Skatteforskjell på 80% og 100% permisjon

Louise990

Blir kjent med forumet
Sitter med planlegging av foreldrepermisjonen nå. Har i utgangspunktet tenkt at vi må ta 100% lønnet permisjon for og få økonomien til og gå opp. Men nå føler jeg at jeg har spinnet meg opp i ett nett. Hvordan blir skattetrekket ved 80% i forhold 100% lønn? Jeg har regnet på at 100% økonomisk lønner seg. Men skattetrekket har jeg ikke tenkt på før nå.
 
Jeg la inn ny antatt årslønn, og gikk fra tabell til %-trekk på skattekortet.
Regnet på sist lønning mtp hvor mange % skatt tabelltrekket utgjorde, og da var det det samme som %-trekket.
Når jeg sammenligner lønn etter skatt får jeg et tap per måned på ca 15%. Men da har jeg ikke regnet med forsikringer (som trekkes fra lønn) og fagforbundskontigent, så mulig det påvirker også...
Så får jeg bare se om det stemmer når første betaling kommer...

men husk å gå inn å endre på skattekortet dersom du skal ha 80% lønn.
 
Jeg lurer på det samme også :)

Jeg har to jobb (en 100% og den andre 21%) og på første jobb skatter jeg vanlig 34% og på den andre 44%... Nå har jeg søkt på 80% permisjon og anner ikke om jeg trenger å forandre skatt prosent eller? Noen som har arfaring?
 
Endringen i skatr er ikke så stor, men en betaler litt mindre skatt ved 80% dekning så får vel utbetalt ca 82-85% av normalt.
Men, må oppdatere skattekortet ja, ellers får en ikke pengene før i juni neste år.
Må regne sammen den totale inntekten du forventer å få i år (altså lønn/sykepenger før permisjon og permisjonsutbetalingen 80% av ordinær lønn) sjekk lønnsslipp, det er lønn før skatt som skal regnes, ikke det du får utbetalt. Kan være lurt for de som skal ha 100 %dekning også men noe ulønnet permisjon i år, det vil jo også gi redusert inntekt og lavere skatteprosent.

Selv orker/gidder eg ikkje gjøre dette helt enda, tar det i august/september slik at det blir mindre skatt =mer penger i oktober/november rett før ulønnet permisjon. Enklere å spare fra oktober til desember enn gjennom hele året.
 
Back
Topp