Skal føde nr 2 og gruer meg

saltåpepper

Flørter med forumet
Jeg gruer meg så jeg blir helt dårlig og får lyst til å gråte!
Første fødsel var jo ikke helt forferdelig, men de siste dagene, mens det stadig går opp for meg at jeg er gravid igjen, så gruer jeg meg mer og mer.
Sist svangerskap gledet jeg meg veldig til fødselen, tenkte at det uansett ikke nytter å grue seg, det stjeler bare krefter og fødselen blir som den blir.
Men nå klarer jeg ikke å la være.
Det tok så lang tid sist, og jeg opplevde at jordmor ikke helt forstod hva jeg sa. Hadde hele tiden en uro som jeg prøvde å formidle fordi jeg tenkte at hun kunne sikkert berolige meg. Er ikke det litt av jobben til en jordmor? I hvert fall så stjal denne uroen mange krefter og på slutten hadde jeg ikke mer å gi. Da fikk jeg epidural. Satt igjen med en uro i kroppen lenge etter på.

Nå gruer jeg meg for neste fødsel. Gleder meg bittelitt også.

Huff! Forrige gang lot jeg være å lese fødselserfaringer, fast bestemt på å ikke la meg skremme. Men nå VET jeg jo hva jeg går til!

Er redd jeg.
Takk for at du gadd å lese....

Har ikke så mange tips å komme med, har bare født en gang. Men skjønner at du har de tankene du har, tror nok jeg også vil tenke noe sånt hvis jeg skal ha flere barn!
Unge nr.2 kommer ikke nødvendigvis fortere i den forstand at man får total ruptur, men at fødslene kan gå fortere fordi livmoren har gjort jobben før, så det tar ikke like lang tid å modnes og åpnes.

Håper ihvertfall du får en bedre jordmor denne gangen! Jordmora's jobb er jo å berolige, støtte og hjelpe deg gjennom fødselen. Klarer man ikke stole eller føle seg trygg på jordmora så blir fødselen vanskeligere.... Har du snakka med stede du skal føde, så de vet dette? Kanskje det er greit at du skriver et sånt ønskebrev, sånn at jordmora du får vet hvordan du tenker og sånt?!

Ønsker deg ihvertfall masse lykke til!!!

Takk Jordbæret! Hjelper med noen trøsten ord.

Huff, høres leit ut[:(]  Kan du ikke be om å få snakke med jordmor på fødeavd? På endel fødeavd har de et prosjekt (tror det heter embla eller noe..) hvor det er spesiell oppfølging av kvinner med fødselsangst. Om de ikke har det der du skal føde, er jeg sikker på at du likevel kan komme med en "bestilling" hvis du trenger ekstra oppfølging i svangerskapet/under fødsel. Synes ikke du skal gå med dette alene! Som en oppmuntring kan jeg jo si at ved min første fødsel brukt jeg godt over en time under utdrivingsfasen og måtte sy. Andre fødsel tok utdrivningstiden 4-5 min og jeg måtte ikke sy[:D]  LYKKE TIL!

Jeg skjønner deg sååååå godt... Har selv tanker om fødsel og du kan si jeg gruer meg. Prøver å ikke tenke så mye på det. Min første fødsel var laang og hard, har blitt sagt av jordmor nå at denne kommer muligens til å gå suuuper fort.. [:-] vil heller ikke det... Så jeg håper det blir en mellom ting. Uansett du er ikke alnene med dine tanker, Vi flergangsfødende vet hva vi går til... [:o] Men etterpå vil vi si det var sååå verdt det og glemme det rimelig kjapt. [:D][;)]

Ønsker deg masse lykke til..

Uff da, så trist at du gruer deg slik da! Må signere på den med at du skriver ned alle tanker og spm, som dukker opp og tar det med til jordmor! Jobben hennes er å hjelpe deg! ....

og blir dette verre utover i sv.skapet så kan du faktisk få keisersnitt. Men tenke nøye gjennom det da, for det er ikke bare bare det heller tror jeg.

Og må legge til at jeg hadde styrtfødsel med Jonas på en time... og han var nesten 4,2kg...sydde ikke et eneste sting!!!
Så det er ikke nødvendigvis at du revner mer selv om det går kjapt![;)]

Det står en artikkel i babyverden på hovedsia, korsen man kan forbeygge revning. Ta en titt på den du. Ellers e æ og 2. gangs fødende og grue mæ litt æ og.
Selv om første fødseln gikk fint og æ ikke revna så mye.
Men vi kan jo ikke ombestemme oss no i alle fall, lykke te!

Hei!

Viile bare berolige dig med at der er mange der har det på samme måde som dig. Jeg har selv to piger og er gravid med nr 3. Jeg gruer mig ikke men kan godt forstå din desperation! Begge mine fødsler har gået utrolig godt og raskt. Fik heller ingen smertelindring da jeg ikke følte behov for det. Ved første fødsel gruede jeg mig også. Det er altid svært at forstille sig hvad som skal ske før det er sket. Anden fødsel synes jeg faktisk gik bedre end den første. Jeg vidste hvad det gik ud på og hvidste at alt ville ordne sig. Jeg blev syet begge gange men ikke noget voldsomt! Anden fødsel tager som regl heller ikke så lang tid som den første, så bare rolig. Jeg tror at jo mere du gruer dig jo værre bliver det egentlig for dig fordi at du kommer til at bekymre dig inden noget slemt kommer til at ske..... [;)]
Op med humøret... Det kommer til at gå så fint så!!!! [;)] ( Er dansk, men håber at du kan læse hvad jeg har skrevet alligevel!!

[&:]huff[&:]
Kjenner jeg får vondt av deg... har bare født en gang selv for 3 uker siden.

Jeg fikk en totalruptur innvendig og ble klippet hele veien utvendig. Dette er IKKE noe å bekymre seg over. Det er ikke mange dagene det gjorde vondt. Det verste er faktisk at jeg ikke får til å ha sex enda[:-] høres kansje dumt ut, men det er det som har plaget meg mest selv om det bare har gått 3 uker siden fødsel[&:]

Men ønsker deg lykke til!!! *masse trøsteklemmer*

Hei!!

Vet akkurat hvordan du har det.. hadde selv en veldig ubehagelig opplevelse med første fødsel, og begynner å få totalt panikk for at jeg faktisk må igjennom det en gang til.. Jeg har vært på samtale med jordmor på sykehuset for å gå gjennom forige fødsel og for å skrive opp hva jeg ønsker for den neste, det har hvertfall beroliget meg litt! Du kan jo se om det er no sånnt opplegg der du skal føde også (jeg var på ahus).
Masse lykke til, jeg føler med deg!!

Du skal ikke grue deg så fælt. Denne gangen vet du jo hva du skal igjennom. Prøv å tenk positivt. For hver rie som kommer så er det en mindre igjen. Jeg revna mye og måtte sy masse med første mann. De to andre gangene har jeg bare sydd ett par sting fordi de har vært nødt å klippe. Grunnen til dette er at fødslene har vært tett. Det er bare 3 1/2 år mellom første og 3 mann.

Gi beskjed til jordmor at du er redd for å føde. Flere steder har de samtalegrupper ol.

Kos deg i graviditeten og ikke tenk så mye på fødselen den kommer når den kommer og står ikke på så lenge selv om det er smertefullt når det står på.

Hei!
Jeg har født to ganger og andre gang var MYE lettere enn første gang!! Første gang tok det over et døgn fra murringene startet til jenta var ute. Andre gang tok det 5 timer og 15 min. Dessuten var ikke åpningsriene særlig vonde andre gangen. Pressriene varte kun 5min (1time første gang). Følte jeg klarte å la smertene flyte gjennom meg i stedet for at jeg spennet meg under riene. Jeg gikk rundt og konsentrerte meg om å slappe av i kjeven,magen og bekkenbunnen og åpne hendene. Dessuten at pusten var rolig. Med førstemann spente jeg meg da åpningsriene begynnte å bli vonde og jeg hev etter pusten... Andre gang ventet og ventet jeg på de skikkelig vonde åpningsriene som jeg husket fra forrige fødsel, men de kom aldri. Drøyet og drøyet før vi kjørte til sykehuset, og da jordmor undersøkte meg hadde jeg 9cm åpning! Rett på fødestuen og ut kom`a [:D] Måtte sy 4 sting begge gangene - ikke noe alvolig...
Andre gang var jeg mer bevisst på hva jeg ville og gav beskjed til jordmor. De er jo der for å hjelpe oss, men de er ikke tankelesere. Tenk igjennom hva som var positivt ved første fødsel og hva som ikke var så bra. Si ifra til jordmor dersom det er noe som plager deg eller som gjør at du ikke klarer å slappe av/ konsentrere deg om å føde. Andre fødsel blir sansynligvis ganske anderledes så det er umulig å forberede seg helt... Men lykke til!! Tror det kommer til å gå helt fint, jeg [;)]

Back
Topp