Skal jeg legge til rette for samvær uansett?

Bringebærdrops

Elsker forumet
BF er sammen med dattera vår noen timer , to dager i uka. De er sammen her, altså på hjemstedet vårt, av diverse årsaker. Den ene dagen er en ukedag og den andre er en helgedag. ( Fordi det blir vanskelig med to ukedager med jobb osv.) Men i det siste har han avlyst veldig mange helgedager , fordi han skal ut å feste. Han forventer da at jeg skal finne en annen ukedag som passer sånn at de fortsatt kan være sammen to dager i uka. Det hadde vært greit om det skjedde en gang i mellom, men nå i sommer har det skjedd 3/4 helger.

SIst samvær så ringte telefonen hans, og han tok det og snakka en god stund .. (noe jeg synes var unødvendig under samvær, særlig når det "bare" var kompisen") Han begynte å spørre kompisen sin om det skjedde noe nå til helga, og om de ikke skulle ut å drikke osv. Så i går fikk jeg melding av han at han ikke hadde mulighet til å komme i helga, og lurte på om det ikke gikk mandag eller tirsdag istedenfor. Og jeg skjønner jo at han skal på fest.. Men jeg har ikke lyst å tilrettelegge uka vår kun for at han skal få lov til å feste i helgene, og har ærlig talt ikke muligheten heller. Og det er ikke aktuelt at han henter i barnehage pga årsaker som jeg ikke vil gå inn på, så jeg må hente ho tidlig når de skal være sammen.

Spørsmålet er: er det feil av meg å ikke skyve planene våre til siden? Når jeg allerede har tilrettelagt sånn at han kan få to dager i uka med ho, og han avlyser to dager før og forventer at jeg skal omrokere planene våre ?

Nei, da hadde jeg sagt at han fikk vente til det var hans dag igjen.
Hvis du fortsetter å gi etter vil jo han fortsette i samme tralten.

Sent from my HTC Desire C using BV Forum mobile app

Hadde gitt klar beskjed at han måtte velge hva som var viktigst her i livet - datteren eller festing. Og det valget vil prege framtiden hans som pappa. Og når man blir forelder så må man legge noen ting til side, det passer ikke å gjøre hva man vil når man vil lenger. Og poengtere at det er ikke for å være vrang, men du anser det å være på jobb som viktigere enn at han skal feste.

Forresten, når er samværet i helgen? Må da gå an å ta det lørdag formiddag om han skal ut lørdag kveld, eller søndag?

Nei, da hadde jeg sagt at han fikk vente til det var hans dag igjen.
Hvis du fortsetter å gi etter vil jo han fortsette i samme tralten.

Sent from my HTC Desire C using BV Forum mobile app

Ja,.. Jeg har kanskje tilrettelagt for mye. Men jeg ser jo at datteren min blir mindre og mindre knytta til han , siden han ofte bare er her en dag i uka. Forrige gang ville ho for eksempel ikke bli med han på gåtur en gang,som ho elsker, og ropte bare etter meg.Så jeg har som regel alltid prøvd så godt jeg kan. Men det går jo ut over ting som vi egentlig skal: besøk hos venner, familiemiddag, skolen min ( som jeg må ta meg fri fra) osv. Jeg sendte melding nå og sa at jeg kun hadde mulighet de dagene vi opprinnelig avtalte. Fikk bare som svar at " ok. Da ses vi til onsdag, da". Så han lot seg ikke påvirke av det tydeligvis. Trist.. De begynte jo å knytte et bånd før sommeren :( Som omtrent er borte nå.

Hadde gitt klar beskjed at han måtte velge hva som var viktigst her i livet - datteren eller festing. Og det valget vil prege framtiden hans som pappa. Og når man blir forelder så må man legge noen ting til side, det passer ikke å gjøre hva man vil når man vil lenger. Og poengtere at det er ikke for å være vrang, men du anser det å være på jobb som viktigere enn at han skal feste.

Forresten, når er samværet i helgen? Må da gå an å ta det lørdag formiddag om han skal ut lørdag kveld, eller søndag?

Samværet er på en søndag. Og han mener at han ikke kan være sammen med ho på søndag hvis han skal drikke på lørdagen. Men jeg mener at det går ann å ta de litt rolig ut over kvelden når man vet man skal være med datteren sin neste dag, det gjør alltid jeg de FÅ gangene jeg er ute. Man må jo ikke drikke seg kanon for å ha det gøy. Og lørdager har han aldri foreslått, eller ytret ønske om å ha samvær på en lørdag.

Jeg synes man bør gjøre det man kan får å skape best mulige relasjoner.

Gi beskjed at du har behov for faste dager, bytt dag om det passer når han spør og si nei om det ikk går.
Det er ikke urimelig å si nei om man har andre planer, men synes det blir feil å si nei av prinsipp.
er jo datteren deres det går ut over om hun ikke får en god relasjon med pappaen sin.
Også etterhvert kan det kanskje(?) bli aktuelt med overnatting, og des bedre relasjon de har finere vil hun få det.
synes også du kan si til pappaen at du synes han prioriterer feil, og at du synes det er leit for datteren deres.

Samværet er på en søndag. Og han mener at han ikke kan være sammen med ho på søndag hvis han skal drikke på lørdagen. Men jeg mener at det går ann å ta de litt rolig ut over kvelden når man vet man skal være med datteren sin neste dag, det gjør alltid jeg de FÅ gangene jeg er ute. Man må jo ikke drikke seg kanon for å ha det gøy. Og lørdager har han aldri foreslått, eller ytret ønske om å ha samvær på en lørdag.
synes er veldig bra han ikke vil at hun skal se han bakfull da i det minste: men enig, han burde drikke mindre og prioritere datteren!

Jeg synes man bør gjøre det man kan får å skape best mulige relasjoner.

Gi beskjed at du har behov for faste dager, bytt dag om det passer når han spør og si nei om det ikk går.
Det er ikke urimelig å si nei om man har andre planer, men synes det blir feil å si nei av prinsipp.
er jo datteren deres det går ut over om hun ikke får en god relasjon med pappaen sin.
Også etterhvert kan det kanskje(?) bli aktuelt med overnatting, og des bedre relasjon de har finere vil hun få det.
synes også du kan si til pappaen at du synes han prioriterer feil, og at du synes det er leit for datteren deres.

Joda.. Men hvordan blir det hvis det noen gang blir annen hver helg? Og ho gleder seg til å være sammen med pappaen sin, og er knytta til han. Så avlyser han gang på gang pga at han skal på fest. osv? Hvis jeg først har godtatt det, så kommer han jo aldri til å endre seg, fordi han vet at jeg alltid tilrettelegger. Da ender det opp med at dattera vår blir såra. Kontra hvis jeg er tydelig på det med en gang, og kanskje han da endrer seg.. Hvis han skjønner at han faktisk MÅ holde seg til avtaler som er gjort?

Joda.. Men hvordan blir det hvis det noen gang blir annen hver helg? Og ho gleder seg til å være sammen med pappaen sin, og er knytta til han. Så avlyser han gang på gang pga at han skal på fest. osv? Hvis jeg først har godtatt det, så kommer han jo aldri til å endre seg, fordi han vet at jeg alltid tilrettelegger. Da ender det opp med at dattera vår blir såra. Kontra hvis jeg er tydelig på det med en gang, og kanskje han da endrer seg.. Hvis han skjønner at han faktisk MÅ holde seg til avtaler som er gjort?
Har du sakt det til han? at hun gleder seg og blir skuffet når han ikke dukker opp?
Jeg synes han absolutt bør holde avtalene, synes han høres veldig uansvarlig ut og han prioriterer helt feil. Selv om det du skriver høres ut som han er svært glad i jenta deres, tenker han nok ikke at det at han endrer avtalene først og fremst går ut over henne.
Tror det beste du kan gjøre er å snakke med han og si det du skriver her.
Kanskje kunne dere endret og hatt feks. tirsdag og lørdag en uke og torsdag og søndag neste uke.
Så har han mulighet å gå ut av og til på lørdagene som han ønsker.

Håper dere får ordnet en god avtale. God samarbeid mellom foreldrene tror jeg er utrolig viktig for de små. (Er selv alenemor:)

Veldig vanskelig tema det der.. På ene siden ønsker man å strekke seg så langt det lar seg gjøre for barnet sin del, og man vet jo at Pappan er viktig! Men på andre siden kan man ikke drive å omrokkere på eget liv og planer for at han skal få det "lettere".

Som nevnt tidligere kan du jo spørre han om dere skal se på mulighet for annenhver lørdag/søndag. Dersom han ikke ønsker det, eller fortsetter å bryte avtaler, så synes jeg du har gjort ditt for å være imøtekommende.

Er nok heller ikke dumt å "spille" på samvittigheten hans litt, ved å feks sende mld om at "lillegull gleder seg til å se deg på søndag" og forklare han at hun blir skuffet å lei seg når han bryter avtalene.

Håper dere finner ei løysing :)

❤25/2-13❤

synes dei forslaga med at han får beskjed om at jenta faktisk blir skuffa er ein god ide. Kanskje han ikkje er istand til å fatte det, sidan han aldri får det med seg..
Han kan faktisk feste på fredagen, istadenfor lørdagen, dersom han må drikke kvar helg...

Og nei, det skal ikkje gå utover skule og andre planer at han ikkje klarer å forhalde seg til avtalar...

Hadde sagt at av og til går det Ann å bytte men ikke så ofte....
Viss fest er viktigere enn samvær er det jo hans tap....

Finn ut om det kan slå tilbake på deg om du ikke om rokerer dine planer. For regler og slikt er alt for firkantet. Hør med en spesialpedagog(de kan ofte endel om dette) eller din kontakt person i samværssaken. Viktig at du ikke gjør noe som kan gi han mer rett på sin side. De kan misse avtaler en million ganger før de skal miste rett eller få mindre samværsrett. Jeg kan desverre selv lite om lovene å slikt. Men bare erfart gjennom venner som sliter med lignende problemer.

Skjønner det slik at du ikke missliker sånn det opprinnelig skal være. Å det hjelper deg jo godt på vei. :-)

Finn ut om det kan slå tilbake på deg om du ikke om rokerer dine planer. For regler og slikt er alt for firkantet. Hør med en spesialpedagog(de kan ofte endel om dette) eller din kontakt person i samværssaken. Viktig at du ikke gjør noe som kan gi han mer rett på sin side. De kan misse avtaler en million ganger før de skal miste rett eller få mindre samværsrett. Jeg kan desverre selv lite om lovene å slikt. Men bare erfart gjennom venner som sliter med lignende problemer.

Skjønner det slik at du ikke missliker sånn det opprinnelig skal være. Å det hjelper deg jo godt på vei. :-)
En hvilken som helst spesialpedagog kan lite om samværsregler. Da må man snakke med de som jobber på familievernkontoret.

Kan ikke se at hun gjør noe galt i å ikke endre hver eneste uke. De har en samværsavtale (antageligvis skriftlig etter meklingsmøte) og det er jo han som bryter avtalen. I tillegg har hun det skriftlig på sms at han vil endre avtalen X antall ganger pga fest. Det vil nok bare veie negativt for han, ikke for henne.

Men sant som du sier at det er mye som skal til for å miste samværsretten. Det kan hende et nytt meklingsmøte med å lage en ny samværsavtale kanskje gjør ting litt mer alvorlig enn "løse avtaler" seg i mellom?

Back
Topp