Skjønner ikke dette med vekstavvik vs persentil

Polying

Forumet er livet
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Jeg har vært på flere vektkontroller og fått vite at barnet følger kurven sin og ligger på 75 persentilen. Fødselsvekt er anslått å ligge på 3600-4000g.

Men andre som har vært på tilvekstkontroll får tydeligvis beskjed om at barnet avviker så og så mye fra normalen. For eksempel - 6% eller +17%.

Er dette det samme systemet? Altså at jeg ligger på +25%? Eller er det kun avvik når det er over 90 persentilen eller under 10 persentilen, altså at jeg er innafor det de regner som normalt?

Jeg skjønner ikke helt dette, håper noen vet mer enn meg.
 
Jeg vet ikke, men har tenkt at de nok regner prosent fra 50%, så om han ligger på 75% ville jeg tippe at han har et vekstavvik på +25%. Men jeg vet jo ikke da. Nå ble jeg litt nysgjerrig så håper selv at noen her har det riktige svaret :)
 
Jeg vet ikke, men har tenkt at de nok regner prosent fra 50%, så om han ligger på 75% ville jeg tippe at han har et vekstavvik på +25%. Men jeg vet jo ikke da. Nå ble jeg litt nysgjerrig så håper selv at noen her har det riktige svaret :)
Ja, det ville jo vært logisk... Men det er noe med helsepersonells reaksjoner som ikke stemmer. På mine kontroller er de kjempefornøyd med veksten hans, ikke urolig for noen ting, alt ligger an til vanlig vaginal fødsel.
Mens for andre folk som får beskjed om +20% avvik, så er det et kjempeproblem. De må passe på kostholdet sitt, og det snakkes om å sette de i gang før termin etc...

Så jeg får ikke dette til å stemme helt.
 
Ja, det ville jo vært logisk... Men det er noe med helsepersonells reaksjoner som ikke stemmer. På mine kontroller er de kjempefornøyd med veksten hans, ikke urolig for noen ting, alt ligger an til vanlig vaginal fødsel.
Mens for andre folk som får beskjed om +20% avvik, så er det et kjempeproblem. De må passe på kostholdet sitt, og det snakkes om å sette de i gang før termin etc...

Så jeg får ikke dette til å stemme helt.
Nei, det er ikke godt å si egentlig. Men hvis de sier alt er bra, så er det nok det. Hvis du tar en telefon til din jordmor vil nok hun kunne forklare hvordan dette med vekstaavik fungerer :happy:
 
Sålenge man er innenfor det "grå" feltet på vekstlurven så er man innenfor normalen. Man ønsker først og fremst at babyene skal følge sin egen vekstkurve. Noen babyer er i nedre del av normalen og andre er i øvre del begge deler er normalt. Hvis man er utenfor dette feltet på øvre eller nedre del er det vanlig at det følges opp.
Og hvis man krysser kurvene. Sålenge veksten er normal, behøver man ikke tenke noe over det.
Slik jeg tolker det du skriver så ligger babyen din litt over gjennomsnittet, men fortsatt innenfor normalen. Og da er det ikke noe å tenke på :)
 
Da jeg var på tilvekstkontroll ble jeg verken fortalt percentil eller vekstavvik. Ser selv ut fra skjemaet jeg fikk at hun ligger litt over 75 percentilen.

Når det gjelder vekstavvik, antar jeg at man regner hvor mange prosent vekta avviker fra gjennomsnittet. For eksempel er gjennomsnittlig fostervekt i uke 28 1 274 gram. Babyen min ble målt til 1 400 gram. Vekstavviket utgjør da 9,9 prosent. Men dette er som sagt bare noe jeg antar... :happy:
 
Sålenge man er innenfor det "grå" feltet på vekstlurven så er man innenfor normalen. Man ønsker først og fremst at babyene skal følge sin egen vekstkurve. Noen babyer er i nedre del av normalen og andre er i øvre del begge deler er normalt. Hvis man er utenfor dette feltet på øvre eller nedre del er det vanlig at det følges opp.
Og hvis man krysser kurvene. Sålenge veksten er normal, behøver man ikke tenke noe over det.
Slik jeg tolker det du skriver så ligger babyen din litt over gjennomsnittet, men fortsatt innenfor normalen. Og da er det ikke noe å tenke på :)
Jeg er ikke bekymret, jeg prøver bare å forstå.

Snakket med ei jeg kjenner som er jordmor på Ahus. Hun bekreftet at dersom det hadde vært avvik på +25% så ville man vært VELDIG bekymret. Så det er åpenbart ikke samme system som persentilene. De bruker ikke persentiler på Ahus, de snakker kun om % avvik. Mens Rikshospitalet er motsatt. Så det er åpenbart ulike systemer ute og går.
 
Jeg trodde at vekstavvik regnes ut fra forrige måling.
Eks: første tilvekstkontroll ligger du på 75 percentilen. Noe som da blir 0 punktet eller utgangspunktet for neste måling.
På neste måling ser man da hvordan baby vokser i forhold til sin kurve. Og man får en prosentvis økning/nedgang ut ifra det.

I ditt tilfelle ingen vekstavvik ettersom baby følger sin kurve, på 75 percentilen. Som forøvrig også er innenfor normalen.
Så alt er som det skal i magehuset:happy:
 
Interessant spørsmål, prøvde å Google det uten hell. Selv har jeg tenkt at det er sånn som Snupsipops beskriver.

Har selv blitt målt to ulike steder med 5 dagers mellomrom og fikk da vite at jeg hadde vekstavvik på +11 % det ene stedet og lå på 75 percentilen det andre stedet. Ingen av delene var grunn til bekymring. Så man kan iallfall ha positivt vekstavvik uten å være utenfor 90-percentilen.
 
Mulig jeg er helt på jordet, men å være på feks 75% percentilen men er jeg betyr at du er innenfor der 75% av gravide ligger. Er du på 10% percentilen er det bare 10% av gravide som ligger i det området. Det angir et område for en normal fordeling,og på et tidspunkt er nå utenfor normalområdet og man snakker om avvik.
 
Jeg har vært på flere vektkontroller og fått vite at barnet følger kurven sin og ligger på 75 persentilen. Fødselsvekt er anslått å ligge på 3600-4000g.

Men andre som har vært på tilvekstkontroll får tydeligvis beskjed om at barnet avviker så og så mye fra normalen. For eksempel - 6% eller +17%.

Er dette det samme systemet? Altså at jeg ligger på +25%? Eller er det kun avvik når det er over 90 persentilen eller under 10 persentilen, altså at jeg er innafor det de regner som normalt?

Jeg skjønner ikke helt dette, håper noen vet mer enn meg.

Sniker
Det er fordi sykehusene gjør dette på ulike måter. Du er kanskje på riksen? Der var jeg på ekstra oppfølging, og fikk vite percentil og ikke % iforhold til gjennomsnitt :)
 
Og at barnet ligger på 75 percentil betyr at 75% er mindre enn dette og 25 større, innenfor det de regner som normalområdet.
50 percentil er gjennomsnitt og alt innenfor 50 over og under skal være normalområdet.
Sånn jeg har forstått det :hilarious: spør på neste kontroll og oppdater om jeg har feil, a :p
 
Sniker
Det er fordi sykehusene gjør dette på ulike måter. Du er kanskje på riksen? Der var jeg på ekstra oppfølging, og fikk vite percentil og ikke % iforhold til gjennomsnitt :)
Ja, jeg er på Rikshospitalet
 
Og at barnet ligger på 75 percentil betyr at 75% er mindre enn dette og 25 større, innenfor det de regner som normalområdet.
50 percentil er gjennomsnitt og alt innenfor 50 over og under skal være normalområdet.
Sånn jeg har forstått det :hilarious: spør på neste kontroll og oppdater om jeg har feil, a :p
Dette stemmer. Men jeg skjønner ikke hvordan dette systemet henger sammen med det andre.
 
Dette stemmer. Men jeg skjønner ikke hvordan dette systemet henger sammen med det andre.

Nei det er jeg litt usikker på også. Synes det virker mest logisk at 75 percentil tilsvarer 25% over gjennomsnittet.
 
Nei det er jeg litt usikker på også. Synes det virker mest logisk at 75 percentil tilsvarer 25% over gjennomsnittet.
Ja, men det er åpenbart ikke det samme som et avvik på +25%.
 
Jeg har aldri fått beskjed om vekstavvik i prosent i mine svangerskap. Vært tilknyttet to ulike sykehus.
 
Jeg googlet litt og på nhi.no sine sider står det om vekstavik knyttet til persentil. Det står:

"Hva er vekstavik?

Når et barn er lite i forhold til svangerskapsalder ("small for gestational age", SGA), har det en vekt som ligger under 10 persentilen ved gitt alder. 10 persentilen betyr de ti prosent med lavest vekt.

Stor for svangerskapsalder ("large for gestational age", LGA) defineres som vekt over 90 persentilen ved gitt alder. Det vil si de ti prosent tyngste barna."
 
Back
Topp