Skal/har du gå(tt) på fødselsforberedende kurs?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Eve
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Eve

Guest
Har du planer om å gå på fødselsforberedende kurs? Hvilke forventninger har du? Skal du gå alene eller med partner?

Har du gått? Hvordan var det? Lærte du/dere noe nyttig? Gikk du alene eller med partner?

Var på et arrangert av jm i kommunen, sammen med sambo da vi ventet nr 1 for 3 år siden.

Kan ikke si det kom noe nytt ut av det. Men så er jeg helsefaglig utdannet. Over gjennomsnittet interessert i helse ting. Og drømte om å bli jm, til jeg fant ut jeg måtte bli sykepleier først. Om han fikk noe ut av det vet jeg ikke. Tror vi begge lærte mer under fødslene.

Tror kanskje et besøk til førerplassen hadde vært bedre. Siden det står nada om hva de tilbyr av f.eks smertelindring på hjemmesiden.

Vi skal. Det er noe som arrangeres av helsestasjonen, men så lurer jeg på om det er noe som arrangeres på sykehuset også. Jeg finner ikke noe informasjon på sykehuset sine sider om det, og eneste jeg har sett om det er påmelding til kurs som var i fjor...

Jeg vil helst på sykehuset. Informasjon om selve fødselsforløpet føler jeg vi kan lese oss til selv. Men vi er begge av typen som finner trygghet i å vite mest mulig på forhånd, og gjerne se hvordan det ser ut på sykehuset, hvilke apparater vi kan risikere å bli utsatt for, hvor vi skal gå, osv osv.

Har ikke vært på kurs. Og nå med tredje fødsel på under 3 år så føler jeg ikke behovet nå heller.
Men vil lage fødebrev denne gangen også.

Vi skal, men måtte av praktiske årsaker ta det på et annet sykehus enn hvor vi skal føde. Men men, regner med at vi får en del ut av kurset uansett :)

Men dere som har tatt kurset - det er ikke masse kleint rollespill og felles pusteøvelser osv?? Noier litt på det :D

Vi skal, men måtte av praktiske årsaker ta det på et annet sykehus enn hvor vi skal føde. Men men, regner med at vi får en del ut av kurset uansett :)

Men dere som har tatt kurset - det er ikke masse kleint rollespill og felles pusteøvelser osv?? Noier litt på det :D

Jordmoren min sa veldig klart ifra at det IKKE på noe som helst tidspunkt kom til å være verken rollespill, øving på å føde, eller noe som helst av den sorten man ser på amerikansk tv :p Så hun var tydeligvis vant til at folk var skeptisk fordi de var redd for å bli utsatt for sånt.

Jordmoren min sa veldig klart ifra at det IKKE på noe som helst tidspunkt kom til å være verken rollespill, øving på å føde, eller noe som helst av den sorten man ser på amerikansk tv :p Så hun var tydeligvis vant til at folk var skeptisk fordi de var redd for å bli utsatt for sånt.

Hahah, så bra! Satser på at det er det mest vanlige :)

Vi skal. Det er noe som arrangeres av helsestasjonen, men så lurer jeg på om det er noe som arrangeres på sykehuset også. Jeg finner ikke noe informasjon på sykehuset sine sider om det, og eneste jeg har sett om det er påmelding til kurs som var i fjor...

Jeg vil helst på sykehuset. Informasjon om selve fødselsforløpet føler jeg vi kan lese oss til selv. Men vi er begge av typen som finner trygghet i å vite mest mulig på forhånd, og gjerne se hvordan det ser ut på sykehuset, hvilke apparater vi kan risikere å bli utsatt for, hvor vi skal gå, osv osv.
Noen sykehus har, andre ikke. Her har jm fordi de ikke har på sykehuset.

Var på det med første. Vet ikke helt om jeg føler behov for det nå. Hvertfall ikke å betale for det.

Med nr 1 for 9 år siden var jeg alene, og gikk på kurs hos Amatheaklinikken. Det var veldig fint den gangen.

Med nr 2 hadde vi ikke behov for kurs, og da fødselen var igang var det også første gang jeg besøkte dette sykehuset i det hele tatt - null problem [emoji4]

Ikke behov for kurs denne gangen med nr 3&4 heller. Kunne evt tenkt oss et tvillingforeldre kurs, men siden det kun ble arrangert på dagtid når sambo er på jobb, så ble ikke det aktuelt heller.

Nei, gjorde det ikke med første kidden heller. Andre jeg kjenner sa de ikke «tjente» noe på å delta på kurset og jeg følte meg trygg nok til å gå i fødsel uten. Lærer mye på nett og tv om dagen, følte jeg.

Ja det vil jeg. Har hørt fra bekjente at det er veldig bra her i Stavanger så da skal jeg og samboer gå på det. Mest for hans del.

Jeg hadde ikke gått den gang for 3 år siden om det ikke var gratis. Dvs vi betalte 200 kr for lunch. Da det var et heldagskurs.

Var på svangerskapskurs med førstemann:) synes det var veldig nyttig! Spesielt for mannen:)

Back
Topp