Skal/ skal ikke?

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Etter uke med sykdom og feber opp og ned, og våknet gjennomsvett idag, lurer jeg veldig på hvordan den lille har det.

Leser jo opp og ned om ting og tang også, og ser jo ut til at guttebarn er de som blir mest påvirket av ulike faktorer i mors liv (flest gutter med diagnoser, problemer med tekstikler osv.) Er det ikke også sånn at guttespermene er svakere også? Siden lege gjettet gutt, blir jeg da ekstra bekymret. Og har for alvor begynt å tenke på ultralyd.

Samtidig frarådet jordmor å ta både doppler og ultralyd. Også er det jo bare to uker til oul...

Men vil vite nå...

Fornuften sier at det er dumt å utsette den lille for to ultralyder så tett på hverandre. Om den skulle være stresset av feberen min, blir det jo ikke bedre av å stresse den med ultralydbølger... Og det er jo uansett ikke noe jeg kan gjøre annerledes. Tar det med ro i senga. Feber og sykdom kan jeg ikke styre. Lege anbefalte å ikke ta febernedsettende, så har ikke gjort det. Også tenker jeg at det er da flere enn meg som har vært syke under graviditeten.

Hva ville dere gjort? Ultralyd, eller vente til oul?

Så lenge du slapper av og hviler så mye du klarer, så går nok dette bra ;)
Hvorfor anbefalte ikke jordmor dopler?

Så lenge du slapper av og hviler så mye du klarer, så går nok dette bra ;)
Hvorfor anbefalte ikke jordmor dopler?

Hun anbefalte å velge enten tidlig ultralyd eller doppler. Først og fremst pga. stråling. Men som hun sa: doppler er minimalt med stråling og brukes mye kortere tid enn ultralydapparat. Fått flere doppler sjekker jeg, så det er visst trygt da. Men ultralyd tas jo gjerne halvtime om gangen, med veldig høy frekvens. Hun mente baby kan bli unødvendig stresset om man gjør begge deler tett opptil hverandre.

I mitt tilfelle tror jeg også hun tenker på hva om jeg ikke klarer finne lyden selv. At mor blir stresset altså.

Forrige graviditet hadde jeg mange ultralyd, men en frisk og smart jente. Så veldig skadelig kan det nok ikke være. Hun er venstrehendt da, noe man også tror skyldes ultralyder. Men veldig kreativ! :)

Alt er jo farlig idag. Jordmor sa til meg: tenk bare å gå langs veien biler kjører.

Tror det blir doppler på meg jeg. Sjekke av og til, om bekymring blir for stor. :)
Er du fornøyd med din?

Hun anbefalte å velge enten tidlig ultralyd eller doppler. Først og fremst pga. stråling. Men som hun sa: doppler er minimalt med stråling og brukes mye kortere tid enn ultralydapparat. Fått flere doppler sjekker jeg, så det er visst trygt da. Men ultralyd tas jo gjerne halvtime om gangen, med veldig høy frekvens. Hun mente baby kan bli unødvendig stresset om man gjør begge deler tett opptil hverandre.

I mitt tilfelle tror jeg også hun tenker på hva om jeg ikke klarer finne lyden selv. At mor blir stresset altså.

Forrige graviditet hadde jeg mange ultralyd, men en frisk og smart jente. Så veldig skadelig kan det nok ikke være. Hun er venstrehendt da, noe man også tror skyldes ultralyder. Men veldig kreativ! :)

Alt er jo farlig idag. Jordmor sa til meg: tenk bare å gå langs veien biler kjører.

Tror det blir doppler på meg jeg. Sjekke av og til, om bekymring blir for stor. :)
Er du fornøyd med din?
Ja jeg er fornøyd med min :)
Synes det er litt lav lyd i forhold til hos lege/jordmor, men det er nok et mye billigere apparat vet du, men jeg finner hjertelyden med en gang :)
Og den er god å ha på dager der jeg kjenner jeg er urolig. ;)

Jeg har hørt det motsatte om ultralyd, at det ikke er bevist at det er skadelig.
Sitat fra NHI:
Det er ikke kjent at ultralyd har skadelige bivirkninger og det er ingen strålingsrisiko som ved røntgen. Langtidsstudier av barn som har vært utsatt for ultralyd i svangerskapet, viser ingen skadelige virkninger verken på vekst, språk eller kroppslig utvikling.
Om du føler deg mer beroliget av UL eller doppler, så gå for det er min mening. Om mor har det bra har barnet det bra :)

Tror eg hadde prøvd å vente :) Men ikke bra å gå å være bekymret heller. Men mest sansynlig er nok alt bra, det er jo ikke store sjangsen at det skal påvirke babyen om du er syk med feber :)

Back
Topp