skal foreldre alltid ha skylda?

x1xBitzyh

Forumet er livet
ser inne på dagbladet at pappaen til han gutten som drepte elever og slikt nede i tyskland, blir tiltalt.

Jeg ble litt sjokket... skal vi som foreldre ha skylda? Om datra mi blir en skikkelig pain in the butt og mobber noen til de tar livet av seg, skal jeg tiltales da? Når ens barn går amok på den måten og blir skutt sjøl i siste omgang, får man ikke en straff uansett da? Man blir jo stempla og i tillegg har man skyldfølelsen.. Er ikke skyldfølelsen ille nok? [8|]

Er forferdelig triste greier det der, og jeg syns ikke det er riktig at foreldre skal bli straffet for barns handlinger. Kommer jo litt an på hva det er bakgrunn osv. Men tror ikke han blir tiltalt for det som har skjedd, men for å ikke ha sikret våpen og hatt våpen og patroner adskilt.

Jeg svarer generelt, og mener da at vi har en altfor stor tendens til å belaste foreldre for barns atferd. Det finnes så mange flotte foreldre som gjør alt for sine barn. Likevel havner barnet i trøbbel på en eller annen måte. Foreldre har ikke like stor makt og innflytelse over barna som tidligere. Vennekrets, mediesamfunn osv osv har vel så stor påvirkning.

Ettersom jeg har skjønt så blir jo han tiltalt for å oppbevare våpen ulovlig! Så der er jeg faktisk enig i at han skal tiltales! Man skal ikke la våpen ligge å flyte sånn som det gjorde hjemme hos de.. i følge media.. Det våpnet var ikke sikret i et skap som loven krever der.

ORIGINAL: Fridasinmamma

Ettersom jeg har skjønt så blir jo han tiltalt for å oppbevare våpen ulovlig! Så der er jeg faktisk enig i at han skal tiltales! Man skal ikke la våpen ligge å flyte sånn som det gjorde hjemme hos de.. i følge media.. Det våpnet var ikke sikret i et skap som loven krever der.

Jammen det er jeg helt enig i, den straffen bør han jo få![:D] Sto på db at "Tims far siktet for uaktsomt drap" og det synes jeg blir feil![:D]

Det er vel fordi han ikke fulgte våpenloven? Slik at gutten fikk tak i drapsvåpenet..

Vel, når en far har 15 eller 17 våpen i huset og 4600 skudd liggende....deriblant et håndvåpen ferdigladet på soverommet.... Da synes jeg det er på sin plass å reagere.
Så klart er det ikke alle unger som tar våpnet som ligger der og bruker det, men det er påbudt ved lov å låse ned våpen og eller ammunisjon. Trenger ikke ha det tilgjengelig liksom[>:]

ORIGINAL: Bitzyh

Jammen det er jeg helt enig i, den straffen bør han jo få![:D] Sto på db at "Tims far siktet for uaktsomt drap" og det synes jeg blir feil![:D]

Ja, det blir feil at han skal siktes for drapene.. men jeg hørte noe annet på nyhetene her om dagen.. og da var det at han skulle siktes for å ha oppbevart våpen ulovlig..

våpenet som gutten brukte låg ladd på soverommet til foreldrene,(i ei skuffe viss eg husker riktig og ikkje innelåst)og det var ett vell med ammunisjon tilgjengelig i huset!  skjønner veldig godt at han er sikta/mistenkt. det politiet ville no undersøke om faren visste at gutten var ustabil,siden han hadde gått til psykiater og skulle forsette med det.

ORIGINAL: et_lite_vesen

Hvis jeg veit at barnet mitt er en mobber, så oppbevarer jeg i det minste ikke våpen i hus!

Kjøkkenkniver er en ting.... men 15 våpen, der en står konstant ladd ved senga! Hva hjelper det om de da låser inn de 14 andre?

Hvis det viser seg at faren visste at sønnen sleit psykisk (som de prøver å finne ut nå), så håper jeg faktisk han blir tiltalt, som en lærepenge mot andre foreldre.

Men jeg for å være helt rettferdig. Han som gutten chattet med på MSN burde isåfall også bli tiltalt, iom at duden SA at han skulle knerte allesammen dagen etter!

Mente det hadde kommet frem at var fake jeg.. de kunne ikke finne noen samtaler i den grad på hans data..

signerer denne .

Hvis jeg veit at barnet mitt er en mobber, så oppbevarer jeg i det minste ikke våpen i hus!

Kjøkkenkniver er en ting.... men 15 våpen, der en står konstant ladd ved senga! Hva hjelper det om de da låser inn de 14 andre?

Hvis det viser seg at faren visste at sønnen sleit psykisk (som de prøver å finne ut nå), så håper jeg faktisk han blir tiltalt, som en lærepenge mot andre foreldre.

Men jeg for å være helt rettferdig. Han som gutten chattet med på MSN burde isåfall også bli tiltalt, iom at duden SA at han skulle knerte allesammen dagen etter!

Mente det hadde kommet frem at var fake jeg.. de kunne ikke finne noen samtaler i den grad på hans data..

Okay, da så. Har ikke fått med meg det [:)]

I alle fall noe som har kommet frem.. om det er noe hold i det gjenstår å se[:)]

synns ikke altid foreldre skal ha ''skylda'' nei.
på ingen måte.
noen ganger men aldeles ikke i alle tilfeller

Sign

mm!her hadde jo guttungen fått tak i ett våpen de hadde slengende.foreldrene har opptrådd meget uforsvarlig.er selv skytter og vet at unger ikke skal ha mulighet til å få tak i noe i skapa.bra de blir siktet,utfallet ble jo tragisk.

Back
Topp