Skal du ta den herlige glukosebelastningstesten?

22 gode tips [emoji6]

Nr22: strikke babytøy [emoji1]
Og ja, skal nok ta den ja. Sist hadde jeg med meg bok, denne gang blir det strikking og musikk [emoji4]
 
Har allerede tatt den en gang...det verste var å vente og at jeg ble så ekstremt sulten...men ellers helt greit...resultatet var fint da
 
Skal ta i uke 24, uka før jul. Krysser fingrene for gode resultater slik at jeg kan binge julemat[emoji16]
 
Nope!!
Tok den veldig sent(uke 36/37) i første svangerskap og styrer pent unna den testen nå.
 
Blir å ta den på nyåret, regner jeg med. Syns det er betryggende å være på den sikre siden [emoji4]
 
Slapp den denne gangen! Var så irritert sist jeg tok den da jeg hadde vært på nattevakt og tok den kl 1300... Trøtt, fæl og super sulten!!! [emoji23]
Så er veldig glad jeg slipper nå [emoji23]
 
Velger man selv om man vil ta den? Trodde det var legen eller jordmor som ga beskjed om en burde ta den? :)
 
Velger man selv om man vil ta den? Trodde det var legen eller jordmor som ga beskjed om en burde ta den? :)

Ikke alle trenger å ta den, jm eller lege tar en vurdering basert på alder, bmi, etnisitet, familiehistorikk osv.:)
 
Velger man selv om man vil ta den? Trodde det var legen eller jordmor som ga beskjed om en burde ta den? :)

Ifølge de siste retningslinjene så er den anbefalt følgende nå ref NHI https://nhi.no/familie/graviditet/s...er/undersokelser/sukkerbelastning-av-gravide/


Anbefalingene er at sukkerbelastning gjøres i svangerskapsuke 24-28 hos:

  1. Alle førstegangsfødende som er eldre enn 25 år
  2. Alle gravide som er over 40 år
  3. KMI (BMI) > 25 kg/m2 før svangerskapet startet
  4. Alle gravide med etnisk bakgrunn fra land utenfor Europa
  5. Alle som har førstegradsslektning (foreldre eller søsken) med diabetes
  6. Ved påvist svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap
  7. Ved tidligere fødselskomplikasjoner som kan være assosiert med svangerskapsdiabetes (preeklampsi, for tidlig fødsel, veksthemming av barnet)

Fastlegen min har ikke nevnt den til meg - jordmor derimot mente alle gravide burde ta den. Jeg styrer unna - ser ikke vitsen så lenge alt er normalt av både vekt, urin og blodprøver.
 
Jeg skal heller ikke ta den! Håper ikke jeg skal ta den [emoji38]
 
Ifølge de siste retningslinjene så er den anbefalt følgende nå ref NHI https://nhi.no/familie/graviditet/s...er/undersokelser/sukkerbelastning-av-gravide/


Anbefalingene er at sukkerbelastning gjøres i svangerskapsuke 24-28 hos:

  1. Alle førstegangsfødende som er eldre enn 25 år
  2. Alle gravide som er over 40 år
  3. KMI (BMI) > 25 kg/m2 før svangerskapet startet
  4. Alle gravide med etnisk bakgrunn fra land utenfor Europa
  5. Alle som har førstegradsslektning (foreldre eller søsken) med diabetes
  6. Ved påvist svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap
  7. Ved tidligere fødselskomplikasjoner som kan være assosiert med svangerskapsdiabetes (preeklampsi, for tidlig fødsel, veksthemming av barnet)

Fastlegen min har ikke nevnt den til meg - jordmor derimot mente alle gravide burde ta den. Jeg styrer unna - ser ikke vitsen så lenge alt er normalt av både vekt, urin og blodprøver.

Et lite obs obs med tanke på det du sier at om andre prøver er fin. Er innenfor anbefalingen ville jeg absolutt tatt testen selv om alt annet er normalt.
Jeg har nå svangerskapsdiabetes for 3 gan, og denne gangen fikk jeg det tidlig. Idag er jeg 15+4, og har hatt det noen uker allerede. Men jeg har verken denne eller noen av de andre gangene hatt symptomer og vekt/urin/blodprøve har vært normal gjennom hele svangerskapet.
 
Et lite obs obs med tanke på det du sier at om andre prøver er fin. Er innenfor anbefalingen ville jeg absolutt tatt testen selv om alt annet er normalt.
Jeg har nå svangerskapsdiabetes for 3 gan, og denne gangen fikk jeg det tidlig. Idag er jeg 15+4, og har hatt det noen uker allerede. Men jeg har verken denne eller noen av de andre gangene hatt symptomer og vekt/urin/blodprøve har vært normal gjennom hele svangerskapet.


Sist måtte jeg ta den i uke 36/37 - da jeg kom på sykehuset for å ta den så regelrett skjønte ikke de ansatte der hvorfor jeg skulle utsettes for den så kort tid før fødsel da det er lite de kan gjøre (med mindre jeg hadde proppet i meg en kg godteri hver dag..da måtte jeg selvsagt ha sluttet med det) jeg tok den, fikk normalt resultat og fødte en bitteliten jente 12 dager over termin.

Jeg kan knapt spise søtsaker (intoleranse mot de rareste ting) fra før av og lever på mye grovt så dermed avstår jeg -
 
Jeg skal ta den i desember, pga førstegangsfødende > 25 år. Legekontoret mitt har grusomme stoler :dead:
 
Back
Topp