Skatteklasse 1E eller 2?

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Ifølge selvangivelsen skal jeg ha skatteklasse 1E, mens skattekortet for 2011 sier klasse 2 for både meg og min mann. Hva blir riktig? Og kan det endre utfallet av selvangivelsen? Jeg fikk restskatt.

Som ektefeller lignes man ofte sammen, og da i klasse 1E. 
Personfradraget er høyere i klasse 2, og dette gir utslag på skatten,
For å kvalifisere til skatteklasse 2 må man forsørge barn og den ene parten må tjene lite (jeg har ikke eksakt beløp, men tipper det dreier seg om under 70 000 iallefall)

Det skal også nevnes at skatteetatens It-system er laget for å ligne dere i den klassen som er gunstigst for dere mtp. inntekt o.l., men det kan jo skje feil der også.

Men hvorfor har vi da blitt satt til klasse 2? Inntektene våre er ganske like som året før. Jeg går på AAP da, har utbetalt like under 10 000 i måneden. Hjelpe meg, da får han vel restskatt han og da?

Men hvem har "skylden" her da?

Sylvanas skrev:
Men hvorfor har vi da blitt satt til klasse 2? Inntektene våre er ganske like som året før. Jeg går på AAP da, har utbetalt like under 10 000 i måneden. Hjelpe meg, da får han vel restskatt han og da?

Men hvem har "skylden" her da?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med hvem som har "skylden"? Det er den enkeltes ansvar å sjekke at man skatter til i riktig klasse, hvis det er det du mener?

Selvangivelsen er en foreløpig skatteberegning. Det skattyterne må gjøre er å gå over hele (bruk rettledningen) punkt for punkt og se om det mangler noen fradrag og om alle opplysninger ang inntekt og formue er korrekte. Dette er veldig viktig å gjøre, for det er ikke alt som blir innrapportert til ligningsmyndighetene. 

Det er den enkeltes ansvar å sørge for at opplysningene i selvangivelsen er riktige, ikke ligningsmyndighetene.

Trodde jeg gjorde alt skatteetaten ba meg om. Har jo, som flere sier i den andre tråden, blitt fortalt at jeg ikke trenger å tenke på skattekortet for det ordner Nav.
Trodde jeg fikk skatteklasse 2 fordi jeg har lav inntekt.
Har nå gått fra 17 til 36% skatt etter nyttår, og jeg vet at min mann nå har gått over til klasse 1.

Jaja, det straffer seg å være trygdet, i alle fall om en tror på det en blir fortalt av Nav

Så lenge dere begge har skattepliktig inntekt, så skal dere står i skatteklasse 1E. Og det har ganske stor forskjell på fradragene. Men så lenge selvangivelsen sier 1E, så er dere sikret.

Våre skattekort sa skatteklasse 2, men heldigvis så fikk jeg mannens arbeidsgiver til å trekke det samme som når han var i skatteklasse 1. Og HELDIGVIS sier jeg, for ellers hadde mannen blitt skyldig 60.000 kroner og pluss baksmellen min.

Sylvanas skrev:
Trodde jeg gjorde alt skatteetaten ba meg om. Har jo, som flere sier i den andre tråden, blitt fortalt at jeg ikke trenger å tenke på skattekortet for det ordner Nav.
Trodde jeg fikk skatteklasse 2 fordi jeg har lav inntekt.
Har nå gått fra 17 til 36% skatt etter nyttår, og jeg vet at min mann nå har gått over til klasse 1.

Jaja, det straffer seg å være trygdet, i alle fall om en tror på det en blir fortalt av Nav

Men altså, skatt er jo ikke nav sitt ansvar men ditt og evt skatteetaten.. Nav trekker jo bare det de får elektronisk beskjed om via skatteetaten, om det da i utgangspunktet er noe feil med skattekortet har jo ikke nav noe med det å gjøre.... Nettopp derfor må man jo sjekke skattekortet som kommer i posten og sjekke at opplysningene stemmer - gjør de ikke det har man selv ansvar for å endre på det....

Det med at du "ikke trenger å tenke på skattekortet" som nav henviser til betyr jo bare at du trenger ikke levere kortet til dem fordi dem får det elektronisk fra skatteetaten. Men selve innholdet på skattekortet er en sak mellom deg og ligningsmyndighetene.... Greit at nav fortjener kjeft i blant, men IKKE for dette...

Men jeg kontaktet skatteetaten og, og skal som sagt ha betalt 2% mere skatt enn det jeg skulle.
Opplyste om inntekt o.l. og ba om å bli trekt mer enn nødvendig.
Og det med Nav er ting jeg har fått vite fra min saksbehandler, men skal ikke legge ut noe om nøyaktig hva hun har fortalt meg her.

Men takk for svar uansett. Skal kontakte skatteetaten igjen og se om jeg fåt bli trekt enda mer i år igjen. Har ikke råd til det, men har i alle fall ikke råd til enda en baksmell.

Back
Topp