Skalldyr???

Pura_vida

Andre møte med forumet
Er det farlig å spise reker og hummer når man er gravid. Har funnet ut at man ikke skal spise det som er i skallet på krabben, men finner ikke noe om det andre... [8|]
 
Hehe... jeg elsker skalldyr[:)] Det ene stedet står det at man ikke skal spise skalldyr, mens det andre steder står at man kan spise, unntatt maten i huset på krabben... Ikke lett å vite
 
Ehh... ble litt feil der, men forsto du hva jeg mente?
 
Følgende er å lese her på Babyverden.no:

"På www.mattilsynet.no finner du detaljerte beskrivelser av hvilke matvarer du bør unngå. Kort oppsummert er det: rått kjøtt (inkludert speket, gravet og tartar), hvalkjøtt, selkjøtt, reinsdyrkjøtt fra enkelte områder, ferskvannfisk over 25 cm eller 1 kg (se mattilsynet for fisketyper), fiskelever, krabbeinnmat, hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks kan trygt spises), upasteurisert melk (sjeldent i Norge), ost av upasteurisert melk, måkeegg og sopp fra bestemte områder.

Oppskåret pålegg, gravet og røkt fisk (for eksempel røkelaks) bør inntas ferskest mulig. Det samme gjelder myke og halvmyke oster (for eksempel Brie og Camembert) og muggoster (for eksempel Gorgonzola).
Du bør også unngå store mengder koffein. Koffein finnes blant annet i kaffe, te, cola, enkelte energidrikker og sjokolade."

Reker, kreps, hummer og skjell skulle dermed være helt greit!
 
Skalldyr er IKKE farlig, så lenge du ikke er allergisk....er sørlansdjente og kommer ikke til å holde meg unna det hvis jeg blir tilbudt det under svangerskapet:)

KOOOOS DEG MED GOD SAMVITTIGHET!!!!
 
Back
Topp