skal flytte akvarie

bondekone

Forumet er livet
Er så usikker vi har ebstemt at vi ska flytte akvarie siden det står under varmepumpa som ikke er så lurt siden varmepumpa da stopper på dagen pga varmen fra akvarie.
Men er så usikker på om jeg ska prøve å gjøre det selv slik at jeg blir ferdig med å rydde stua eller vendte til at gubben kan hjelpe til,men det går fort 3-4uker før han kan det.
Regner med at jeg må tømme i hvertfall halve akvarie for vann for å klare å dytte det over gulvet om ikke jeg må tøme det enda mer

Nu vet ikke æ kor stort akvariet e' men æ ville uansett ha tømt det helt.
Uansett om det lun e limt med silikon eller har lister/ramme i tillegg så e' det ikke heldig for akvariet å flyttes med vann i. Og ofte e' det vanskelig å bli kvitt en lekkasje.

du kan tømme det halvparten, eller litt mer, og dra det med tepper under?

hvis du tømmer det helt vil vel den gode bakteriefloraen bli vekk? og vannet fult i nitritt?

er det stort akvarie du har?
jeg har 110 liter, men ønsker meg større  ;)

Kommer jo helt an på hvor stort det er, men jeg hadde nok aldri flyttet det med mer enn 1/4 vann i uansett hvor lite det er.. Til større det er til skjørere er ofte skøytene, uansett om det er rammekar eller hellimt.. Kommer også an på hva det står på, om det vil gli lett bortover gulvet om du dytter på det eller om det vil huke og da også riste. DET er skummelt. 
Kan du ikke bare tømme det helt da å ta det som en storrengjøring i samme slengen? Du tar jo da selvfølgelig vare på en del av vannet, hvor mye avhenger igjen av om du har innvendig eller utvendig filter og størrelsen på det. Bakteriemessig altså. Oppbevar fisk og vann i bøtter mens du holder på, og så får du renset grusen/sanden med det samme, og flyttet et helt tomt kar trygt som bare det.. :)

Kommer ann på hvor stort det er å hva du har oppi der av stein osv.
Og hva det står på.Jeg måtte ha hjelp til å flytte 250 litern, men klarte fint 75 litern alene. Tappa litt over halvparten av vannet på begge kara.

Hvor stort er akvariet? Her har vi 110L, 190L og 500L..

har 190l akvarie
vi har ikke så mye fisk der siden vi ikke vil ha for mye så er ike mer en ca 10 fisker oppi der, og så er det 4-5 planter og stein

Svigerfar har pratet om at han kunne komme bortover etter middag hvis jegbestemte meg for å flytte det.Så da kan jeg i hvertfall få hjelp

Er nybonet gulv så svigerfar mente vi skulle klare å flytte det hvis vi tømte så og si alt og beholdt mye av vanne i bøtter til å ha tilbake i karet

bondekone skrev:
har 190l akvarie
vi har ikke så mye fisk der siden vi ikke vil ha for mye så er ike mer en ca 10 fisker oppi der, og så er det 4-5 planter og stein

Svigerfar har pratet om at han kunne komme bortover etter middag hvis jegbestemte meg for å flytte det.Så da kan jeg i hvertfall få hjelp

Er nybonet gulv så svigerfar mente vi skulle klare å flytte det hvis vi tømte så og si alt og beholdt mye av vanne i bøtter til å ha tilbake i karet

Høres ut som en god plan.. godt du får hjelp

Drømmeren skrev:

bondekone skrev:
har 190l akvarie

Høres ut som en god plan.. godt du får hjelp

ja
kan vel si jeg har vel verdens beste svigerforeldre. Stiller opp så og si helle tiden.

Back
Topp