Skal/skal ikke?

Kaffedama

Kaffedama
Jeg har et stort dilemma. Vi har fått barnehageplass til våre tvillinger fra 1.8, men ettersom jeg er min egen sjef og bestemmer selv når jeg skal jobbe har vi funnet ut at vi vil utsette barnehagestart til jentene fyller 2 år i februar. Så nå må vi enten si opp plassen og søke på nytt eller beholde plassen og betale ca 4500 pr.mnd.

Jeg er redd for ikke å få plass i den samme barnehagen som virker helt perfekt for oss hvis vi sier opp. Bestyrer kunne ikke si om det var store sjansene for å få plass eller ikke der senere. Samtidig blir det mye å betale for plassen så mange mnd. Vi ønsker helst ikke å begynne med halv plass.

Hva ville dere gjort?

Det kommer jo veldig an på barna, trenger de mye aktivisering, hadde de kost seg i bhg nå? Og hva hvis dere ikke får plass midt i året? Går det greit å vente til neste august? De er jo to, så det er kanskje enklere å ha de hjemme lenger når de har hverandre å leke med, tror kanskje jeg ville utsatt bhgstarten hvis jeg visste vi hadde mulighet til å vente til neste august.

Hadde jeg hatt mulighet til å kunne vente til august neste år i verste fall hadde jeg sagt fra meg plassen!

Jeg ville aldri sagt opp plassen. Jeg mener barn har godt av sosialiseringen og aktiviseringen som er i barnehagen. Hvertfall på den alderen... Jeg ville heller latt dem få kortere dager. Levere sent og hente tidlig, og evt hatt en og annen fridag.

Hadde latt økonomien bestemme. Kan dere vente et år til så gjør gjerne det. Spesielt om dere har tilgang på åpen barnehage.

Kan du ikke beholde plassen, men redusere plassen til det minimumme? Da har de kanskje et par dager i uka i barnehage og resten hjemme? Og dere har da barnehageplass når dagen kommer for evnt 100% plass?

Jeg ville aldri sagt opp plassen. Jeg mener barn har godt av sosialiseringen og aktiviseringen som er i barnehagen. Hvertfall på den alderen... Jeg ville heller latt dem få kortere dager. Levere sent og hente tidlig, og evt hatt en og annen fridag.
Enig i dette.

Min er bare 11 mnd, men jeg ser hvor utrolig mye han får utav å være med andre barn. Vi greier ikke å aktivisere ham godt nok. De gangene vi er ute på ting, svømmehall, handling etc. sover han godt om nettene. Når vi bare er hjemme er det urolige netter, mange oppvåkninger, han har rett og slett for mye energi igjen om kvelden.

Det blir sikkert noe helt annet når de er to sammen, men de har uansett godt av å sosialiseres med andre enn hverandre.

Hadde vi hatt økonomi til at jeg kunne vært hjemme i et år til hadde jeg nok sendt mini i bhg på deltid uansett, for at han skal få den verdifulle aktiviseringen der.

Du kan jo søke permisjon fra Barnehagen :) ikke alle Barnehager det går an, men hadde prøvd.

Jeg ville ventet . Minsten her skal ikke begynne i barnehage før han er 2 år.

Barn tar på ingen måte skade av å være hjemme til de er 2 år!!

Jeg jobber som ped.leder på småbarnsavdeling og stortrives - men det er likevel ganske ofte at jeg tenker at "du skulle nok vært hjemne med pappa eller mamma en god stund til".

Å ikke begynne i barnehage når man er 12 måneder betyr jo ikke at man ikke blir sosialisert?

Jeg hadde betalt for plassen om jeg måtte ha den i februar. Haddr jeg hatt mulighet til å vente til august hadde jeg sagt opp og tatt sjansen!

Jeg har et stort dilemma. Vi har fått barnehageplass til våre tvillinger fra 1.8, men ettersom jeg er min egen sjef og bestemmer selv når jeg skal jobbe har vi funnet ut at vi vil utsette barnehagestart til jentene fyller 2 år i februar. Så nå må vi enten si opp plassen og søke på nytt eller beholde plassen og betale ca 4500 pr.mnd.

Jeg er redd for ikke å få plass i den samme barnehagen som virker helt perfekt for oss hvis vi sier opp. Bestyrer kunne ikke si om det var store sjansene for å få plass eller ikke der senere. Samtidig blir det mye å betale for plassen så mange mnd. Vi ønsker helst ikke å begynne med halv plass.

Hva ville dere gjort?
Med eldste måtte vi utsette oppstart. Daglig leder sa at hvis jeg bare skulle utsette noen mnd måtte jeg betale fra august, men hvis jeg utsatte til januar var det greit. For da kunne de gi et annet barn en plass fra august og så tar de inn noen flere barn fra januar. Så ring bhg å hør. Men spørs om du må betale fra januar og ikke februar, fordi de bhg som har to opptak i året tar inn i januar. Men det er bare fint å kunne ha lang tilvenning (at barnet er i bhg 1-2 timer annenhver dag de første ukene og 3-4 timer annenhver dag i et par uker før det begynner for fullt med fulle dager hver dag.

Har du mulighet til å være hjemme er det jo absolutt noe å vurdere.. Men er vanskelig å se for seg hvordan barna blir når de blir litt eldre. Noen trives jo veldig i barnehagen.

Jeg hadde en plan om å ha lillebror hjemme til i høst. Han ble nettopp 2. Men i fjor høst så jeg det var ganske utfordrende. Han var så sinnssykt aktiv, så jeg slet med å aktivisere han nok. Jeg ble også litt lei av de samme rutinene og kaoset hver dag. Jeg søkte om barnehageplass, og var så heldig å få plass med en gang. Han begynte i november i fjor.

Tror det skulle blitt noen laaaange mnd for både meg og han om han ikke skulle begynt før denne høsten :-)

Men fordelen med tvillinger er jo at de har hverandre da!

Takk for innspill jenter! Det er så fint å kunne spørre noen utenom familien.

Jeg har allerede vært i kontakt med barnehagen og det er enten betale fra august eller si opp. Jeg føler at jentene er klare for barnehagen, men koser meg så hjemme med dem. Jeg jobber 50% nå og mannen jobber turnus. Og ettersom vi har den fantastiske kontantstøtten hadde vi fint kunne fortsatt slik.

Men vi har fortsatt litt tid å tenke på.

Hvorfor ikke bare starte i august hvis dem er 1,5 år? Barn får utrolig mye igjen for sosialiseringen med andre barn. Man lærer nye ting, får nye erfaringer og utvikler den sosiale kompetansen:) hadde det vært mine barn, ville jeg hatt dem i bhg fra oppstarten i august selvom jeg hadde hatt mulighet til å bli hjemme lenger!

Kan jo evt. ha kortere dager om du synes det blir for lenge..

Back
Topp