi først kommenterte det selv til helsestasjonen så fikk vi hjelp av fysio.
 
I vårt tilfelle var det også vi som tok det opp på helsestasjonen på 6 ukers kontrollen.. Men siden vi var godt i gang med korrigering selv, og hun ikke virket plaget på noen måte så avtalte vi å se an til 3mnd kontrollen. Jeg syns bare det er rart det ikke har rettet seg mer. Men hun er jo knappe 3mnd da, så jeg er kanskje litt for utålmodig ;)
 
I vårt tilfelle var det også vi som tok det opp på helsestasjonen på 6 ukers kontrollen.. Men siden vi var godt i gang med korrigering selv, og hun ikke virket plaget på noen måte så avtalte vi å se an til 3mnd kontrollen. Jeg syns bare det er rart det ikke har rettet seg mer. Men hun er jo knappe 3mnd da, så jeg er kanskje litt for utålmodig ;)

Jeg spurte om det i dag hos fysioterapauten faktisk, hun sa bare det tok litt tid. Vår er 11 uker :) har jobbet med det siden 8 uker og vi ser ingen endring enda.
 
Jeg trodde man forventet at det skulle rette seg innen et år
 
Mine tvillinger på snart 4 mnd har også favorittside og blitt flate på den siden. Har brukt pute fra mimos som de ligger på hele tiden når de ligger på rygg. Siden er fortsatt flat men det ser ut til å jevne seg mer og mer ut. Det hjelper også når de ligger mer på magen ;)
 
Last edited:
Dere som går til fysio, hvor ofte går dere? Jeg går hos en som vil vi skal komme to dager i uka, noe som jeg syns kanskje er litt ofte.
Lurer også på om vi muligens skal prøve å få byttet fysioterapeut, syns det virker som h*n leter etter feil som ikke er der, og bare skaper mer «jobb». I tillegg spør h*n og kommenterer alt mulig, b.la. Hvordan hun blir holdt (jeg får ikke lov å ha henne på skuldra kun i armene), hvordan jeg skal roe henne, spør hvorfor jeg ikke ammer osv.. Noen andre her som har bytter fysioterapeut? Kunne i alle fall tenke meg en second opinion ☺️
 
Dere som går til fysio, hvor ofte går dere? Jeg går hos en som vil vi skal komme to dager i uka, noe som jeg syns kanskje er litt ofte.
Lurer også på om vi muligens skal prøve å få byttet fysioterapeut, syns det virker som h*n leter etter feil som ikke er der, og bare skaper mer «jobb». I tillegg spør h*n og kommenterer alt mulig, b.la. Hvordan hun blir holdt (jeg får ikke lov å ha henne på skuldra kun i armene), hvordan jeg skal roe henne, spør hvorfor jeg ikke ammer osv.. Noen andre her som har bytter fysioterapeut? Kunne i alle fall tenke meg en second opinion ☺️
Fysio 2 ganger i uka er ganske normalt tidlig i en behandling, og så over til sjeldnere ved vedlikehold. Kommer an på hva som behandles også. Du må jo gjerne bytte. Jeg har hatt god erfaring med å bytte før.
 
Tindra har begynt å snu seg over på magen så fort hun blir lagt på ryggen... Så da tenker jeg trykket på bakhodet blir mye mindre heretter:joyful:
 
Tindra har begynt å snu seg over på magen så fort hun blir lagt på ryggen... Så da tenker jeg trykket på bakhodet blir mye mindre heretter:joyful:
Du har en sånn en du også ja....
 
Oh yes :hilarious: Gøy da... Men hun blir sint som bare det når hun har ligget på magen en stund og hodet begynner å bli for tungt...:shifty:
Mine tre første snurret rundt straks de ble lagt på ryggen og hylte for å få hjelp når det ble slitsomt å holde hodet. Hun her er den første som har forstått at det går an å legge ned hodet etter en stund:hilarious:

Noen få ganger har hun snudd seg fra mage til rygg, men hun har ikke skjønt at hun får det tilo_O
 
Oj, det er veldig tidlig da..! :eek: Det er vel normalt at de snur seg fra rygg til mage lenge før de får til motsatt..? Husker neimen ikke hvordan det var med gutta annet enn at de krabbet ved 6-7mnd alle tre :)
 
Oj, det er veldig tidlig da..! :eek: Det er vel normalt at de snur seg fra rygg til mage lenge før de får til motsatt..? Husker neimen ikke hvordan det var med gutta annet enn at de krabbet ved 6-7mnd alle tre :)
I tilfelle det var til å misforstå; de snudde seg ikke straks de ble lagt på ryggen første gang de ble lagt på ryggen. Men da de var i 3-mnd alder snurret de rundt med en gang de ble lagt ned, og innså ikke at det gikk an å hvile hodet.

Jeg husker ikke hvordan det var med min nr 2, men 1, 3 og 4 har alle velta fra mage til rygg før de klarte snu seg fra rygg til mage. Det har skjedd ved at de bikket hodet til sides og kroppen fulgte etter. Tredjemann så ut til å skjønne det, og snudde seg med vilje fra 3 uker. Han vippet seg over straks han ble lagt ned til magetrening. De andre har vært en del eldre før de har snudd fra mage til rygg med vilje. Men selv om tredjemann snudde seg til ryggen om han ble lagt på magen og til magen om han ble lagt ned på ryggen, så skjønte han ikke at han kunne snu seg tilbake om han selv rullet seg over på magen, så han lå likevel og hylte etter hjelp om han ble sliten av å holde hodet oppe:hilarious:

Alle krabbet før er halvt år. Tipper det kommer til å gjelde fjerdemann også. Så mine barn er sterke, men ikke særlig smarte i begynnelsen:D
 
Back
Topp