Skatteklasse 1 eller 2?

Drømmeren

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Maiblomstene 2020
jeg er litt forvirra når jeg ser på selvangivelsen min.
Står skatteklasse 1 på den på første siden.
Så står det at jeg ble ligna som enslig forsørger i skatteklasse 2 i fjor..
men så står det også: sum , skatter og avgifter i klasse 1 før skattefradrag...

Har de da hatt feil eller rett skatte klasse på meg????

Det kan se ut som de har feil skatteklasse på deg da ja. Når du skal levere selvangivelsen velger du skatteklasse 2. 
Å bli lignet i skatteklasse 1 kan utgjøre en god del mer tusen enn klasse 2. Man får høyere personfradrag i klasse 2, og man kan også få nedsatt skatt pga lav alminnelig inntekt. 

Forstår liksom ikke hvorfor de nevner både skatteklasse 1 og 2... om de har feil så minsker restskatten min med ca 12000 tror jeg.. så håper virkelig de har gjort den feilen

Har du forresten fått skattebegrensing pga lav alminnelig innekt? Mener å huske at du får uførepensjon, og da kan du ha rett på det. Det også kan utgjøre en del kroner. Det spørs om skatteetaten har registrert at du er både enslig forsørger og uføretrygdet. 

Ville tatt kontaklt med ditt lokale ligningskontor og fått hjelp til å gjennomgå selvangivelsen og finne ut av hva som er rett og galt.

Jeg har bestandig trodd at enslige forsørgere for barn under 18 år skal ha skatteklasse 2, i allefall..

*Becca* skrev:
Har du forresten fått skattebegrensing pga lav alminnelig innekt? Mener å huske at du får uførepensjon, og da kan du ha rett på det. Det også kan utgjøre en del kroner. Det spørs om skatteetaten har registrert at du er både enslig forsørger og uføretrygdet. 

Har særfradrag pga uførhet står det.. er det det du mener?

du skal lignes i klasse to ja, og det endrer du på altinn når du går gjennom tallene...

:)

Drømmeren skrev:

*Becca* skrev:

Det er noe annet igjen. Du kan også ha rett på skattebegrensing pga lav alminnelig inntekt (kommer an på hvor lav den er). Det skal stå på siste side, der det står hvor mye du har fått i restskatt.

*Becca* skrev:

Drømmeren skrev:

*Becca* skrev:

Det er noe annet igjen. Du kan også ha rett på skattebegrensing pga lav alminnelig inntekt (kommer an på hvor lav den er). Det skal stå på siste side, der det står hvor mye du har fått i restskatt.

Jeg finner ikke det 

Litt vanskelig å svare deg når en ikke vet tallene dine, men dersom du er enslig forsørger skal du lignes i kl 2. Og dersom du har lav inntek:

I 2011 kan følgende få skattebegrensning: 

• Uførepensjonister med lav alminnelig inntekt og nedsatt ervervsevne med minst 2/3
  • Andre med lav alminnelig inntekt som mottar en av disse stønadene fra folketrygden: overgangsstønad, etterlattepensjon, pensjon til familiepleiere og supplerende stønad til personer med kort botid i Norge

Grensen for skattebrensning117.400 kroner i 2011

Dvs at dersom din inntekt er feks 150.000 (alminnelig inntekt) skal ikke skatten overstige mer enn 55% av forskjellen mellom skattebegrensningen og alm inntekt. I dette tilfellet 150 000 - 117 400 = 32 600 * 0,55= 17  930. som utgjør maks skatt og trygdeavgift du skal betale.

Vet ikke om dette ble noe klarere..

Back
Topp