Skjønner ikke helt...

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Dette med blod og proteiner i urin.

Er det noe man alltid har litt av, eller har man det ikke?

Og hva kan blod og protein fortelle om infeksjon?

Damen på legekontoret som analyserte urinprøven til frøkna i dag sa at det ikke var utslag på bakterier i urinen, så sannsynligheten for uvi var liten.

Legen derimot sa at det kunne være indikasjon på uvi, så han satte henne på bredspektret antibiotika for sikkerhets skyld siden hun hadde hatt feber i går og fortsatt var slapp og sutrete og liten matlyst.

Så leser jeg litt om det da, og finner ut at de stoffene som kontordamen mente nok var nitritt, og at det ikke var det i urinen til frøkna. Men på nettet står det at små barn kan ha uvi uten å ha nitritt i urinen.

Men så er crp lav, under 5. På fredag var den på 10.
Kan man ha uvi uten at det slår ut på crp? Jeg skjønner ikke det der jeg altså....

Noen som kan mer om dette og kan svare meg?

Kan det ikke 100%, men kan prøve å forklare litt. Rett meg om jeg tar feil;)

Crp er en indikasjon på at det er en infeksjon i kroppen. Trenger ikke nødvendigvis være fra urinveiene. Ved en infeksjon, skiller kroppen ut bla proteiner som er med å bekjempe mikrobene. Regner med at det er mer proteiner i kroppen enn det den trenger og skiller dem ut via urinen.

Om det er fra infeksjon i urinveiene, kan jeg ikke svare på. Men som regel er det høyere crp ved en bakteriell infeksjon enn ved en virus infeksjon. Allikevel kan det hende at det er begynnende uvi. Når eldste har hatt uvi, har har ho hatt det så kraftig at det har slått ut klart på urinprøve og ho har ikke klart å holde seg mer enn noen minutter om gangen.

Sent from my iPad using BV Forum

Det kan ikke være at hun har hatt enda høyere crp i dagene forut da? Kroppen klarer jo i mange tilfeller å bekjempe bakterielleinfeksjoner selv,så kanskje den kan være på retur? Men det kan uansett være lurt med antibiotika slik at det ikke blomstrer opp igjen da...

Sent from my iPhone using Tapatalk -

Det kan ikke være at hun har hatt enda høyere crp i dagene forut da? Kroppen klarer jo i mange tilfeller å bekjempe bakterielleinfeksjoner selv,så kanskje den kan være på retur? Men det kan uansett være lurt med antibiotika slik at det ikke blomstrer opp igjen da...

Sent from my iPhone using Tapatalk -
Jo det er mye mulig. Hun var jo bedre i går, og crp måler visst dagsformen sa de. Kan ha vært høyere i helga feks...

Ja hun får bare få de dagene hun skal ha for sikkerhets skyld. selv om det er litt guffent å gi antibiotika når det ikke er helt sikkert...

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Sony Xperia z via appen ;-)

Kan det ikke 100%, men kan prøve å forklare litt. Rett meg om jeg tar feil;)

Crp er en indikasjon på at det er en infeksjon i kroppen. Trenger ikke nødvendigvis være fra urinveiene. Ved en infeksjon, skiller kroppen ut bla proteiner som er med å bekjempe mikrobene. Regner med at det er mer proteiner i kroppen enn det den trenger og skiller dem ut via urinen.

Om det er fra infeksjon i urinveiene, kan jeg ikke svare på. Men som regel er det høyere crp ved en bakteriell infeksjon enn ved en virus infeksjon. Allikevel kan det hende at det er begynnende uvi. Når eldste har hatt uvi, har har ho hatt det så kraftig at det har slått ut klart på urinprøve og ho har ikke klart å holde seg mer enn noen minutter om gangen.

Sent from my iPad using BV Forum
Ja det kan jo ha vært en begynnende uvi, eller at den var på retur i går. Muligheten.for at crp var høyere helga er jo til stede...

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Om det er blod i urinen kan det være tegn på uvi. Å ikke alle har samme symptom eller alle symptom.
Men nitritt er som du sier noe du bare har i urinen om det er uvi.
Hadde selv uvi for ett par uker siden, og det slo kun ut på blod. Men hadde sterke symptom utenom som svie, magevondt, slapp og sterk lukt av urinen selv om jeg prøvde å drikke mye.

Selv om ikke crp var høyere kan den ha vært det, evt blitt høyere etterhvert.

Ta ferdig kuren å se hvordan allmenntilstanden er etterhvert. Er det uvi skal hun jo bli bra etterpå.

Om det er blod i urinen kan det være tegn på uvi. Å ikke alle har samme symptom eller alle symptom.
Men nitritt er som du sier noe du bare har i urinen om det er uvi.
Hadde selv uvi for ett par uker siden, og det slo kun ut på blod. Men hadde sterke symptom utenom som svie, magevondt, slapp og sterk lukt av urinen selv om jeg prøvde å drikke mye.

Selv om ikke crp var høyere kan den ha vært det, evt blitt høyere etterhvert.

Ta ferdig kuren å se hvordan allmenntilstanden er etterhvert. Er det uvi skal hun jo bli bra etterpå.
Ja satser på at antibiotikaen tar knekken.på det ;)
Fikk bactrim som.er bredspektra.

Og så sa han at hvis hun fikk det igjen så måtte hun sjekkes nærmere med ultralyd og.sånn av.nyrer.
For det kan visst være en.form.for refluks i forbindelse med blæra når små barn har uvi.

Hun spiser mye bedre i dag, og det er bra :)
Kjøpt appelsinjuice og klementiner, satser på at det hjelper litt ;)

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Ja satser på at antibiotikaen tar knekken.på det ;)
Fikk bactrim som.er bredspektra.

Og så sa han at hvis hun fikk det igjen så måtte hun sjekkes nærmere med ultralyd og.sånn av.nyrer.
For det kan visst være en.form.for refluks i forbindelse med blæra når små barn har uvi.

Hun spiser mye bedre i dag, og det er bra :)
Kjøpt appelsinjuice og klementiner, satser på at det hjelper litt ;)

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Krysser fingrene for dere!
Ikke no kjekt når de små ikke er helt i form, å iallefall når det blir så diffust.

Krysser fingrene for dere!
Ikke no kjekt når de små ikke er helt i form, å iallefall når det blir så diffust.
Nei er ikke noe moro når det ikke er noe ordentlig svar
Og når hun.har.vært så dårlig og fortsatt ikke på topp. Vart ei uke nå snart..

Kan jo selvfølgelig være influensa og, men.hun har.ikke vært snørrete eller.hosta mer enn vanlig..

Jaja,.hun.lever da ;)

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Back
Topp