Skattekort og beregning av foreldrepenger

Babylito

Elsker forumet
Maiblomstene 2017
Hei,

Har prøvd å sett litt på nett for å finne svar, men sitter igjen som et spm.tegn.

Ble sykemeldt 100% i dag, og skal egentlig ikke ut i permisjon før 1.mars, og lurer derfor på ett par ting:

- Hvordan regnes sykepengene? (har provisjon, så variert inntekt)
- Hvordan regnes foredrepengene, samme som sykepenger? (skal ha 80%)
- Er det noe skattelette mtp. at jeg har redusert inntekt i permisjonen? (Den har blitt satt opp fra 29% til 35% i det nye skattekortet mitt for 2015)*

* Pendler vanligvis 8 mil pr dag, så denne er jo selvsagt fjernet. Men synes 6% økning var ganske mye..?

Hvis noen vet svar på dette (bortsett fra klipp/lim fra nav og skatteetaten), hadde jeg blitt veldig takknemlig

Snakket med Skattekontoret, Lånekassen og NAV i dag, og her er svarene jeg fikk:

- Hvordan regnes sykepengene? (har provisjon, så variert inntekt)

Det varierer fra bedrift til bedrift, så her må man snakke med lønningskontoret. I mitt tilfelle velger de ut de beste 6mnd av de siste 10mnd, og finner gjennomsnittlønn.

- Hvordan regnes foredrepengene, samme som sykepenger? (skal ha 80%)

Her var det samme som over i mitt tilfelle.

- Er det noe skattelette eller rentefritak (lånekassen) mtp. at jeg har redusert inntekt i permisjon? (80%)

Var ingen skattelette, men når jeg førte inn opplysningene mine på skattekortet, ble prosenten lavere. (Riktig inntekt, gjeld, formue, pendling)

Rentefritak kan man søke om hos Lånekassen. Jeg tjener visst for mye i permisjonstiden til å få dette.

12 mnd om man tjener under 250 000 brutto
1 mnd om man tjener under 305 000 brutto

Back
Topp