Okei nå er jeg litt i dillema her, var til jordmor i dag og vi snakket lit om sykehusvalg... Jeg har valgt Tromsø sykehus siden det er et veldig stort sykehus og de har alt av utstyr. Det sykehuset jeg egentlig tillhører er Narvik sykehus, men det er et mindre sykehus og har mindre fødsler per år. det har meste av utstyr, men har ikke slik utstyr hvis babyen evt må ligge i kuvøse, da må man evt bli overflyttet til Tromsø sykehus.
Pluss med tromsø sykehuset er jo at de har alt av utstyr hvis ulykken skulle skje og at de har masse erfaring siden det er fødes utrolig mange babyer der. Men minuset er at det ligger ca 2 timer og 15 min unna oss og jeg fikk vite av jordmor at det er lit fabrikk følelse ved at man blir dyttet fort ut rett etter fødselen og at mange første fødende har dårlig opplevelser.
Pluss med Narvik sykehus er at de ligger bare ca 1 time og 15 min unna oss, det er færre fødsler slik at de har mere tid til hvert enkelte fødende, man får ligge lit lenger etter selve fødselen. Minuset kan jo være at de nettopp har færre fødsler at de evt har mindre erfaringer, de mangler utstyret til evt hvis babyen må ligge i kuvøse så da ender det med at man må bli overflyttet til Tromsø som da plutselig blir en reisevei på 3,5 time.
Så hvilket sykehus bør jeg velge???