Ski i vinter?

Snøfnugg1515

Glad i forumet
☀️Påskeliljene 2026☀️
Vi har hytta på fjellet som jeg mer eller mindre bor i hver helg hele vinteren. Pleier å gå både langrenn (passe flink, lært meg i voksen alder), slalom (veldig flink) og rando (passe nybegynner). Skal man bare glemme ski i vinter eller hvordan tenker dere andre? Jeg vil så gjerne men er jo skikkelig skummelt med eventuelle fall, eller bli påkjørt…

Vi har hytta på fjellet som jeg mer eller mindre bor i hver helg hele vinteren. Pleier å gå både langrenn (passe flink, lært meg i voksen alder), slalom (veldig flink) og rando (passe nybegynner). Skal man bare glemme ski i vinter eller hvordan tenker dere andre? Jeg vil så gjerne men er jo skikkelig skummelt med eventuelle fall, eller bli påkjørt…
Dette hadde jeg ikke tenkt på før. Godt spørsmål! Langrenn bortover burde vel kanskje være greit? Og heller gå på beina hvis bratt feks?

Det er jo ein risiko du må vurdere heilt sjølv. Eit hardt fall kan resultere i at morkaka løsner eller baby blir skadet om du faller på magen, og det er alltid anbefalt å komme til kontroll etter ein har falt hardt. Eg har problemer nok å holde meg på beina tydeligvis og har hatt 2 stygge fall fra bar bakke nærmast (sklidd på glatt underlag) som resulterte i sjukehusobservasjon i 1 døgn i begge graviditetene. Så eg hadde aldri i livet tatt ski på beina som gravid etter uke 20 iallefall. Før uke 20 er det mykje meir plass i magen for å kompensere for eit fall og baby er bedre beskyttet.

Men om du føler du har god nok kontroll på ski til å ikkje falle stygt så hadde eg ikkje sett problem med det. Men husk at tyngdepunktet ditt er totalt endret i vinter, og bekkenet relativt løst, så trur dei færreste står på ski som gravid etter uke 20 med like stor sjølvtillit som før gravid.

Og då snakke eg nok om langrenn ja, slalom hadde eg aldri tørt uansett, som du seie, uansett kor sjølvsikker du er på egne ferdigheter kan nokre andre kjøre på deg. Har hatt nokre heftige fall pga andre i skibakken, dei fleste på magen. Men då kjørte eg snowboard så er sikker annerledes mtp korleis ein faller men. Thats a no for me.

Et annet tips kan være å kjøpe noen gode truger. Ikke at det er like gøy selvfølgelig, men da får man hvertfall gått litt tur utenfor hardpakka vei. Vi har gått en del på det på hytta til svigers når det av ulike grunner ikke har passe å gå på ski :happy:

Jeg kommer til å bruke graviditeten som en unnskyldning for å ikke gå på ski når vi er på hytta med svigers :happy093

Men sånn på ekte, jeg hadde ikke turt, selv om jeg hadde vært god.. et fall kan ende katastrofalt.

Hærlig med hytte! Det spørs litt når vintersesongen starter der du bor? Her er vinter fra januar. Da er vi ganske langt ut i svangerskapet. Sist slet jeg med bekkenløsning fra mnd 5, regner meg det blir likt nå. Rando hadde vært uaktuelt for meg fra mnd 5 da det blir et sabla slit å gå oppover med så mye ekstra vekt:hilarious: Slalom hadde jeg droppa på grunn av det er stor fare for fall eller at andre kan kjøre inni meg i bakken? Rolig tilpasset langrenn tenker jeg er innafor å prøve seg på. Og da er det lett å gi seg om man kjenner smerte o.l.

Back
Topp