Skal du skrive fødebrev?

  • Trådstarter Trådstarter Moderator Tone
  • Opprettet Opprettet
Ønskebrev:

Før (aktiv) fødsel:

  • Ønsker klystér.
  • Ønsker hjelp til rett pusteteknikk og akupunktur hvis dere føler for det.
  • XXXXXX, pappaen, er med på fødsel.

Under fødsel:

Har en positiv innstilling. Jeg ønsker informasjon hele veien, hva som skjer og hvorfor. Jeg er svært nysgjerrig og vil vite alt. Gjerne en rolig atmosfære.



Nakenhet: Jeg ønsker å ikke eksponeres for mye. Vil beholde sykehusskjorten på hele tiden, men vil kneppe opp og ta barnet til brystet når det er født.

Fødestilling: Må gjerne oppmuntres til å stå/gå, topp hvis det er en prekestol i rommet. I utdrivningsfasen ønsker jeg å få hjelp av tyngdekraften ved å stå lent fremover/ sitte på knærne i senga, eller sitte på huk. Bruk gjerne “finske-grepet” når babyen er på vei ut, og støtt perineum så godt det lar seg gjøre.

Smertelindring: Jeg ønsker å prøve massasje og lystgass i første omgang, men tar gjerne epidural hvis dere/jeg ser at det behøves. Hvis epidural ikke er mulig, kan pudendalbedøvelse forsøkes.


Etter fødsel:


  • Vil gjerne at dere venter med å klippe navlestrengen til den er ferdig å pulsere.
  • Ønsker gjerne familierom slik at pappaen kan sove sammen med oss.
  • Jeg gleder meg til å amme! Tar gjerne imot råd fra ammehjelper hvis det finnes.
  • Barnet skal være med i en screening for immunsvikt (SCID-screening) jeg har papirene for dette. Viktig at prøven blir tatt og sendt til Oslo Universitetssykehus - avdeling for nyfødtscreening, prøven er gratis - men må tas og sendes på rett måte.

Takk for forståelsen og hjelpen! :-)
 
Har ikke tenkt så mye på fødsel, så tror ikke det. Er bare én viktig ting å huske på : Ingen overentusiastiske heiarop og motiverende tilrop. :p det har mannen også fått beskjed om. Ingen "så flink du er" og lignende. Holder å si hva jeg skal gjøre :p
 
Har skrevet det. Tar ikke med det om hypnose her, men den generelle biten ser slik ut :) :

Ønskebrev


Vi setter pris på at, om det er mulig og ikke medisinsk forsvarlig, at dere kan hjelpe meg å realisere disse ønskene slik at min fødsel blir så bra som mulig.

På forhånd takk.



Hjelpemidler for fødselsframgang:

· Mulighet for bevegelse under åpningsfasen.

· Treningsball og prekestol

· Fokus på babyens stilling og mulighet til å bruke stillinger som hjelper babyen til optimal fødselsstilling.

· Mulighet for naturlige tiltak for å produsere oksytosin hvis sen framgang i riene. Eks akupunktur/akupressur etc.

Lindrende tiltak:

· Badekar

· Varme/kalde kompresser

· Eventuelt massasje, akupunktur og lystgass.

· OBS: Ønsker ikke å bli tilbudt smertestillende – jeg ber om det selv, skulle det bli nødvendig.

Under pressriene/ postpartum:

· Ikke liggende fødestilling om ikke medisinsk nødvendig.

· Ønsker å føde i en stilling der tyngdekraften er til hjelp. Gjerne i «knestående» lent mot saccosekk. Obs. ikke fødekrakk pga. blødning ved tidligere fødsel.

· Ønsker i den grad det er medisinsk forsvarlig å styre pressingen selv.

· Varme kompresser mot perenium.

· At navlestrengen ikke klippes før den har sluttet å pulsere.

· Litt tid med barnet før det veies og stelles.
 
Ønskebrev:

Før (aktiv) fødsel:

  • Ønsker klystér.
  • Ønsker hjelp til rett pusteteknikk og akupunktur hvis dere føler for det.
  • XXXXXX, pappaen, er med på fødsel.

Under fødsel:

Har en positiv innstilling. Jeg ønsker informasjon hele veien, hva som skjer og hvorfor. Jeg er svært nysgjerrig og vil vite alt. Gjerne en rolig atmosfære.



Nakenhet: Jeg ønsker å ikke eksponeres for mye. Vil beholde sykehusskjorten på hele tiden, men vil kneppe opp og ta barnet til brystet når det er født.

Fødestilling: Må gjerne oppmuntres til å stå/gå, topp hvis det er en prekestol i rommet. I utdrivningsfasen ønsker jeg å få hjelp av tyngdekraften ved å stå lent fremover/ sitte på knærne i senga, eller sitte på huk. Bruk gjerne “finske-grepet” når babyen er på vei ut, og støtt perineum så godt det lar seg gjøre.

Smertelindring: Jeg ønsker å prøve massasje og lystgass i første omgang, men tar gjerne epidural hvis dere/jeg ser at det behøves. Hvis epidural ikke er mulig, kan pudendalbedøvelse forsøkes.


Etter fødsel:


  • Vil gjerne at dere venter med å klippe navlestrengen til den er ferdig å pulsere.
  • Ønsker gjerne familierom slik at pappaen kan sove sammen med oss.
  • Jeg gleder meg til å amme! Tar gjerne imot råd fra ammehjelper hvis det finnes.
  • Barnet skal være med i en screening for immunsvikt (SCID-screening) jeg har papirene for dette. Viktig at prøven blir tatt og sendt til Oslo Universitetssykehus - avdeling for nyfødtscreening, prøven er gratis - men må tas og sendes på rett måte.

Takk for forståelsen og hjelpen! :)
Denne var fin! Mulig jeg låner den som mal :p
 
Back
Topp