Skjære med kniv

rødkopp

*gleder seg til mars*
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Aprillykke 2017
Maiblomstene 2017
Av ren nysgjerrighet.. Når lar dere barna få lov til å begynne å skjære med skarp kniv? Feks for å hjelpe til med middagslagingen. :)

Min får en skarp victorinox kniv av liten type men veldig skarp når han skal hjelpe til. Fått den ca 1 år og er straks 3 1/2 år. Heller en god skarp kniv enn en sløv en.

Har vært ved tre år her. Ikke noe jeg har bestemt, bare sånn det er blitt. Husker ikke hvor tidlig det var med første.

Ganske likt som her da :) Hun er 3,5 og har fått hjulpet til med skjæring under middagslagingen en stund. Hun tar oppgaven med stort alvor og er flink til å passe seg :) Ble bare litt nysgjerrig på hvordan andre gjør det etter en kommentar på det ;)

Er 2,5 og har fått prøve en stund. Får egne kniver til jul som er litt mindre og lettere mtp barnehender. Og skarpe og gode ikke minst, bare butt tupp :)

Her må jeg bli flinkere på å la de få være med å kutte med kniv. Er litt hønemor jeg og redd for at de skal kutte seg. Men det er jo også noe de skal lære seg, så jeg må prøve å slappe litt mer av og la de få prøve :smiley-ashamed008

Er 2,5 og har fått prøve en stund. Får egne kniver til jul som er litt mindre og lettere mtp barnehender. Og skarpe og gode ikke minst, bare butt tupp :)
Får man skarpe kniver med butt tupp? Hvor finner man det? :)

Fra han var ca 1,5 år. Han har sånne barnekniver, men nå som han er 4,5 år bruker han begge deler.
Mye bedre med en skarp kniv enn en sløv en :)

Her må jeg bli flinkere på å la de få være med å kutte med kniv. Er litt hønemor jeg og redd for at de skal kutte seg. Men det er jo også noe de skal lære seg, så jeg må prøve å slappe litt mer av og la de få prøve :smiley-ashamed008
Jeg er akkurat lik :p

Ja, våre er det! Vi kjøpte et sett fra Øyo på salg tidligere i høst, vil tro flere selger slike, kalles gjerne barnekniver :)
Ah, googlet det nå. Så veldig fine ut :) Har liksom tenkt at barnekniver bare er sånne smørekniver for barn.. Men har greid oss veldig fint med de minste kjøkkenknivene så langt.

Ah, googlet det nå. Så veldig fine ut :) Har liksom tenkt at barnekniver bare er sånne smørekniver for barn.. Men har greid oss veldig fint med de minste kjøkkenknivene så langt.

Ja, vi hadde neppe kjøpt de om vi ikke fant de til 200 kr tidligere i høst. Men de virker gode i bruk, og gode kniver er alltid kjekt uansett :)

Ja, vi hadde neppe kjøpt de om vi ikke fant de til 200 kr tidligere i høst. Men de virker gode i bruk, og gode kniver er alltid kjekt uansett :)
Veldig sant! Jenta vår vil ikke bruke for store kniver, da blir hun furten :p Og lillesøster eier ikke konsekvensrenking så hun tror jeg ikke jeg tørr å gi en spiss kniv men disse barneknivene kan jo være innafor selv for henne ;)

Hun har fått hjelpe til med en liten dog skarp victorinox siden hun var ca to år. Har skjært seg litt en gang, men hun er generelt veldig forsiktig, og jeg passer godt på

Jeg lar knapt meg selv skjære med skarp kniv :P Jeg kutta meg senest i går skikkelig stygt med brødkniven. (Derfor sverger jeg til brødkuttemaskinen på butikken, men noen andre hadde kjøpt brød for meg).

Og ettersom barna mine er like klumsete som meg selv, så får dem ikke. Og jeg syns det er skummelt. Skikkelig skummelt. Jeg har i tillegg kraftig OCD. Så jeg vet jo at det ikke er normalt. Lar dem heldigvis få holde på sammen med mormor, slik at dem ikke blir helt tapt bak en vogn.

Back
Topp