Skjeling, noen med erfaring?

løve78

Forumet er livet
Thia begynte plutselig å skjele i i juni/juli. I begynnelsen så vi det kun når hun var sliten, men nå skjeler hun hele tiden. Hun skal til øyelege og ortopist i oktober, men er spent på behandlingen, noen med erfaring?

I første omgang er det nok lapp over øyet som er behandlingen, worst case scenario er operasjon hvor de strammer opp musklene rundt øyet.... Lapp over øyet er som oftest nok..
Jeg var selv veldig skjeløyd som liten og fikk behandling med lapp... Ble bedre men det var snakk om operasjon - dette gikk de tilslutt bort fra. Jeg ser helt fint i dag men kan skjele når jeg blir veldig trett og sliten.. Klarer å fokusere med ett og ett øye av gangen pga skjelingen som jo er ett morsomt partytriks!! [;)] (øyet jeg ikke fokuserer med sklir da ut og jeg ser litt morsom ut....hehe..)

Jeg fikk briller da jeg var 1år... Enya venter på brillene sinde nå

Jeg brukte også lapp..
Og har blitt opperet 3 ganger... første gang på høyre øyet,da jeg var 1.

Her begynte hun plutselig å skjele da hun var 2,5 år. Hun fikk "bare" briller (men vil ikke bruke de da..), foreløpig, iallfall.

Jeg hadde ganske mye skjeling på høyre øye når jeg var liten. Skjelte liksom oppover og til høyre. Brukte lapp hver dag noen timer til dagen i mange år, og gjorde noen synsøvelser hver dag, som å fokusere på et punkt foran nesen med begge øyne osv, og gikk til øyelege og spesialist mellom 1 til 2 ganger i året frem til jeg var 18 år. Jeg tok operasjonen når jeg var 16 år. Skjelingen forsvant da nesten helt, de som ikke vet at jeg skjelte før kan ikke se det. Har fått beskjed om at det kan hende at det "sklir" ut igjen, og at jeg kanskje må gjøre det en gang til, men det er null problem. Når jeg ble operert var vi 7 stykk som fikk samme operasjon samme dag. Jeg var den eldste da og den yngste var vel 6 år. Tok vel 1 time i full narkose, etter det måtte jeg være hjemme fra skolen 1 uke for jeg skulle ikke anstrenge øynene med lesing osv. Var en litt kjedelig uke, siden jeg ikke burde se tv eller lese eller noe [8D]

begge mine er skjeløyde og langsynte, begynnte med briller når de var 3 og 1 år[:)]
skjelingen er borte når de bruker brillene, noe som forøvrig går bra [:D]

Jeg brukte lapp noen år, så ble jeg operert da jeg gikk i bhg og fikk briller kort tid etter det.
Bruker briller enda pga det har sklidd ut igjen.. Siden jeg er over 18år er det utrolig vansklig å få komt til en dyktig øyelege tydligvis.. Siden jeg har flyttet og ingen vet hvor papirene mine er.
Så det ser ut som jeg må bruke briller muligens resten av livet[>:]

Morgan skjegler og er langsynt. Bruker briller, og da skjegler han lite, omtrent ikke.
Har vært snakk om lapp og operasjon, men nå ser det ut til at han slipper begge deler.
Kan eventuelt ta operasjon når han blir en god del eldre.

Brillene har han godtatt ifra første stund[:)]

Ser liksom ikke for meg at lille apekatt vil godta å gå med lapp...ser bare hvordan hun er når hun går med plaster...hmmm....men, kan jo hende det går bedre når hun skjønner at det ikke er noen vei utenom[;)]

Hei :)
Det var eigentleg bestemt at eg skulle operere, sjegla veldig mykje... Men dei måtte prøve lapp på auget, og det funka :)
Dersom eg er full eller trøtt hender det at auget mitt sklir litt ut ;p
Eventuelt skjer det når eg gjer det med vilje;P

Måtte gå på kontroll i maaange år etterpå ;)

Lykke til til jenta di;)

Back
Topp