Ja, skjerm er jo ikke farlig og alt med måte er vel en greie. Men hva er med måte da? For der har hver familie veldig ulike tolkninger. Jeg er ikke imot skjerm som en del av barnets oppvekst, men det bør virkelig begrenses og brukes som sammen med sosial samhandling mellom voksne og barn - ikke som en barnevakt. Og barn kan såklart ikke få bestemme selv, finnes nok av forskningsstudier som dessverre har vist at små barn velger skjerm fremfor sosial omgang med andre barn. Det er egentlig ikke mangel på ulike studier og resultater som viser til at skjermbruk, og særlig i de første 6 barneårene ikke bør spille for stor rolle i dagliglivet. Jeg har sluttet å dele særlig av det her på forum, fordi det er så mange som tar seg nær av det uten at det er min intensjon
men det er jo ikke så farlig heller - jeg trenger ikke gjøre mer enn det som er riktig for akkurat mitt barn og bryr meg ikke om hva andre velger. Men når det er en diskusjon om hvorvidt det er bra eller dårlig med mye skjermtid for barn, så må man vel få si sine meninger uten at det betyr at man skal bestemme over andre.
Nå spurte du etter forskningsartikler som underbygger den oppfatningen du har av at barn ikke bør ha fri tilgang, så da deler jeg forskjellig jeg har lest eller kommet over
Jeg kan også si at jeg i en tid i permisjonstiden med babyen var veldig i underskudd på søvn og generelt nedstemt og mye alene på dagtid og kvelder. Det ble myye tv på den da 8 måneder gamle babyen som endelig satt i ro og ikke maste i det hele tatt. Men etter en tid begynte jeg å se hvordan det påvirket han negativt og at jeg gradvis uten å være klar over det stadig økte mengden tid han så på tv. For at det var enklere for meg selv, rett og slett. Det ble en oppvekker for min del, hvertfall. Nå er ikke min så stor enda, snart 3 år, vi ser som regel barne tv hver dag sammen og koser oss med det. Han kommer ikke til å få sin egen tv eller eget nettbrett på veldig lang tid, nettopp fordi jeg ikke tror det er like lett å hjelpe han å begrense bruken når han "eier" skjermen selv. Er det familien sin, er det lettere å avgjøre premissene for bruk i fellesskap.
Håper dere finner en god løsning for deres familie
utfordringen her blir jo som du sier at du og samboer må bli enige, og ikke minst er det mye vanskelige å stramme inn barnas skjermtid heller enn å øke den. Så det er sikkert fint å legge en plan for hva dere kan gjøre sammen med barna i den tiden som tidligere var skjerm, for det er ikke sikkert de vil aktivisere seg selv med det samme.
Denne er jo ganske fin synes jeg, står mer nyttig på bufdir sine sider om hvordan man kan finne riktig løsning for ens egen familie:
"Å bruke tid foran skjerm kan være fint og verdifullt for barnet, men skjermen kan ikke erstatte voksne som ser, hører og engasjerer seg.
I en travel hverdag kan det være fristende å sette barna foran skjermen for å rekke å gjøre andre ting. Men barnets skjermtid bør ikke gå på bekostning av andre aktiviteter, mellommenneskelig kontakt og barnets utvikling."
https://bufdir.no/Foreldrehverdag/Smabarn/Sma_barn_og_skjermbruk/
" NTNU-forskere har nå vist at barns skjermbruk kan påvirke utviklingen av en av våre mest grunnleggende sosiale evner: forståelsen for egne og andres følelser."
https://forskning.no/barn-og-ungdom-ntnu-partner/hoy-skjermbruk-kan-hemme-barns-utvikling/1587963
"Anbefalingene er helt riktige. Grunnen til det er at senere nevrobiologisk forskning har vist at når små barn i første leveår ser på skjermer, utløses dopamin i belønningssenteret som sitter i hjernen, sier Mørch.
Det fører til at barnet får lyst til å gjenta det som utløste reaksjonen i belønningssenteret, og blir oppslukt av det som skjer på skjermen. Siden så små barn ikke kan regulere følelsene sine, må foreldrene gjøre det, sier Mørch."
https://www.nrk.no/norge/who_-barn-bor-ikke-se-pa-tv-for-de-er-to-ar-1.14527696
" Forskerne analyserte skjermtiden og satte det i sammenheng med barnas utvikling. I hovedsak var høyere skjermtid knyttet til dårligere utviklingsvurderinger på alle punkter.
For eksempel: Om et barn på to år hadde mye skjermtid, var dette forbundet med dårligere utvikling da barnet ble tre år. Mønsteret var det samme om barnet hadde mye skjermtid da det var tre år - dette førte til dårligere utvikling ved fem årsalder. "
https://nhi.no/familie/barn/sma-barns-utvikling-kan-forsinkes-med-mye-skjermtid/
" Barn som våkner tidlig, maser eller er trøtte og grinete mens du sjonglerer frokost, matpakker, påkledning. På hektiske morgener er det lett å putte en mobil eller Ipad i barnas hender. Med ett sitter de stille, suggerert inn i det blå lyset fra skjermen, og du kan ordne det du skal i ro og fred.
Men resultatene i en fersk fransk studie kan tyde på at det ikke er så lurt å ty til en skjerm som «barnevakt» om morgenen. I hvert fall ikke når det gjelder barnas språkutvikling."
https://www.aftenposten.no/norge/i/...-skjerm-om-morgenen-foer-skolen-har-oekt-risi
" Forskningsresultatene viser at barn som brukte mye tid foran skjermen som fireåringer hadde lavere emosjonell forståelse da de var seks år.
– Skjermen tar ikke hensyn til det du lurer på, og er ganske dårlig på å vise nyansene i følelsesspekteret. Skal barn forstå følelser er det viktig med en omsorgsperson som kan forklare årsaker og konsekvenser av følelser, sier førsteforfatter Věra Skalická, ved NTNU."
https://www.nrk.no/viten/ny-forskni...e-barns-kognitive-og-sosiale-evner-1.14768801