Skal melde meg som lærervikar.. Tips?

Frøgen*

Glad i forumet
Jeg fikk i går vite at man kan melde seg som lærervikar selv om man er ufaglært.
Dennis begynner i bhg mandag 7. februar, og da har jeg jo mulighet til å stille opp på kort varsel hver eneste dag![:D]

Hadde vært knallgøy å være "lærer", men da trenger jeg noen tips rett og slett.

Ser for meg at jeg ikke kommer til å ha så mye autoritet over 20 veslevoksne 10 åringer[&:]

Hva kan jeg forvente...?

vet ikke! kan sikkert forvente at det er vanskelig! men du virker jo som ei tøff dame du da!!! [:)] men er det ikke ofte to lærere i et klasserom da!? eller er det bare for de minste!?

Det er sjelden to lærere i et klasserom pga økonomi. Er det to lærere evt en lærer og en assistent, så er det pga ekstra timeressurser i klassen.

Frøgen: Du kan vente deg alt fra a til å. Det kommer ann på hva slags elever du har i klassa. Noen er så stille, at de ikke åpner kjeften samme hva som skjer nesten. Det er tungt! Noen er spinnvill, og andre klasser er knall! [8D]
Jeg er lei og jobben trives ikke med lærerjobben, så jeg kommer til å ta mer utdanning for å få meg noe annet å gjøre. [;)]

På skolen jeg jobber er det veldig mange timer som er to-lærer-timer. Så er det somregel en assistent eller to i klasserommet også, så en er skjeldent alene som voksen. Skal du være på barneskolen er det somregel ikke så vanskelig å få respekten til elevene, hvis du bare viser fra begynnelsen at det er du som bestemmer og at de ikke kan vippe deg av pinnen.

Jeg har RLE i en 10-klasse. Disse elevene er altså bare 8 år yngre enn meg. Der har jeg litt mer problemer med å få respekt, iallefall fra "tøffe" gutta, men å ha med seg anmerkningsboka i timen og nevne at de hele tiden blir vurdert hjelper veldig.

Jeg har 1 1/2 time variabel i uka, så for å få en fullstendig timeplan må jeg ha en til to vikartimer i uka. Da har læreren jeg er vikar for klart ett opplegg som jeg kan følge så og si slavisk. Og så tror jeg de fleste lærere vet og regner med at det ikke alltid er så lett å gjøre alt en skal når en er vikar, så opplegge blir ikke alltid fulgt slavisk[:D]

Ellers må jeg bare si at jeg synes det er kjempe kjekt å jobbe med barna (ungdommene) og arbeidsdagene går kjempe fort.
Du kan jo ta deg en prat med Anette også, og få noen tips fra henne[:)]

Hos oss får ingen ufaglærte ansvaret for klasser alene. De ufaglærte vikarene våre blir som regel assistent i klasser sammen med hovedlærer.

Jeg vil si det er vanskelig å forvente seg noe som helst, i og med at alle barn er så forskjellige. Noen barn synes assistenten er kjempekul og henger på som klegg, mens andre "gjemmer" seg når det kommer folk de ikke har opparbeidet seg tillit til. De svarer ikke når du prater til dem og nekter å gjøre det du ber dem om.

ORIGINAL: Becky87

På skolen jeg jobber er det veldig mange timer som er to-lærer-timer. Så er det somregel en assistent eller to i klasserommet også, så en er skjeldent alene som voksen. Skal du være på barneskolen er det somregel ikke så vanskelig å få respekten til elevene, hvis du bare viser fra begynnelsen at det er du som bestemmer og at de ikke kan vippe deg av pinnen.

Jeg har RLE i en 10-klasse. Disse elevene er altså bare 8 år yngre enn meg. Der har jeg litt mer problemer med å få respekt, iallefall fra "tøffe" gutta, men å ha med seg anmerkningsboka i timen og nevne at de hele tiden blir vurdert hjelper veldig.

Jeg har 1 1/2 time variabel i uka, så for å få en fullstendig timeplan må jeg ha en til to vikartimer i uka. Da har læreren jeg er vikar for klart ett opplegg som jeg kan følge så og si slavisk. Og så tror jeg de fleste lærere vet og regner med at det ikke alltid er så lett å gjøre alt en skal når en er vikar, så opplegge blir ikke alltid fulgt slavisk[:D]

Ellers må jeg bare si at jeg synes det er kjempe kjekt å jobbe med barna (ungdommene) og arbeidsdagene går kjempe fort.

Det var jo selveste frøken nymo som sa dette til meg da[:D]
Jeg må jo bare hoppe i det, får nok LITT innføring før jeg blir jaget ut i en klasse håper jeg...[8|]

ORIGINAL: Frøgen*

ORIGINAL: Becky87

Det var jo selveste frøken nymo som sa dette til meg da[:D]
Jeg må jo bare hoppe i det, får nok LITT innføring før jeg blir jaget ut i en klasse håper jeg...[8|]

Det spørs nå på situasjonen. Når jeg var vikar, fikk jeg ofte et ark der det sto hva elevene skulle gjøre. Noen ganger ringte de et kvarter før skolen skulle begynne: "Kan du komme?!!!!!" [8D] Når jeg ahr vikar lager jeg et opplegg som jeg skriver ned som da følges slik omtrent.

Back
Topp