Skal du skrive fødebrev til sykehuset?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristin
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kristin

Guest
Det er mange som gjør akkurat dette. Jeg var en av de som gjorde det. Men for meg så ble egentlig det fødebrevet kastet ganske tidlig. Men det kan være et nyttig verktøy for jordmor og lege om det skulle være noe du er redd for, har angst for, eller sterke meninger om.

Skal du skrive fødebrev? Er det noe spesielt som kommer til å stå der?

Det er mange som gjør akkurat dette. Jeg var en av de som gjorde det. Men for meg så ble egentlig det fødebrevet kastet ganske tidlig. Men det kan være et nyttig verktøy for jordmor og lege om det skulle være noe du er redd for, har angst for, eller sterke meninger om.

Varför blev det kastat tidigt?

Jag har inte gjort det de två andra gångerna, da jag första gången inte visste helt vad jag skulle skriva när jag inte visste varken hur födseln skulle bli eller hur jag skulle reagera på smärtan. Denna gången skal jag skriva att jag vill ha klyster når jag kommer in, och att jag INTE vill föda på rygg med mindre jag eller baby håller på å dö. Vill att dem prövar få mig ned i badekaret selv om jag sier nei. Men det kommer ju litt an på om vattnet har gått eller dem må sätta veneflon... och så skal jag skrova att jordmor MÅSTE behärska norsk. Hade en dansk jordmor sist, och hon var suuuuperflink, fagligt sett, men känner att det blev inte helt så spontan lättsam kontakt som första gången, då jag uansett vad hon sa måtte fråga vad hon menade. Det tog lite charmen från opplevelsen och att det blev rent proffesjonellt istället för så personligt som jag egentlig vill ha det.... hmm det är väl det egentligen. Och skriva att jag gärna vill ha akupunktur!

Varför blev det kastat tidigt?

Jag har inte gjort det de två andra gångerna, da jag första gången inte visste helt vad jag skulle skriva när jag inte visste varken hur födseln skulle bli eller hur jag skulle reagera på smärtan. Denna gången skal jag skriva att jag vill ha klyster når jag kommer in, och att jag INTE vill föda på rygg med mindre jag eller baby håller på å dö. Vill att dem prövar få mig ned i badekaret selv om jag sier nei. Men det kommer ju litt an på om vattnet har gått eller dem må sätta veneflon... och så skal jag skrova att jordmor MÅSTE behärska norsk. Hade en dansk jordmor sist, och hon var suuuuperflink, fagligt sett, men känner att det blev inte helt så spontan lättsam kontakt som första gången, då jag uansett vad hon sa måtte fråga vad hon menade. Det tog lite charmen från opplevelsen och att det blev rent proffesjonellt istället för så personligt som jag egentlig vill ha det.... hmm det är väl det egentligen. Och skriva att jag gärna vill ha akupunktur!

Jeg skulle bare ha jordmor og samboeren, og ikke epedural, alt skulle liksom gå rolig for seg, minst mulig folk og greier

Først så ga litt litt f i det og inviterte inn to jordmorstudenter, også var det så vondt at jeg endte med både strøm og epedural :laughing005
Hadde både studenter, leger, sykepleiere og hele pakken på slutten. :laughing025

Nå bar ikke det siste valgfritt. Men jeg lærte at akkurat på dette feltet, så kan man ikke bestemme absolutt alt selv. Men det skader ikke å gi en pekepinn på ønsket. ;)

Jeg skulle bare ha jordmor og samboeren, og ikke epedural, alt skulle liksom gå rolig for seg, minst mulig folk og greier

Først så ga litt litt f i det og inviterte inn to jordmorstudenter, også var det så vondt at jeg endte med både strøm og epedural :laughing005
Hadde både studenter, leger, sykepleiere og hele pakken på slutten. :laughing025

Nå bar ikke det siste valgfritt. Men jeg lærte at akkurat på dette feltet, så kan man ikke bestemme absolutt alt selv. Men det skader ikke å gi en pekepinn på ønsket. ;)

Just därför jag inte skrev första gången. Får känslan av att förstagångsfödande tror dem kan lägga en plan på hur födseln skal bli bara dem skriver det ned, och att det lättare kan föra till att kvinnor får en sämre upplevelse för att det inte blev som dem tänk. Men lite morsomt för många får en helt motsatt opplevelse/reaktion av vad dem först tänkt och allikevel blir det bebis av det och ender opp godt!

Just därför jag inte skrev första gången. Får känslan av att förstagångsfödande tror dem kan lägga en plan på hur födseln skal bli bara dem skriver det ned, och att det lättare kan föra till att kvinnor får en sämre upplevelse för att det inte blev som dem tänk. Men lite morsomt för många får en helt motsatt opplevelse/reaktion av vad dem först tänkt och allikevel blir det bebis av det och ender opp godt!
Ja, rart det der, hvor annerledes vi er i den situasjonen.

Nei, har aldri skrevet de med de andre og har bare gitt beskjed om hvordan eg vil ha det når eg kommer :) Gjør det samme nå :)

Skrev forrige gang men da tror jeg ingen leste det siden det ble keisersnitt med 10 timers varsel.

Har brukt samme malen nå, bare at jeg også har lagt inn et avsnitt om mine tanker rundt forrige fødsel, samt at jeg droppet punktet om hva jeg tenker om å bli mor (for det er jeg jo allerede).

• Hva er viktig for deg at jordmoren vet om deg for å kunne hjelpe deg på en best mulig måte?
  • Hvordan reagerer du når du blir usikker, engstelig eller redd.
  • Hva trenger du for å føle deg trygg sammen med jordmoren?
  • Hvordan ønsker du at fødselen din skal være?
  • Hva tenker du om ammingen og det å bli mor/far/medmor.

Her har sykehuset laget ett for meg faktisk etter samtale med jordmor på ahus :) veldig deilig at de lager en selv på meg pga epilipsi osv for da må de følge den og ikke kaste den :hilarious:

Jeg har skrevet fødebrev, men har ikke lagt føringer for et spesifikt hendelseforløp. Jeg har heller skrevet hva jeg er redd/har angst for, at jeg fremstår som en trygg person som smiler og ler selv om det rakner for meg innvendig - så de ikke blir lurt av det, at jeg ønsker å få klare tydlige beskjeder underveis, ingen studenter, færrest mulig vaginale undersøkelser og den type ting. Har også skrevet at pappa’n ønsker å ta imot barnet om det er mulig. Det kommer ikke fra meg for å si det sånn, men ble helt rørt da han sa han ville. Han er mye tøffere enn meg! :)

:happy7

Tenkte først jeg skulke skrive fødebrev, men så har ting blitt slik at jeg tror det blir planlagt KS på meg og da er det jo rutiner for det som vi bare må følge! Det blir KS på grunn lav bak liggende morkake og seteleie! Det viktigste er at mor og barn har det bra! :happy7

Jeg har notert ned noen punkter. Ikke utfyllende, side opp og side ned nei. Men går inn med ett åpent sinn :)

Nei, ikke gjort det med de to andre og ser ingen grunn til det nå heller.

Jeg skal ikke skrive fødebrev, jeg var så sikker i min sak sist ang. hvordan jeg ville at ting skulle skje, vel,,,så godt som alt skjede motsatt av det jeg hadde tenkt men, jeg er såå glad for det, siden alt gikk flott og jeg følte meg veldig ivaretatt :)

Back
Topp