skal/skal ikke??

Qualitas

Forumet er livet
VIP
Ja sånn er det hver kveld når det gjelder meg og mat[:o] I starten av svangerskapet klarte jeg ikke sjokolade eller godteri og spiste aldri mye middag... veldig greit egentlig!

Men i de siste ukene har ting tatt helt av.. rundt 6-7 tiden på kvelden så får jeg så inni hampen mat/sukker kick. Det føles som om det viktigste i verden for meg er å sitte å knaske på noe godt. Særlig godteri[8|] Det har serriøst blitt så ille at hvis jeg ikke har noe inne så går jeg å spiser ting jeg vanligvis ikke liker, bare fordi det er godteri[X(]

I går skulle vi på ekteskapskurs og det eneste jeg klarte å tenke på var at jeg måtte hamstre tallerken min full med mat og at jeg håååpet inderli jeg kunne ta to kakestykker etterpå[:-]

Etter at jeg har sittet å stappet i meg et eller annet usunt så får jeg sååå dårlig selvfølelse og føler meg feit..

Veien jo bare 52 kilo og er 160 høy, men merket at jeg legger fortere på meg nå enn da jeg var 16.. så vil liksom ikke legge på meg så mye..

Trener annenhver dag ( sykler og styrketrening inne ) men betyr det da at jeg kan kose meg med usunt eller hjelper det ikke??

Er skikkelig frustrert.. for føler jeg ikke klarer å beherske meg [8|]

er klart du kan kose deg med noe usunt, men det er jo som du sier, man legger på seg. Siden du trener, så kan du vel spise litt mer før du legger på deg, men med daglig inntak av sukker så er det jo nesten dømt til å gå oppover på vekta også..
Hvis det er noen trøst, så var jeg akkurat som deg, nå er jeg tilbake til normalen.. [;)]

Jeg sliter med det samme nå.Eier nesten ikke matlyst,men bare MÅ ha usunne ting som kaker,kjeks,sjokolade,kebab,pizza og sånt,eneste "sunne" jeg klarer å spise er youghurt,men til gjengjeld så spiser jeg 2-3 stk daglig så da vet jeg ikke hvorsunt det er i lengden jeg[&:]er veldig sliten av å ikke klare å spise ordentlig.

Har hatt god nytte av kromtabletter tidligere for å få balansert sukkerhungeren min,men vet ikke om det er bra å ta det når man er gravid...?
Tenkte kanskje jeg kunne klare å få opp appetitten min på ordentlig mat hvis jeg ikke spiser så mye søtt[&:]

Men vil ikke oppover... er så redd jeg ikke skal være sånn slank og fin for sambo lenger[:o]

Er det ikke noe man kan ta som tar sukkerbehovet ned??

ORIGINAL: EricaJenta

Men vil ikke oppover... er så redd jeg ikke skal være sånn slank og fin for sambo lenger[:o]

Er det ikke noe man kan ta som tar sukkerbehovet ned??

det sies at zink og krom skal hjelpe mot søtbehovet, men om du kan ta det når du er gravid, det vet jeg ikke. Det må du nesten spørre legen din om.

Hva er det av usunne ting som ikke er sååååå usunt da?? For jeg kommer aldri i verden til å klare å stoppe helt..

Popcorn og is er vel ikke så ille... [;)]

Men du; at du kommer til å legge på deg, er det jo ingen tvil om, akkurat! [;)] Og du bærer sambo's BARN og hvis han forventer at du skal se akkurat likedan ut 1 uke etter fødselen, ja da lever han i en annen virkelighets-verden... [;)]

ORIGINAL: *kolibri*

For å unngå søtsuget om kvelden må du se hva du spiser på dagen..hvis det er eks lite karbo og fett bør du endre det. Spis mer frukt om dagen og ha fett i maten du spiser..når du har spist middag, så vent ca 20 minutter før du evnt spiser noe snop, for det tar så lang tid for kroppen din å ta til seg sukkeret i maten.

Lurt.. da skal jeg prøve å holde ut i 20 min[:-]

spiser frukt hver dag, men kanskje spise enda mer da.

ORIGINAL: Grete71

Popcorn og is er vel ikke så ille... [;)]

Men du; at du kommer til å legge på deg, er det jo ingen tvil om, akkurat! [;)] Og du bærer sambo's BARN og hvis han forventer at du skal se akkurat likedan ut 1 uke etter fødselen, ja da lever han i en annen virkelighets-verden... [;)]

Er ikke is veldig usunt med all den fløten??

Njei, jeg har hørt at blant "vondtene" av godteri, så er is det sunneste.. Det og slike skumboller??????

kjeks da?? Med litt sjokolade på[8|]

Jeg fikk Sofie i desember, og fra jul og til hun kom var det en regel som gjaldt: Spis det du vil ha.
Da jula var over var jeg så hekta på sukker at jeg nesten ristet av abstinenser om det kom en kveld vi ikke hadde noe snop i hus. Så jeg kunne fint vasse ut i drittvær med bekkenløsninga for å kjøpe godis, dersom sambo ikke gadd å gjøre det for meg.

Trente en del, men pga bekkenløsninga klarte jeg ikke det, og hadde jobb i perioder som var tung, men det hjalp altså ikke.

Det endte jo med at jeg veide 123 kilo en uke før fødselen. Da hadde jeg lagt på meg 28 kilo, og Sofie veide 4,5 kilo da hun kom.

Det ER lov å kose seg, men om du er bekymret for vekta må du nok sette hardsida i mot. Sett strenge regler for hvor mye snop som er lov, kjøp inn mindre til helgekos enn du tror du har lyst på, og heller spis mer vanlig mat om du føler deg sulten. Pass litt på at det kanskje er mer sunn mat, og mindre animalsk fett og tomme kalorier.

ORIGINAL: Grete71

Njei, jeg har hørt at blant "vondtene" av godteri, så er is det sunneste.. Det og slike skumboller??????

Åh, jeg har bestandig vært svak for is, og i siste halvpart av svangerskapet spiste jeg MASSE! Den hjalp jo kjempegodt mot den sinnsyke halsbrannen jeg slet med.[8D]

ORIGINAL: toneany

Jeg fikk Sofie i desember, og fra jul og til hun kom var det en regel som gjaldt: Spis det du vil ha.
Da jula var over var jeg så hekta på sukker at jeg nesten ristet av abstinenser om det kom en kveld vi ikke hadde noe snop i hus. Så jeg kunne fint vasse ut i drittvær med bekkenløsninga for å kjøpe godis, dersom sambo ikke gadd å gjøre det for meg.

Trente en del, men pga bekkenløsninga klarte jeg ikke det, og hadde jobb i perioder som var tung, men det hjalp altså ikke.

Det endte jo med at jeg veide 123 kilo en uke før fødselen. Da hadde jeg lagt på meg 28 kilo, og Sofie veide 4,5 kilo da hun kom.

Det ER lov å kose seg, men om du er bekymret for vekta må du nok sette hardsida i mot. Sett strenge regler for hvor mye snop som er lov, kjøp inn mindre til helgekos enn du tror du har lyst på, og heller spis mer vanlig mat om du føler deg sulten. Pass litt på at det kanskje er mer sunn mat, og mindre animalsk fett og tomme kalorier.

jeg er 160 høy og veier 52 kilo nå... bør jeg passe på??

Ooog.. er veldig glad i nudler... er det sånn man legger på seg av?? Sånne first price nudler altså.. ikke sånn med saus å sånn.

Så jeg bør heller spise mat enn godteri??

Og er smågodt bedre enn sjokolade?

Ooog.. er veldig glad i nudler... er det sånn man legger på seg av?? Sånne first price nudler altså.. ikke sånn med saus å sånn.

Syntes ikke vekta di er noe ille nå, men jeg vet jo ikke hva trivselsvekta di er på eller hvordan du er bygd. Jeg er jo lang og kraftig, og var overvektig fra før av da jeg ble gravid.

Men jeg tror ikke vanlige nudler er noe galt nei.
Generelt mener jeg at all vanlig mat burde du spise, og heller styr unna veldig fet mat, spesielt dyrefett, og sånt som kaker og helt hvit gjærbakst. Det blir man ikke mett av.
Og når man først blir hekta på sukker, er det værre og værre å slutte.

Bestem hvilke regler du vil ha. Kanskje det er lov med et par godiser på fredag og lørdag, og kanskje en mørk kokesjokolade til å stille søtsuget med en bit eller to dersom du trenger det i uka? Så kjøper du det inn.

Og for all del: Dersom du er snopsyk, IKKE GÅ SULTEN PÅ BUTIKKEN![8D]

Syntes ikke vekta di er noe ille nå, men jeg vet jo ikke hva trivselsvekta di er på eller hvordan du er bygd. Jeg er jo lang og kraftig, og var overvektig fra før av da jeg ble gravid.

Men jeg tror ikke vanlige nudler er noe galt nei.
Generelt mener jeg at all vanlig mat burde du spise, og heller styr unna veldig fet mat, spesielt dyrefett, og sånt som kaker og helt hvit gjærbakst. Det blir man ikke mett av.
Og når man først blir hekta på sukker, er det værre og værre å slutte.

Bestem hvilke regler du vil ha. Kanskje det er lov med et par godiser på fredag og lørdag, og kanskje en mørk kokesjokolade til å stille søtsuget med en bit eller to dersom du trenger det i uka? Så kjøper du det inn.

Og for all del: Dersom du er snopsyk, IKKE GÅ SULTEN PÅ BUTIKKEN![8D]

Jeg er tynn og liten bygd jeg [:)]

Blir gjerne litt mer enn et par godiser fredag og lørdag ja[:-]

Men da burde jeg vel heller spise nudler om jeg blir sulten enn godteri[8D]

Back
Topp