Skal du ta influensavaksine?

Vixen

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Maiblomstene 2017
Jeg tok den sist og tenker ta den nå også.

Lurer på om jeg skal gjøre det i år. Pleier ikke å ta den, har forsøkt to ganger, og begge gangene ble jeg så dårlig av vaksinen at jeg måtte være hjemme fra jobb (som en mild influensa). Ettersom jeg bare har hatt influensa én gang i hele mitt liv har jeg derfor ansett risikoen for å bli dårlig av vaksinen som større enn for å faktisk få influensa. Nå har jeg imidlertid en konstant snørrete toåring som drar med seg allverdens bassilusker hjem, og jeg har vel vært mer syk det siste halve året enn de siste ti årene til sammen, så jeg tror kanskje det kan være lurt å være på den sikre siden i år ... :P

Jepp. Tar hvert år.

Ja:) Jeg jobber med 200 barn/ungdom, så synes det er greit å ta den nå som jeg er gravid. Jeg tok den da jeg gikk gravid med sønnen, og fikk ingen bivirkninger.

Det jeg forresten frykter mye mer enn influensa er vannkopper. Verken jeg eller sønnen på 3,5 har hatt det så jeg frykter litt at han blir smittet i barnehagen nå mens jeg går gravid.

Tok den bestandig før da jeg jobbet innen helse, nå vet jeg ikke om jeg gidder ;) Men husk at det ikke er anbefalt første trimester, men andre eller tredje :)

Det blir i såfall i samråd med lege :)

Har ikke tatt vaksinen tidligere, men vurderer det nå. :) Når bør vaksinen tas?

Har aldri tatt og skal ikke.

Jeg jobber med mange som har tatt den, mennesker som er i risikosonen, og det er så mange som blir dårlige og hangler hele høsten og utover vinteren. Så jeg tar heller den influensaen som kommer med en 10-15 års mellomrom enn å gå halvssyk hver høst/vinter. Men nå er ikke jeg i risikogruppen heller.

Edit: Jeg tror jeg glemte et øyeblikk at jeg er gravid, så jeg er forsåvidt i riskogruppen. I hvertfall på slutten av svangerskapet..

Last edited:
Jeg er frisk, har ingen sykdommer, jobber ikke med syke eller svake.
Har ingen grunn til å ta den vaksinen. Kommer aldri til å ta hverken den eller svineinfluensavaksine eller lignende med mindre det rådes friske på det sterkeste å ta eller man blir pålagt.
Eneste vaksinene vi tar er de som er gjennom vaksinasjonsprogrammet for barn i Norge.

Må også høre med legen

Jeg er frisk, har ingen sykdommer, jobber ikke med syke eller svake.
Har ingen grunn til å ta den vaksinen. Kommer aldri til å ta hverken den eller svineinfluensavaksine eller lignende med mindre det rådes friske på det sterkeste å ta eller man blir pålagt.
Eneste vaksinene vi tar er de som er gjennom vaksinasjonsprogrammet for barn i Norge.
Ja, sånn har vi det og. Vi tar selvfølgelig de vaksinene vi er pålagt, men minst mulig ellers! Er sååå skeptisk til vaksiner generelt og skumle seneffekter... Men ser absolutt fordelen med vaksiner også!! Så har jeg ihvertfall sagt det ;)

Ja:) Jeg jobber med 200 barn/ungdom, så synes det er greit å ta den nå som jeg er gravid. Jeg tok den da jeg gikk gravid med sønnen, og fikk ingen bivirkninger.

Det jeg forresten frykter mye mer enn influensa er vannkopper. Verken jeg eller sønnen på 3,5 har hatt det så jeg frykter litt at han blir smittet i barnehagen nå mens jeg går gravid.
Vannkopper går på avdelingen til treåringen min nå. Men jeg har hatt det. Allikevel er jeg bittelitt bekymret, fordi jeg har hørt om noen som har hatt vannkopper to ganger...

Jeg tror jeg skal ta den. I tillegg til at jeg er gravid så har jeg en datter som er i risogruppe (liten hjertefeil og Downs syndrom). Og jeg jobber på sykehus (om enn ikke med egentlig pasientkontakt). Har tatt den vært år fra jeg ble gravid med in datter (altså blir vel dette 5. sesongen jeg tar), i tillegg til at jeg tok for svineinfluensa, grunnet at det da var "oppstyr" og jeg da jobbet delvis med kreftsyke.

Ja, jeg følger alle rådene fra Folkehelseinstituttet ;)

"Vaksine til gravide kan beskytte både mor barn
De aller fleste gravide som får influensa blir friske uten komplikasjoner og uten at fosteret blir skadet.

Gravide har likevel noe høyere risiko enn andre friske kvinner for komplikasjoner av influensasykdom, for eksempel lungebetennelse. Denne risikoenser ut til å øke utover i svangerskapet. Hvis mor utvikler alvorlige komplikasjoner utgjør dette også en fare for fosteret. Det er vist at influensa under svangerskapet øker risikoen for dødfødsel.

Vaksinasjon av mor under graviditeten kan beskytte barnet mot influensa den første tiden etter fødselen."

Info:
https://www.fhi.no/globalassets/dok...r-bade-mor-og-barn-informasjonsskriv-2016.pdf

Vannkopper går på avdelingen til treåringen min nå. Men jeg har hatt det. Allikevel er jeg bittelitt bekymret, fordi jeg har hørt om noen som har hatt vannkopper to ganger...

Jeg har hørt at dersom man får det veldig tidlig, før fylte ett eller to år, så er sannsynligheten for å få det igjen større. Om det stemmer vet jeg ikke. Sønnen til ei venninne av meg hadde vannkopper da han var 6 måneder og igjen som 5 åring. Mannen min må ta seg av sønnen vår dersom han får det ettersom jeg ikke har hatt det :)

Back
Topp