Skattekortet er kommet!

Mortania

Elsker forumet
Ene posten heter foreldrefradrag, og man skal kunne få dette uansett når på året ungen er født (eller dør, som det så fint sto på en side jeg fant i sted -.-)

Det jeg lurer på (kanskje lettest for folk som har barn fra før å svare på) er hva man egentlig har lov å sette opp som fradrag på denne posten? Stell og pass av barn, hva er det egentlig? Kan jeg f eks sette opp bleieutgifter, stellebord, seng, bilstol og sånne ting? Maten er jo rimelig gratis om brystene mine fungerer som de skal, men om ungen må leve på morsmelkerstatning, er det noe man kan sette opp? Jeg er dritforvirret! Jeg har aldri vært noe flink med selvangivelser og sånn og sitter nesten og griner hver gang jeg får noe slikt i posten fordi jeg ikke skjønner bæret av det som står der. Jeg har i hvertfall fått tilbake tabellen jeg opprinnelig ville ha i år fordi det tydeligvis har gått opp for skattekontoret hvor mye jeg kan komme til å tjene (mer enn jeg kan si om barnefaren, han har fått en forventet inntekt på 56 000 til tross for at han er oppi 140 000 i år? Han er fulltidsstudent.)

Hilfe :D

uff! Føler med deg! Hater sånne papirer, skjønner ingentingen av de!! Og er livredd for å gjøre noe feil...
Jeg trooooor kanskje at det kun er utgifter til barnepass man kan sette på foreldrefradrag... Så det blir vel isåfall ikke aktuelt neste år uansett...
Jeg bruker iallefall å få brev fra barnehagen hvert år om hva jeg har betalt og hva som skal føres på foreldrefradraget :)

Men jeg er IKKE sikker altså!!!

Så håper noen med litt mer peiling kan svare! ;)

Jeg er ganske sikker på at det bare gjelder barnepass. Satt å leste om det for noen uker siden. Det skal være mulig å søke opp retningslinjene, der sto det veldig greit forklart.

Det er utgifter til barnepass som skal føres opp under foreldrefradrag, for ett barn er det maks 25000.
Ang grunnlaget for skattekortet så hentes disse fra siste ligning, altså 2010 i år. Tallene for 2011 får skatteetaten først når året er omme. Derfor er det veldig viktig å gå gjennom grunnlaget nøye. Mange som får baksmell fordi de bare sjekker årsinntekt og ikke fradragene, gjeldsrenter er blant annet en post det fort kan bli feil på.

Når du nevner det, hvordan finner du ut hvor mye gjeldsrenter du egentlig skal ha? Og gjelder dette også på f eks varer du kjøper på nedbetaling? Teller rentene fra lånekassen f eks med selv om du ikke har betalt noe på lånet i år?

Mortania skrev:
Når du nevner det, hvordan finner du ut hvor mye gjeldsrenter du egentlig skal ha? Og gjelder dette også på f eks varer du kjøper på nedbetaling? Teller rentene fra lånekassen f eks med selv om du ikke har betalt noe på lånet i år?

Man får bare fradrag for de gjeldsrentene man faktisk har betalt i løpet av året, så man må gjøre ett overslag når man skal beregne skattekortet. Det kan jo være vanskelig å beregne hvor høy renten skal være hele året, så det kan være lurt å ta en sjekk halvveis ut i året og se hvordan man ligger an i forhold til hva man har oppgitt.

Har du fastrente på lånet er det bare å se på nedbetalingsplanen, der skal det stå hvor mye av hvert terminbeløp som er renter.

Ang renter på kredittkjøp så tror jeg at du kan skrive av disse også, men tror det er noen flere betingelser, Husker ikke hva disse evt er.

Vi pleier alltid å føre opp litt mindre gjeldsrenter enn hva vi tror vi kommer til å betale, så får vi heller igjen litt penger 

Back
Topp