Hadde ikke tenkt å skrive noe, men her er jeg faktisk uenig i veldig mye..

Uten å ville gå på deg altså, jeg vil bare forklare litt hva jeg tenker om dette... Jeg har ikke hatt noen av mine tre barn i bhg, og mitt fjerde kommer nok heller ikke til å gå der, med mindre det blir veldig vanskelig for ham/henne tiden etter at den nest-siste begynner på skolen da.
Jeg ser at mange beskriver (også andre steder) at man vil ha tid uten søsken til å bli kjent med baby.. Men dynamikken og søskenforholdet de som søsken får, blir uten tvil fra min side, mye sterkere og bedre når de får tid til å bli kjent.. De barna som kun har 2-3 timer på ettermiddagen hjemme, der de er slitne etter en lang dags lek, og man både skal ha kvalitetstid med mor og far, spise middag og kvelds før man sover, der er det lite tid til å skape det samme båndet med en ny bror/søster! Når det er sagt, skjønner jeg godt at man fortsetter å ha de i bhg når de allerede har begynt, det tror jeg nok er det klokeste på flere måter!!! MEN jeg er veldig fan av å da ha mye kortere dager, og kanskje også færre så lenge det er mulig. Da tror jeg de eldre søsknene ikke føler seg tilsidesatt på grunn av babyen, og de får god mulighet til å kose seg med det nye familiemedlemmet, slik som oss voksne.
Det jeg skjønner fra de fleste, er vel egentlig det det bunner ned til,- ens eget ønske om å ta det helt med ro, og å kose seg max med babyen. Noe som er veldig koselig! Men jeg synes at det lett går på bekostning av eldre søsken, og så skylder man litt for lett på at det er best for dem, når jeg tenker at det ikke er det i mange tilfeller... Man blir mer sliten av å ha søsknene der, oh yes, første i rekken til å innrømme det, men jeg tror det er så godt for søsknene å få bli kjent med babyen på lik linje med meg, derfor er jeg villig til å ofre litt mer selv... Må repetere da, at noen få timer i bhg for de som er vant til det, nok er sunt!! Da forstyrres ikke rutinene så veldig, og det er sikkert litt fristed for dem. Men på deres premisser, og at de får være hjemme når de ønsker så og si...
Og altså, en baby sover som oftest mye, og er heller ikke like obs på det rundt seg, som det eldre søsken er -så at de føler de går glipp av noe... Jeg ser tanken altså, men både med mine sove-babyer og våken-hele-tiden-babyer, har det gått veldig fint å følge deres rytme, kose mye og samtidig ta vare på storesøsken. De må selvsagt vente en del ved amming, bleieskift osv, men det har de da ikke vondt av, snarere tvert imot. Og babyen har definitivt ikke hatt vondt av det... Vi benytter også muligheten ved amming til kosestund med lesing, som de eldre elsker! Og barn av idag -som til alle tider -har godt av å lære seg litt tålmodighet, og måtte dele tiden med andre. Det lærer også babyen seg etterhvert, og de eldre søsknene gjør at den må vente litt av og til,- men gjør også at den har flere å få oppmerksomhet av
Og at "Større søsken får uansett ikke utfoldet seg på samme måte hjemme som i bhg"... Det kommer virkelig an på hva man gjør det til!!! Samfunnet har gjort en stor og god jobb som har klart å overbevise nesten samtlige mødre om at de selv ikke klarer å finne på nok for sine egne barn (da tenker jeg mest på de mellom 1-3, eldre har litt mer behov - da må man legge litt mer innsats i det (noe som også er fullt mulig)). Synes det er trist, da de i den aldersgruppen (1-3) virkelig mest bare trenger en nær omsorgsperson med god interesse for dem for å ha det topp.. (ALTSÅ MED FORBEHOLD om friske foreldre der man er to, jeg forstår godt at noen virkelig må ha de små også der, så det også er sagt

). Når barna har søsken hjemme i alle fall, har de noen å leke med, de lærer også å leke godt selv, og de lærer noe annet som er viktig; å "kjede seg". De kommer inn i skolen og samfunnets stress, mas og program for alt mulig hele tiden, når de er 6 år gamle... Frem til det, ser jeg så utrolig godt her hjemme, hvor stort utbytte de har av å slippe det jaget! De står opp når de selv våkner, og tar helt i sitt tempo. Vi drar også til andre barn ofte, misforstå meg rett, det er veldig sunt det også, -men vi er definitivt mest hjemme! Og de utfolder seg på alle vis
BEKLAGER langt svar, og jeg håper ikke du tar det personlig!! Ble langt fordi jeg vil forklare godt så jeg ikke bare slenger ut en bemerkning liksom...