Skal du skrive fødebrev?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kjersti
  • Opprettet Opprettet
Gjorde det også sist gang, og har gjort det denne gangen:)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Hva skriver dere? Eller hvordan oppsett? Jeg er helt blank! :p aner jo ikke hva jeg kan forvente av meg selv og reaksjonene mine når smertene tar tak! :/

Hva skriver dere? Eller hvordan oppsett? Jeg er helt blank! :p aner jo ikke hva jeg kan forvente av meg selv og reaksjonene mine når smertene tar tak! :/

Sist skreiv jeg bl.a at jeg ikke ønsker studenter der, minst mulig folk. At de spør meg om de kan ta vaginal undersøkelse på meg, og ikke bare "buse oppi musa" :P
At jeg ønsket å prøve badekar som smertelindring om det var praktisk og medisinsk mulig (det var bare ett badekar på føden i 2011, men nå har heldigvis alle rom fått det).
Ønsket også at jordmor snakket til meg, og ikke over hodet mitt.
Skreiv også at jeg var åpen for alle mulige slags smertelindringer.

Det var noe av det jeg kommer på akkurat nå!
Har ikke skrevet brev til denne fødselen ennå, kanskje jeg skal gjøre det i kveld =)
Skreiv det bare punktvis nedover :D

Har ikke gjort det er andre 4 gangene, men har faktisk vurdert om jeg skal denne gangen.

Er ikke så kravstor for ønskene mine er at det er godt og varmt på fødestua(frøys og hakka tenner sist, og babyen hadde lav kroppstemperatur siden det var så kaldt.) Ønsker være mest mulig alene inne på fødestua. Og vil ikke ha spørsmål om smertestillende. Fikk spørsmål om jeg ville ha noe sist fødsel sikkert 10 ganger sist.

Og informere jormor at alt bør være klart til babyen kommer i god tid for på slutten hos meg går det fortere enn alle vil tro. Og ingenting var klart sist da babyen kom.

Skrev først hva jeg ønsket i åpningsfasen, dempet belysning, musikk, mulighet for bad, helst ikke smertelindring annet enn akupunktur og lystgass,
Så hva jeg ønsket for selve fødselen; få hjelp så jeg ikke revnet, at jeg helst ikke ville ligge for å best bruke tyngdekraften, skulle det oppstå et nødstilfelle vil jeg at sambo følger baby,
Så skrev jeg hva jeg ønsket etter fødsel: sambo klipper navelstreng, at den ikke blir klipt før den er ferdig å pulsere, at jeg vul ha barnet på brystet.
På slutten tok jeg med det jeg plagdes med sist, blandt annet amming.
Skrev punktvis nedover hva jeg ønsket med overskrifter dæsom: åpningsfasen, fødsel og etter fødsel:)
Skrev også at det var viktig for oss å være godt informert hele tiden for dette skaper trygghet:)
Oi, ble langt d her:p

Masse gode tips her! Tusen takk jenter! :) :) nå fikk jeg litt mer motivasjon! Får sette meg ned å skrive i helgen! :)

Har skrevet jeg også, litt om erfaringer fra sist fødsel- Hva jeg helst vil unngå igjen og ønsker om denne fødselen :-)

Skrev ikke fødebrev sist gang, så tror ikke jeg kommer til å gjøre det denne gangen heller.... Eneste spesifikke ønske jeg har er å føde i vann, og det kommer jeg til å si når jeg ringer til føden når enten vannet går eller riene har begynt. For min del er det like greit å ta det som det kommer, enn å bli opphengt i hva jeg har skrevet i brevet... Satser på en rask fødsel! :)

Mye av det som dere nevner her snakket jeg med jordmor om på omvisning. Tror ikke jeg kommer til å skrive noe, det er tre grunner til det.
1. Jeg er førstegangs fødende og har ingen erfaring
2. Jeg er redd for at jeg blir skuffa om jeg lager en "plan" og ting ikke følger denne.
3. Jeg ønsker å ta det som det kommer og la kroppen ikke hodet styre

Synd det var utrolig greit med fødebrev, var ikke sånn at jeg for alt i verden måtte følge den til punkt og prikke. Var fullstendig klar over at mest sannsynlig så ville det bli helt anderledes. Det ble det også, ba om epidural til slutt, sambo fikk ikkw tatt navelstreng fordi lille trengte starthjelp osv. Men de visste hva jeg ønsket så ble sjekket sjeldnere, fikk musikk, de sporte ikke om jeg ville ha epidural, osv. Var en grei måte å forberede meg på fødsel, men det var det sistw jeg tenkte på mens jeg var midt oppi det:p

Back
Topp