Skikkelig forvirra etter ordinær ultralyd

Happymom

Forelsket i forumet
Julikulene 2020
Hei!
Håper noen kan hjelpe meg! Vi venter vårt 3 barn sammen, og denne gangen reagerte jeg på at jeg ikke kjente liv like tidlig som med de andre.
På fredag var jeg på oul, og alt så fint ut! Men så ser jeg på skjemaet jeg har fått med, og der står det: placenta/navlestreng- plassering: Anterior. Dette betyr jo foranliggende morkake? Burde de ikke nevnt dette? Jeg har vært på 7 ultralyder nå, og de har ikke nevnt dette noen gang...

Hei!
Håper noen kan hjelpe meg! Vi venter vårt 3 barn sammen, og denne gangen reagerte jeg på at jeg ikke kjente liv like tidlig som med de andre.
På fredag var jeg på oul, og alt så fint ut! Men så ser jeg på skjemaet jeg har fått med, og der står det: placenta/navlestreng- plassering: Anterior. Dette betyr jo foranliggende morkake? Burde de ikke nevnt dette? Jeg har vært på 7 ultralyder nå, og de har ikke nevnt dette noen gang...

Det betyr vell bare at den ligger forann på magen. Ikke forann åpningen. Det demper jo ofte spark/følelsen av sparkene. Gjorde hvertfall det for meg med første barnet som jeg hadde morkaken midt forann på. Denne gangen har jeg den bak og det er heeeeelt anderledes. Kjente mye mer, og tok ikke like lang tid før jeg begynte å kjenne spark/bevegelse

Hei!

Det er fordi det er helt vanlig. Det er først problematisk når den ligger foran mormunnen. Altså ikke bare på fremre vegg (mot magen) men helt eller delvis dekker for åpningen. Min ligger nå såpass langt nede foran at de vil ha en ul til bare for å sjekke om den flytter seg høyre opp ila noen uker.

Det betyr at den sitter på fremre vegg, altså mot magen din og ikke ryggen. Dette er helt normalt og innebærer null risiko. Derfor nevner de ikke noe om det, og derfor har du kjent liv seinere.
Hadde den vært forliggende hadde det stått placenta previa, og du hadde fått tid til ny kontroll om noen uker

Takk for svar! Jeg trodde bare det var normalt å opplyse om dette. Morkaken var også litt lav, men på oul var den 2.5cm fra åpningen, og det trengtes bare 1cm for å klare å føde uten problemer
Men jeg tenker at siden jeg har nevnt dette for to forskjellige, så burde det blitt fortalt meg. Jeg hadde aldri kommet på å sjekke papirene fra ultralyden, hr aldri fått slik skjema før

De har alltid sagt til meg åssen morkaken ligger til opplysning... Men når det er sagt kjente jeg og liv veldig sent denne gangen i forhold til de andre graviditeten og jeg har morkaken bak...

Jeg måtte spørre både sist og denne gangen om hvordan morkaka lå. Dvs, nå skjønte jeg at den lå bak pga jeg kjente tidlig liv. Men måtte spørre for å dobbeltskjekke :p

Back
Topp