Skal ikke medisiner du får mens du går gravid være gratis?

Dutterina

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Blir ganske dyrt for meg å betale 600 hver gang jeg skal ha nye medisiner som må tas siden jeg er gravid... Noen som vet noe her?

Om du har fått dem på hvit resept, må du betale alt selv. Om det er medisiner du må ta i minst 3 mnd av året, har du rett på å få dem på blå resept. Da betaler du en mindre egenandel, og får resten dekket. Dette er helt opp til fribeløpet (som jeg ikke husker hva satsen er på for i år), og etter det skal det vel være gratis.

(med forbehold om at jeg husker feil her).

Om du har fått dem på hvit resept, må du betale alt selv. Om det er medisiner du må ta i minst 3 mnd av året, har du rett på å få dem på blå resept. Da betaler du en mindre egenandel, og får resten dekket. Dette er helt opp til fribeløpet (som jeg ikke husker hva satsen er på for i år), og etter det skal det vel være gratis.

(med forbehold om at jeg husker feil her).

Jeg får dem på blå resept, bare synes det er veldig dyrt til tross for at det kun er egenandel, men da vet jeg frikortgrensen må nås, men i denne farten tar ikke det lang tid [emoji13]

Det er kun helsehjelp relatert til svangerskap som er gratis. Medisiner og evt forbruksmateriell må man dekke

Medisiner går ikke under det som er gratis ved graviditet. Det gjelder kun besøk hos fastlege, jordmor, sykehus, osv. Medisiner må man ta selv.

Back
Topp