Skjemme bort baby

Marrylou

Forumet er livet
Julibaluba 2017
It's gonna be May 2019
Hvor mange av dere har fått kommentaren "du skjemmer bort babyen når du....."
jeg har en sånn fysisk trang til å slå til folk som kommer med denne kommentaren! Jeg har fått beskjed at lillegutt feks
-ikke skal få ligge til puppen etter at han er aktivt ferdig med å spise, kosespising etterpå er å skjemme bort
- jeg skjemmer han bort når jeg løfter han opp før han begynner å gråte. Da får jeg lyst til å kaste en bok i tryne på folk om trygg tilknytning mellom foreldre/barn.
- jeg skjemmer han bort fordi vi samsover.
- jeg skjemmer han bort med å alltid ta han til meg når han gråter for å roe han ned (gråter seg blå hos andre og tåler svært dårlig å gå fra arm til arm).

Andre som gjør alt feil og skjemmer bort ungen sin med uvaner?!

Herregud for noen folk du omgås! Er dette venner eller familie? Jeg hadde uansett bedt dem lese seg opp, og sagt klart ifra at vi lever ikke i 1950 nå! Dette er en baby! Hadde det vært en uskikkelig 5-åring, så hadde jeg skjønt de snakka om barneoppdragelse. Men en baby trenger mat, trøst, nærhet, kos, og å bli trygg på sine foreldre!
Jeg har heldigvis enda ikke hatt noen på besøk som har retta på min behandling av jenta vår. Men den første som nevner noe om å skjemme bort baby eller la henne gråte, skal virkelig få høre det! Og om nødvendig bli vist døra!

Ja men det går ut det andre øret igjen. Om du skal irritere deg over alt som blir sagt går du mye rundt irritert for er det noe folk elsker å kommentere så er det hva vi mammaer gjør hehe. Bare hev deg over det og vit at det som føles rett for dere er rett for dere så kan andres meninger fyke en viss plass.

Vi fikk beskjed av svigermor at vi må venne henne til å sove i sin egen seng, at hun ikke må få pupp hele tiden, og at vi må få henne til å sove mer om natten, og holde henne våken om dagen.

Vår jente er 2 uker..

Jeg hører ikke på henne da, dette er mitt tredje barn, så jeg følger mammahjertet og gjør det som føles rett for oss!

Håper virkelig du sier ifra, og at du kaster den boka om det ikke stopper! folk elsker å blande seg opp i ting de ikke har noe med. Selv har jeg fått én kommentar på at jeg lar henne sove på brystet mitt. Men jeg er ikke redd for å være skarp tilbake, så det kommer ikke flere kommentarer fra samme person...

Jeg har fått følgende kommentarer:
- du bør bruke tutt i stedenfor å hele tiden la ham ta brystet.
-du må ikke la ham sove på brystkassen din. Da sover han aldri andre steder.
Og den beste:
- slik var det aldri med mine unger.... (så kjekt for deg da...)

Ikke fått så fryktelig mye kommentarer. Men har en stefar som absolutt skal vekke baby når han kommer på besøk. Selv om han får klar beskjed om å gi faen. Blir så forbanna [emoji30]

Herregud for noen folk du omgås! Er dette venner eller familie? Jeg hadde uansett bedt dem lese seg opp, og sagt klart ifra at vi lever ikke i 1950 nå! Dette er en baby! Hadde det vært en uskikkelig 5-åring, så hadde jeg skjønt de snakka om barneoppdragelse. Men en baby trenger mat, trøst, nærhet, kos, og å bli trygg på sine foreldre!
Jeg har heldigvis enda ikke hatt noen på besøk som har retta på min behandling av jenta vår. Men den første som nevner noe om å skjemme bort baby eller la henne gråte, skal virkelig få høre det! Og om nødvendig bli vist døra!

Dette er stort sett mye svigermor og noe fra fra min egen mor! Jeg svarer de jo, men Shit så irritert jeg blir av total uvitenhet fra folk!
Jeg fikser ikke å le d bort, for jeg føler jeg må gi de er opplysningsansvar for å kurere idiotien [emoji23]

Som jm sa til meg da vi lå på barsel, man klarer ikke å skjemme bort en baby!
For den trenger nærhet å kjærlighet :Heartred

Jepp, har fått mye kommentarer om å ikke løfte opp babyen når den gråter [emoji849][emoji849][emoji849] eller holde den for mye. Da blir den vant til det og blir bortskjemt. Jeezes sier jeg bare! Mongo logikk fra 80 tallet. Ignorer det helt! Holder og bærer ungen så mye jeg vil! [emoji34]

Jeg gjør det samme som deg (bare, babyen min sover mye, og merker ikke at hun blir "kastet arm til arm", så.. Hun gråter ikke så lenge hun får kos..), men ingen som kommenterer på det [emoji106]

Babyer skal ha kos og nærhet. Det er et av de største behovene de har. De har ligget 9 mnd inni oss, så det er faktisk ganske stygt gjort å avslå nærhet...
Dessuten. Dette året kommer til å gå fort nok uansett, så er bare å nyte den babykosen man får.. Det er snakk om noen måneder, kanskje år, der det er populært å ligge oppå mammaen sin. Den tiden får man aldri igjen..
Så jaggu om jeg kaster det bort på å tvinge babyen til å føle seg utrygg og alene.. [emoji85] [emoji85]

Herlighet for noen kommentarer :wideyed: Har ikke fått noen kommentarer enda, men har pratet mye med samboer om at vi vil gi lille så mye omsorg og nærhet som hun trenger. Kan ikke skjemme bort en liten baby med for mye kos :Heartred Hun elsker å sove på brystet mitt og ligger lenge ved puppen og koser seg. Nyter hvert sekund hun vil vært nært meg, plutselig er det over!

Jeg får også slike kommentarer. Spesielt med at hun ikke må sove oppå meg på dagtid. Det fikk jeg også med førstemann og jeg stresset masse med å få han til å ligge i nestet osv... men denne perioden varer ikke lenge, det tok ikke lang tid før han ikke var interessert i å sove på meg lenger. Dette er siste baby jeg skal ha (mest sannsynlig) og jeg skal nyyyyyte all kos jeg får :)

Ignorerer de som har gammel "visdom" om dette. De får beskjed om at de er utdaterte.

"samsover dere? Nei gud, FOR en uvane å venne babyer til det, dere kommer til å få kjempeproblemer med å få henne til å sove noe annet sted!" Vel, den kampen tar vi siden, for denne mammaen vil sove selv om natta! Og siden hun sover alene i vogn og vugge (og til og med sovner selv) på dagtid, så skal hun få all nærheten hun ønsker om natta.

Ellers har vi sluppet veldig billig unna kommentarer, både mamma og svigermor er heldigvis bevisste på at tidene og anbefalingene forandrer seg. Det blir mer spennende å høre oldeforeldrenes synspunkt, de er myndige og bestemte så der får vi nok passet påskrevet når vi skal hilse på dem.

"samsover dere? Nei gud, FOR en uvane å venne babyer til det, dere kommer til å få kjempeproblemer med å få henne til å sove noe annet sted!" Vel, den kampen tar vi siden, for denne mammaen vil sove selv om natta! Og siden hun sover alene i vogn og vugge (og til og med sovner selv) på dagtid, så skal hun få all nærheten hun ønsker om natta.

Ellers har vi sluppet veldig billig unna kommentarer, både mamma og svigermor er heldigvis bevisste på at tidene og anbefalingene forandrer seg. Det blir mer spennende å høre oldeforeldrenes synspunkt, de er myndige og bestemte så der får vi nok passet påskrevet når vi skal hilse på dem.

Hahaha, deeeeen har vi og fått [emoji23] hvor jeg bare har svart med at grunnet KS, så fikk jeg ikke mini tilbake i senga pga dårlig mobilitet, så nå har d bare blitt sånn! "Jaja, det kan jeg jo forstå da, dere funnet vel ut av d til slutt!" Brått så hyggelig kommentarene ble istede [emoji23]

Men når d skal sies, jeg skulle ønske at mini sov i egen seng! Men vi er der nå at han kan sove noe for seg selv på dagtid iallfall!

Hahaha, deeeeen har vi og fått [emoji23] hvor jeg bare har svart med at grunnet KS, så fikk jeg ikke mini tilbake i senga pga dårlig mobilitet, så nå har d bare blitt sånn! "Jaja, det kan jeg jo forstå da, dere funnet vel ut av d til slutt!" Brått så hyggelig kommentarene ble istede [emoji23]

Men når d skal sies, jeg skulle ønske at mini sov i egen seng! Men vi er der nå at han kan sove noe for seg selv på dagtid iallfall!
Kanskje jeg også burde dra den om keisersnittet- det har jeg ikke tenkt på, og det er jo en veldig "gyldig" grunn! Jeg var veldig sprek etterpå da, så det var igrunnen bare første natta jeg ikke klarte å legge henne tilbake i boksen, men det trenger jo ikke folk å vite. Lillesnupp gulper også mye og lenge etter mat, og når hun sover godt så setter hun som regel alltid i halsen. Når hun da ikke får luft, bare surkler og er helt rødlilla i knotten så er det veldig godt å ligge rett ved siden av så jeg kan få beina hennes opp og hodet ned på et blunk, kontra måtte hente henne i senga først!

Kanskje jeg også burde dra den om keisersnittet- det har jeg ikke tenkt på, og det er jo en veldig "gyldig" grunn! Jeg var veldig sprek etterpå da, så det var igrunnen bare første natta jeg ikke klarte å legge henne tilbake i boksen, men det trenger jo ikke folk å vite. Lillesnupp gulper også mye og lenge etter mat, og når hun sover godt så setter hun som regel alltid i halsen. Når hun da ikke får luft, bare surkler og er helt rødlilla i knotten så er det veldig godt å ligge rett ved siden av så jeg kan få beina hennes opp og hodet ned på et blunk, kontra måtte hente henne i senga først!

Hæ? Unnskyld meg?! Tuller du?! Jeg fikk ikke stå oppreist å holde mini før dag nr 3 etter KS [emoji849] du var i mye bedre form enn meg da [emoji23] jeg hadde rullehjelp i senga hjemme til en uke etter KS lissom, da fant jeg ut at jeg ikke måtte snu meg via ryggen, men at jeg kunne stå på 4 bein istede [emoji23]

Ooooh, forstår godt at du vil ha henne nærme!!!! Hadde jeg villet også!

Hæ? Unnskyld meg?! Tuller du?! Jeg fikk ikke stå oppreist å holde mini før dag nr 3 etter KS [emoji849] du var i mye bedre form enn meg da [emoji23] jeg hadde rullehjelp i senga hjemme til en uke etter KS lissom, da fant jeg ut at jeg ikke måtte snu meg via ryggen, men at jeg kunne stå på 4 bein istede [emoji23]

Ooooh, forstår godt at du vil ha henne nærme!!!! Hadde jeg villet også!
Fikk du ikke lov å stå opp å holde henne før dag tre? :wideyed: Jeg ble kommandert opp dagen etterpå for å dusje og stelte henne på kvelden samme dag. Forskjellige rutiner der altså o_O

Fikk du ikke lov å stå opp å holde henne før dag tre? :wideyed: Jeg ble kommandert opp dagen etterpå for å dusje og stelte henne på kvelden samme dag. Forskjellige rutiner der altså o_O

Joda, dusje måtte jeg dagen etter KS, og gå på do og alt d der. Men grunnet høyt blodtap, så fikk jeg ikke stå og holde lillegutt, samt enorme smerter!

Back
Topp