Skal jeg velge å føde på Narvik eller Tromsø sykehus?

Aniela

Forelsket i forumet
Oktobermirakler 2013
Okei nå er jeg litt i dillema her, var til jordmor i dag og vi snakket lit om sykehusvalg... Jeg har valgt Tromsø sykehus siden det er et veldig stort sykehus og de har alt av utstyr. Det sykehuset jeg egentlig tillhører er Narvik sykehus, men det er et mindre sykehus og har mindre fødsler per år. det har meste av utstyr, men har ikke slik utstyr hvis babyen evt må ligge i kuvøse, da må man evt bli overflyttet til Tromsø sykehus.​

Pluss med tromsø sykehuset er jo at de har alt av utstyr hvis ulykken skulle skje og at de har masse erfaring siden det er fødes utrolig mange babyer der. Men minuset er at det ligger ca 2 timer og 15 min unna oss og jeg fikk vite av jordmor at det er lit fabrikk følelse ved at man blir dyttet fort ut rett etter fødselen og at mange første fødende har dårlig opplevelser.

Pluss med Narvik sykehus er at de ligger bare ca 1 time og 15 min unna oss, det er færre fødsler slik at de har mere tid til hvert enkelte fødende, man får ligge lit lenger etter selve fødselen. Minuset kan jo være at de nettopp har færre fødsler at de evt har mindre erfaringer, de mangler utstyret til evt hvis babyen må ligge i kuvøse så da ender det med at man må bli overflyttet til Tromsø som da plutselig blir en reisevei på 3,5 time.

Så hvilket sykehus bør jeg velge???

Sniker litt:-) jeg har født mine to og skal føde nr 3 i Tromsø og er veldig glad for det da begge mine fødsler har vert litt akutt på slutten.

Tromsø, helt klart :) Jeg har vært på fødeavdeligen der som student, har stor tro på dem!

Jeg skjønner tanken med at det føles tryggere med et stort sykehus, men tror jeg ville valgt det nærmeste om det ikke er grunn til bekymring/noe unormalt før fødsel. :)

Har født på UNN i 2009 og skal det nå og. Har ingen dårlig erfaring, og følte meg veldig godt ivaretatt som førstegangsfødende. :)

Men, jeg ville nok gått for Narvik... Over 2 timer kjøring er lenge hvis du har rier!

Ei ❤og venter en

Eg har fått begge mine på UNN Tromsø og skal ha nr 3 der og nå, må dit nå pga haste keisersnitt sist, men hadde valgt det uansett..
Vi har 2 1/2 kjøre vei dit og 15 minutters kjøretur til den lokale fødestua!

Starte fødsel av seg sjøl uten at eg e på UNN får eg jordmor me i en evt sykebil eller helikopter!

Har to flotte opplevelser fra UNN..
Men samleband trur eg ikkje det blir i oktober.. Kanskje no når det e så mange som ska rekke barnehagefristen ;)
Men de har endret litt på ligge tiden!

E veldig trygghet å ha alt utstyret på plass om det skulle skje noe midt i fødsel!
Og tiden etterpå kan du jo kanskje få bli overflyttet til Narvik om du ikkje føler deg klar til å dra hjem!

Hadde helt klart valgt UNN Tromsø!

Back
Topp