Skarpe kniver?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Får barna skjære med skarpe kniver? Kutte grønnsaker og slikt?

Jeg er nok litt overforsiktig, og har bare latt ham hjelpe til med helt ufarlige deler av matlagingen. Nå er han så stolt og fornøyd fordi han får skjære frukt og grønnsaker hjemme hos slektninger... Jeg er litt usikker på hva jeg mener om det. Hva gjør deres barn?

Nei, hun får bare skjære med kniv fra vanlig bestikk. Da blir det til at hun bare klarer å skjære gjennom litt bløte grønnsaker som champignon, gulrøtter som jeg har skåret i tynne strimler på forhånd, paprika, osv. 
Føler ikke at hun har kontroll til å skjære med skarpe kniver enda, så det tør jeg ikke.

Får deres skjære med ostehøvel? Det får hun lov til under nøye oppsyn, men jeg synes det er litt skummelt..

nei han har bare skåret rå gulrot med skarp kniv sammen med meg, altså jeg har holdt utenpå hånden hans.. Og så har han skåret pølse med vanlig smørkniv -eller maltraktert! Han er mer interessert i å røre i mat egentlig!

Nei, hun har bare fått bruke vanlig kniv fra bestikk....

Så stolt når hun kan dele brødskiva, egg eller champignon til middag :)

Zol80 skrev:
De gjør visst det i barnehagen...

Jepp, det tror jeg også at er vanlig. Hun som først ga ham skarp kniv har jobbet i barnehage, og ser det som en selvfølge at barn får skjære grønnsaker selv. Jeg fikk da høre at alle barnehagebarn på denne alderen kan kutte grønnsaker, og at det bare er min hjemmeværende lille gutt som ikke får lov.

almara skrev:
Nei, hun får bare skjære med kniv fra vanlig bestikk. Da blir det til at hun bare klarer å skjære gjennom litt bløte grønnsaker som champignon, gulrøtter som jeg har skåret i tynne strimler på forhånd, paprika, osv. 
Føler ikke at hun har kontroll til å skjære med skarpe kniver enda, så det tør jeg ikke.

Får deres skjære med ostehøvel? Det får hun lov til under nøye oppsyn, men jeg synes det er litt skummelt..

Heldigvis kjøper vi bare ferdig oppskjært ost. Kjenner jeg begynner å hyperventilere ved tanken på Felix og en ostehøvel. 

Jaja, nå har han skjært opp alt til taco og fruktsalat til 8 personer alene. Jeg får vel bare være takknemmlig for at de hadde kjøpt ferdig revet ost, så de ikke slapp ham løs med et rivjern i tillegg. 

Sukkertopp skrev:

Zol80 skrev:
De gjør visst det i barnehagen...

Jepp, det tror jeg også at er vanlig. Hun som først ga ham skarp kniv har jobbet i barnehage, og ser det som en selvfølge at barn får skjære grønnsaker selv. Jeg fikk da høre at alle barnehagebarn på denne alderen kan kutte grønnsaker, og at det bare er min hjemmeværende lille gutt som ikke får lov.

Jeg jobber også i barnehage og vi gir ikke barna skarpe kniver til å skjære med. Det ansvaret vil jeg ikke ha heller....

Kan Felix begynne i din barnehage? Hvordan stiller du deg til løse persiennetråder, kokende vann satt slik at barna får tak i det, eller tepper over vognåpningen til barn som sover?

Sukkertopp skrev:
Kan Felix begynne i din barnehage? Hvordan stiller du deg til løse persiennetråder, kokende vann satt slik at barna får tak i det, eller tepper over vognåpningen til barn som sover?

Hehe :) hadde nok blitt litt langt å pendle hver dag....

Det er mange farer, men vi prøver selvfølgelig å legge til rette for at slike ting ikke skal skje. Men har forståelse for at uhell kan skje....

Ang. kniver ville Amelia hjelpe meg å dele opp sopp til middagen idag. Hun fikk da en vanlig kniv (som vi bruker til å smøre brødskiva osv.).

Etter en stund så jeg at den hvite soppen hadde fått litt rødfarge, og da hadde hun faktisk fått et lite kutt av den uskarpe kniven. Men det var tydligvis ikke vondt før jeg påpekte det, for hun sa ikke noe :)

Men da var det godt å få på prinsesseplaster og få litt trøst :)

Hehe, jeg vet ikke hvor du bor, men jeg regner med at det hadde blitt lang pendling.

De risikovillige slektningene mine sier at barn ikke må få skjære med kniver som ikke er skarpe, for det er da de skjærer seg. Bruker man smørkniver eller lignende til å skjære med vil det glippe og treffe fingrene, mens de skarpe, skumle knivene heller går rett gjennom grønnsakene. Jeg er ikke helt sikker på om jeg kjøper teorien om de farlige smørknivene, men de påstår i alle fall det.

Fint at hun ikke fikk noen vond skade. Det er det jeg tror er forskjellen på skarpe kniver og smørkniver. 

Back
Topp