Skjeling

indira12

Forelsket i forumet
Var på tidlig 6-ukerskontroll av gutten i går (han er 5 uker). Alt var helt perfekt, bortsett ifra at han skjeler noe på venstre øye. Legen oppdaget det da hun lyste på øynene, og fortalte at lysrefleksen ikke kom fra samme stedet da hun lyste på begge samtidig. Skjelingen er såkalt latent (kommer og går), og ikke særlig synlig. Han fester blikket godt, flytter blikket og er veldig våken. Jeg har derfor ikke tenkt noe særlig over det, og trodde det var vanlig at så små barn skjelte litt innimellom. Legen sa at skjelingen burde gi seg ved 4-5 uker og satte opp ny time om to uker for å se om det hadde gitt seg. Om ikke ble vi henvist til øyelege. Det mangler ikke på oppfølging i allefall :)
Er jo egentlig ikke så alvorlig om han skulle fortsette å skjele, men jeg blir jo litt bekymret likevel.. Noen andre som har opplevd lignende?
 
Har ikke vært på seksukers enda (hun er nå 7) og hun skjeler en del når hun prøver å fiksere. Men det er først etter 4 måneder at de ikke bør skjele mer.

4-5 uker kan da ikke stemme?
 
Har ikke vært på seksukers enda (hun er nå 7) og hun skjeler en del når hun prøver å fiksere. Men det er først etter 4 måneder at de ikke bør skjele mer.

4-5 uker kan da ikke stemme?

Syntes det hørtes veldig tidlig ut selv også..
 
Jeg spurte om synet i går jeg og for han ser liksom til siden av oss, men jeg fikk beskjed om å avvente til 6 mnd for om det hadde endret seg. Så det er jo flott at de følger dere opp;)
 
Gutten her skjelet også. Vi fikk bare beskjed om at det mest sannsynlig ville korrigere seg før fyllte 6 måneder. Ingenti g å tenke på nå. Men tror ikke hun så han i øynene..
 
Syntes det hørtes veldig tidlig ut selv også..
Nå har jeg googlet rundt, og det ser ut som at det først et etter 4 måneder at synet skal ha stabilisert seg og skjelingen gått over. Hadde ikke tenkt så mye på det før da jeg :) Er jo helt vanlig de første månedene, med stor sannsynlighet så går det seg til.
 
Som NiLove har vi googlet det her. Og sett at det ikke er "farlig , så glemte å nevne det for legen på 6 ukers. Skjeler når hun fokuserer. Evt. Når hun gjør noe hun liker og fokuserer veldig da. Her er det også latent.
 
Nå har jeg googlet rundt, og det ser ut som at det først et etter 4 måneder at synet skal ha stabilisert seg og skjelingen gått over. Hadde ikke tenkt så mye på det før da jeg :) Er jo helt vanlig de første månedene, med stor sannsynlighet så går det seg til.
Var det jeg fant ut også, så skjønner egentlig ikke hvorfor hun ble bekymret (for det ordet brukte hun faktisk). Mulig det hadde noe med denne lysrefleksjonen å gjøre?


Takk for svar alle sammen :)
 
Jenta mi på 8 uker er født med grå stær, så vi er ofte på kontroller på Ullevål sykehus. Der prøvde en øyelege å sjekke styrken på synet, og da sa hun at det var litt vanskelig med så små siden de enda ikke har fokus og at det går litt på kryss og tvers. Disse legene er jo spesialisert innenfor små barn og synsvansker, så jeg velger å tro at din lege blander litt. 4-5 uker hørtes voldsomt tidlig ut. Fikk beskjed om at synet utviklet seg hurtig de første 0-12 ukene, og at det deretter stabiliserte seg..
 
Jenta mi på 8 uker er født med grå stær, så vi er ofte på kontroller på Ullevål sykehus. Der prøvde en øyelege å sjekke styrken på synet, og da sa hun at det var litt vanskelig med så små siden de enda ikke har fokus og at det går litt på kryss og tvers. Disse legene er jo spesialisert innenfor små barn og synsvansker, så jeg velger å tro at din lege blander litt. 4-5 uker hørtes voldsomt tidlig ut. Fikk beskjed om at synet utviklet seg hurtig de første 0-12 ukene, og at det deretter stabiliserte seg..

Det høres mye mer riktig ut det du skriver. Hun er dog ikke norsk, mulig de har andre rutiner i andre land (selv om babyer utvikler seg likt på tross av landegrenser, og at hun skal følge norske retningslinjer). Jeg får spørre henne litt mer om to uker. Takk for svar :)
 
Tiril skjeler og litt når hun prøver å fokusere og hun er trøtt samtidig.
JEg fikk og høre mellom 4 og 6 mnd burde det gi seg.
 
Back
Topp