Skjerp dere kvinner

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Har dere lest denne artikkelen?

http://www.lonsjprat.no/2015/06/18/skjerp-dere-kvinner/?utm_source=facebook

"I dag opplevde jeg en annen type kjønnsdiskriminering. Den man ikke snakker så høyt om. Jeg har spist frokost med min sønn på hotel nå i 4 dager. I dag klarte tydeligvis ikke en dama å la vær. Hun kom bort å spurte om ikke barnemoren var her ettersom hun hadde sett oss alene hver dag. Jeg svarte at vi ikke var alene, men at vi var to gutter som klarte oss helt fint. Av alle ting reagerte hun med å bli sur. Hun svarte “Du trenger ikke bli ufin, jeg bare lurte på om dere reiste alene”? Jeg ble bestemt og sikkert litt ufin da jeg sa. “Ingen av oss er alene! Vi er to stykker som du ser. Hadde du gått bort til min kone om hun satt her “alene” med vår felles sønn å spurt om det samme”?

...

Jeg er så lei av å høre om damer på byen som sier “han er barnevakt i kveld”. Om du definerer han som barnevakt må du også vite at du sender helt feil signaler til barnet. Hvem har vel ikke hørt om kvinner som krangeler og sier til mannen “da tar jeg barna”. Hva slags rett har du til å ha barna mer enn han? Det har heldigvis skjedd en liten endring de siste årene. I 25% av samlivsbrudd blir foreldre enige om delt omsorg. Hva henger etter…..Jo, barnelovens hovedregel er fortsatt er basert på en forgangen tankegang hvor foreldrene tilordnes ulikeverdige foreldreroller etter samlivsbrudd, selv om de har vært likeverdige i samliv. Dette skaper høye konflikter og uheldig posisjonering mellom foreldrene i bruddsituasjonen, noe som er svært uheldig for fremtidig foreldresamarbeid, og det er svært uheldig for barna.

Hva tenker dere?

Jeg er så enig, det er så tullete å si at pappaen er barnevakt. Man er ikke barnevakt for sitt eget barn.

Jeg sier aldri at mannen er "barnevakt". Er jeg ute uten han, er han enkelt og greit hjemme med barna. Vi er ikke barnevakt for våre egne barn. Men opplever ofte at er han ute, er det selvsagt at jeg er hjemme med barna. Men om jeg er ute, er han plutselig barnevakt. Fra andre som spør altså.

Mannen reagerer selv når feks faren hans spør tom om han er barnevakt. Han er totalt uenig i det og da sier han ifra.

Jeg har forresten skrevet det her inne før,men fått tilbake at jamen du skjønner jo hva vi mener. Har alltid reagert når noen sier fedrene er barnevakt.

Både enig og uenig.

Jeg synes det er flott med menn som er gode pappaer :) Og det skulle da bare mangle egentlig? Så hvorfor er det da et tema? Fordi det kanskje ikke er en selvfølge?

Sier aldri at bf er barnevakt eller noe av det andre han skriver om, så det er jeg enig i. Men likestillingen har gått for langt når man ikke tar hensyn til biologi. Å prioritere far foran barn er aldri greit i mine øyne.

Kan ikke la være å tenke på at det er en GRUNN for at dama spurte. Enten fordi hun reagerte på manglende omsorg fra faren eller at hun bare hadde lyst til å si at det så koselig ut med guttetur og derfor måtte spørre om de faktisk var alene, men kom aldri så langt/ombestemte seg med rosen når han svarte surt. Artikkelen synes jeg var litt patetisk utblåsning av hummer og kanari uten sammenheng.

Ble litt sånn både og for min del.. Hvor mange kvinner er det egentlig som har en sånn holdning, og som ville gjort det samme som denne damen? Å gått bort og spurt etter mor liksom?? Blir vel litt dumt å bruke den som et slags bilde på hvilke holdninger kvinner har vel? Da kan man likså godt si "skjerp dere menn" fordi min personlige oppfatning er at menn viser mindre initiativ og ansvar overfor barna sine enn kvinner.Det har jeg nemlig mange eksempler på. Men alle er jo ikke like for det:)

Men jeg skjønner jo poenget med artikkelen, og er for likestilling, bare så det er sagt:) og nei, mannen PASSER ikke sine egne barn! Barna er like mye hans som hennes:)

Helt enig i d han skriver om slike tilfellet. Fedre er ikke barnevakt for sine egne barn. Fedre kan like fint som oss mødre ta vare på barna sine.

Ble litt sånn både og for min del.. Hvor mange kvinner er det egentlig som har en sånn holdning, og som ville gjort det samme som denne damen? Å gått bort og spurt etter mor liksom?? Blir vel litt dumt å bruke den som et slags bilde på hvilke holdninger kvinner har vel? Da kan man likså godt si "skjerp dere menn" fordi min personlige oppfatning er at menn viser mindre initiativ og ansvar overfor barna sine enn kvinner.Det har jeg nemlig mange eksempler på. Men alle er jo ikke like for det:)

Men jeg skjønner jo poenget med artikkelen, og er for likestilling, bare så det er sagt:) og nei, mannen PASSER ikke sine egne barn! Barna er like mye hans som hennes:)
Dessverre flere enn man tror med sånn holdningog somkunne spurt om det.

Jeg trorikke,jeg vet
Hehe, ok:) jeg har ikke støtt på dem i hvert fall:P ikke som jeg vet om! Men at dem fins, ja det er det vel ingen tvil om. Bare tror ikke at det er så utbredt at det er representativt :) Men jeg kan ta feil!

Både enig og uenig.

Jeg synes det er flott med menn som er gode pappaer :) Og det skulle da bare mangle egentlig? Så hvorfor er det da et tema? Fordi det kanskje ikke er en selvfølge?

Sier aldri at bf er barnevakt eller noe av det andre han skriver om, så det er jeg enig i. Men likestillingen har gått for langt når man ikke tar hensyn til biologi. Å prioritere far foran barn er aldri greit i mine øyne.

Kan ikke la være å tenke på at det er en GRUNN for at dama spurte. Enten fordi hun reagerte på manglende omsorg fra faren eller at hun bare hadde lyst til å si at det så koselig ut med guttetur og derfor måtte spørre om de faktisk var alene, men kom aldri så langt/ombestemte seg med rosen når han svarte surt. Artikkelen synes jeg var litt patetisk utblåsning av hummer og kanari uten sammenheng.
Enig. Jeg reiste alene med pluggen for dn uke siden. Var da folk som spurte om vi var alene da også. Reagerte ikke noe negativt på det!

Jeg er så enig, det er så tullete å si at pappaen er barnevakt. Man er ikke barnevakt for sitt eget barn.
Jeg må ærlig innrømme at jeg kanskje kan ha brukt det uttrykket selv... Men hadde ikke reagert om han hadde brukt uttrykket barnevakt om meg. Er vel bare en måte å si at han er hjemme alene med henne...

Både enig og uenig.

Enig med du angående artikkelen. Syns den har et bra budskap. Mannen har selv opplevd at folk har reagert når han da han skulle være hjemme fem uker i forbindelse med fødselen. Det var liksom altfor lenge og ikke normalt for en mann.

Men syns allikevel denne artikkelen blir litt på kanten når man snakker om folk med huet oppi ræva. Blir dessverre litt for barnslig. Og så liker jeg ikke en bagatellisering av diskriminering av kvinner... Ingen av delene et greit

Back
Topp