Bkno3553130

Blir kjent med forumet
Er det noen her som har fått skalpeleltrode på babyens hode under fødsel før? Jeg fikk beskjed om at dette er er veldig viktig under fødselen (jeg har er såkalt «risikosvangerskap» pga. jeg har diabetes) for å monitorere hvordan babyen har det. Mor kjenner jo ingenting til dette, men har lest litt om det og det ser ut som en liten dings som faktisk stikkes (og vris) inn i huden på babyen. Jeg skjønner at de ikke hadde gjort det, hadde det ikke vært helt nødvendig, men tenker bare at det må da kunne være mulig å bruke en bedøvelsesspray eller lignende på det lille hodet, før den skrus inn i huden?! Mener ikke å være dramatisk eller noe, men sånne sprayer brukes jo når man skal sys ved revning bl.a, så vidt jeg har skjønt, og babyen har jo et velutviklet nervesystem, så å late som om babyen ikke kan kjenne det er jo tull. Vet jo at det tas blodprøve fra hælen uten bedøvelse også, men det virker liksom enda vondere med denne.. Flere enn meg som lurer på, eller vet noe om dette?
 
Begge mine har hatt det. Den ene på hodet og den andre på rompa pga seteleie. De overvåker pulsen samtidig og den var ikke videre påvirket av festing av elektroden, men kan jo være det kjennes litt ja. Vet ellers ikke hvordan de skulle få bedøvd så godt, siden den festes rett etter vannavgang. Jeg har hatt typ 4-5 cm åpning da, siden vannet har blitt tatt for å få fortgang i fødsel, så de må jo stikke den et stykke inn også.
 
Hadde det vært aktuelt hadde de nok hatt en rutine på det :) Har hatt skalpelektrode på 2 av 3.
 
Jeg hadde det på storesøster, gikk fint. Viktigst å ha god overvåkning. Ang bedøvelse så er mye av bedøvelse og legemidler generelt sett er ikke å anbefale på spedbarn så det er sikkert ikke aktuelt å bruke på en så liten prosedyre, i tillegg til at det nok ville vært vanskelig å få det plassert riktig . Dessuten tenker jeg de ikke merker stort til det, mye som presses og klemmes i en fødsel, er nok ikke godt å bli født heller så tenker det forsvinner litt i alt kroppen skal igjennom.
 
Hatt det på alle mine 3. Fikk beskjed om at babyen ikke kjenner det.
når de tar blodprøve i helen får de bedøvelse, dvs de får sukkervann og det fungerer som bedøvelse.
 
Lillebror hadde det nå i fødsel for 5 uker siden. Pga prematur måtte han overvåkes og beltet på magen bare datt ut.
 
Jeg tenker at om de sier at de ønsker det, så er det en grunn til det :) Vi måtte det med lille :) Heller det og det evt. ubehaget han måtte få og at de får fulgt skikkelig med enn at målingene kanskje blir så som så :)
 
Har hatt det to av tre ganger. I alle fall mer praktisk enn å ha det beltet på magen som jeg måtte sitte i ro med hele første gangen :p

Det er i alle fall veldig vanlig om man har risikosvangerskap eller blir satt i gang :)
 
Er det noen her som har fått skalpeleltrode på babyens hode under fødsel før? Jeg fikk beskjed om at dette er er veldig viktig under fødselen (jeg har er såkalt «risikosvangerskap» pga. jeg har diabetes) for å monitorere hvordan babyen har det. Mor kjenner jo ingenting til dette, men har lest litt om det og det ser ut som en liten dings som faktisk stikkes (og vris) inn i huden på babyen. Jeg skjønner at de ikke hadde gjort det, hadde det ikke vært helt nødvendig, men tenker bare at det må da kunne være mulig å bruke en bedøvelsesspray eller lignende på det lille hodet, før den skrus inn i huden?! Mener ikke å være dramatisk eller noe, men sånne sprayer brukes jo når man skal sys ved revning bl.a, så vidt jeg har skjønt, og babyen har jo et velutviklet nervesystem, så å late som om babyen ikke kan kjenne det er jo tull. Vet jo at det tas blodprøve fra hælen uten bedøvelse også, men det virker liksom enda vondere med denne.. Flere enn meg som lurer på, eller vet noe om dette?
*Skal selvfølgelig være skalpelektrode, ikke skalpeleltrode -_-
 
Er det lov å spørre her om det ikke føltes ubehagelig å ha elektroder ut skjeden under hele fødselen?
Er blitt fortalt at jeg mest sannsynlig må ha både skalpelektrode og magebelte på tvert vannet har gått.
Kjenner det forverret hele fødselsangsten min iallefall. Både prosessen med festing, det å ha ledninger ut av meg, og tanken på å bli "låst" fast til sengen..
 
Er det lov å spørre her om det ikke føltes ubehagelig å ha elektroder ut skjeden under hele fødselen?
Er blitt fortalt at jeg mest sannsynlig må ha både skalpelektrode og magebelte på tvert vannet har gått.
Kjenner det forverret hele fødselsangsten min iallefall. Både prosessen med festing, det å ha ledninger ut av meg, og tanken på å bli "låst" fast til sengen..

Du kan bevege deg ut av og rundt sengen hvis du vil. Jeg satt på yogaball med elektrode sist :)
 
Er det lov å spørre her om det ikke føltes ubehagelig å ha elektroder ut skjeden under hele fødselen?
Er blitt fortalt at jeg mest sannsynlig må ha både skalpelektrode og magebelte på tvert vannet har gått.
Kjenner det forverret hele fødselsangsten min iallefall. Både prosessen med festing, det å ha ledninger ut av meg, og tanken på å bli "låst" fast til sengen..

Kan ikke huske at jeg merka så mye til den for å være ærlig. Nå trivdes jeg godt i senga da, fikk stormrier om jeg var oppe og rørte meg (å gå på do f.eks var helt forferdelig pga riene tok helt av :p ).
 
Babyer har faktisk mindre følelse i hodet :) bla. på st olav har de så si gått over til kun å ta blodprøver i en vene i hodet fordi man har funnet ut at det er mye mer skånsomt/mindre vondt enn i en hæl :)
 
Er det lov å spørre her om det ikke føltes ubehagelig å ha elektroder ut skjeden under hele fødselen?
Er blitt fortalt at jeg mest sannsynlig må ha både skalpelektrode og magebelte på tvert vannet har gått.
Kjenner det forverret hele fødselsangsten min iallefall. Både prosessen med festing, det å ha ledninger ut av meg, og tanken på å bli "låst" fast til sengen..

Merket ingenting :)
 
Jeg hadde det på første.
Jeg merket ikke annet enn at de slet med å feste den fordi babyens hode ikke hadde festet seg. Jeg måtte ha fordi fødselen ble igangsatt.
 
Hadde på eldste, kjente ikke at det ble satt inn, og barnet fikk jeg beskjed ikke kjente noe. Er sykepleier selv, legger gjerne inn veneflon på voksne på ben om vi ikke klarer på arm. Er mer vondt i fot enn arm har jeg hørt. Eldste lå 10 døgn på nyfødtintensiven og fikk målt blodsukkeret målt flere ganger i døgnet. Til slutt stakk de i hodet, fordi det er lettere på babyer (de begynte på hæl).
 
Back
Topp