Skjede/livmorfremfall

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei!
Jeg er en jente på 24år.
Jeg har en datter som er 2.5 år og er nå gravid i 37. svangerskapsuke.

Har for en stund tilbake kjent at noe var litt "rart" nedentil..idag så jeg for første gang med speil, og oppdaget da at noe kommer ut fra skjeden.
Er det dette som kalles livmor eller skjedeveggfremfall?
Kan jo nevne at jeg desverre har vært dårlig på å utføre knipeøvelser.

Hvilke konsekvenser vil dette evt ha for min forestående fødsel? Bør jordmor vite om dette? Tenker at det naturligvis vil bli verre etter neste fødsel.. Men kan noe "skje" under pressingen?

Tusen takk for svar.
-Hilsen bekymret mamma. 

Hei!

Dette kommer etter all sansynlighet til å gå helt fint!

Noen kvinner opplever at den fremre skjedevegg kan komme helt frem i skjedeåpningen eller av og til helt ut, så det kan bli ubehagelig å gå. Det handler om at bekkenbunnen bærer ganske tungt når du er gravid (og har vært gravid før uten å trene bekkenbunnen opp igjen....;). Da kan tyngden av blæren, livmoren eller faktisk også endetarmen føre til at skjedeveggen ikke klarer å holde dem "på plass". 
Men siden jeg ikke kan undersøke deg tenker jeg det er lurt å be jordmoren din om å ta en sjekk. Hun kan vurdere om det er noe man bør ta hensyn til ifm fødslen. Men du skal vite at jeg ennå aldri i mine mange år om jordmor har opplevd at det er noe som helst problem i forhold til fødslen.
MEN etterpå et det nok ganske viktig at du kommer godt i gang med de berømte knipeøvelsene! Kanskje det er en god idè å melde deg på et kurs hvor man virkelig lærer å knipe riktig.

Masse lykke til da :-)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Hei!

Dette kommer etter all sansynlighet til å gå helt fint!

Noen kvinner opplever at den fremre skjedevegg kan komme helt frem i skjedeåpningen eller av og til helt ut, så det kan bli ubehagelig å gå. Det handler om at bekkenbunnen bærer ganske tungt når du er gravid (og har vært gravid før uten å trene bekkenbunnen opp igjen....;). Da kan tyngden av blæren, livmoren eller faktisk også endetarmen føre til at skjedeveggen ikke klarer å holde dem "på plass". 
Men siden jeg ikke kan undersøke deg tenker jeg det er lurt å be jordmoren din om å ta en sjekk. Hun kan vurdere om det er noe man bør ta hensyn til ifm fødslen. Men du skal vite at jeg ennå aldri i mine mange år om jordmor har opplevd at det er noe som helst problem i forhold til fødslen.
MEN etterpå et det nok ganske viktig at du kommer godt i gang med de berømte knipeøvelsene! Kanskje det er en god idè å melde deg på et kurs hvor man virkelig lærer å knipe riktig.

Masse lykke til da :-)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp