Skal det være så vondt ETTER fødselen?

håpefull 76

Betatt av forumet
Må bare få klage litt.
Babyen har det så fint, og vi koser oss hjemme med far, og alt er perfekt...med et lite minus. Og ikke så lite for meg da.
Det svir så SINNSYKT i stingene mine når jeg tisser. Dette var jeg slett ikke forberedt på.
Gruer meg til hver gang jeg må på do, for det er som å tisse piggtråd og syre. Har jo hatt svie før ved urinveisinfeksjon, men dette er 100 ganger verre.
Urinen renner jo rett ut i stingene.
Det var ikke så vondt mens jeg ennå var på fødeavdelingen, for da hang vel bedøvelsen etter syinga ennå litt igjen + at de hadde hånddusj på do.
For det hjalp å sette på dusjen slik at urinen blir utvannet og ikke svir så ille.
Men sånn hånddusj har jeg ikke hjemme, og å hoppe i dusjen hver gang jeg må tisse er ikke praktisk mulig - tar alt for lang tid, med en baby som trenger meg.
Åh. Hormonell som jeg er også (gråt hele veien hjem fra fødeavdelingen, fordi det var så rørende å ta babyen hjem for første gang [;)]), så blir det noen tårer på do ja.

Noen som har gode råd?
Noen som har det på samme måte, eller har hatt, og kan fortelle meg hvor lenge dette skal pågå? Litt lettere å holde ut hvis jeg vet det tar slutt om noen dager, og ikke varer i måneder.

[:)] det kan gjøre vondt ja. sett deg i grønnsåpe-vann det har hjulpet meg.

ORIGINAL: veldig tett

[:)] det kan gjøre vondt ja. sett deg i grønnsåpe-vann det har hjulpet meg.

og det gror fortere når man setter stumpen i grønnsøpe:)

så tror jeg du kan få sån bedøvelses krem som du kan smøre der neden til.

hei , gratulerer først og fremst med lillegullet[:D] jeg har ikke født barn før,men det har mange av mine venninner,,, de har også sagt de har hatt sinnsykt vondt når de skal både nr1 og nr 2 på do,,,, de grua seg for og gå på do....så jeg tror ihvertfall det er helt normalt,,,, de sa også at ja det var vondt en stund, men det blir overlevevelig etter ikke så lenge,,, hørte noe om å sette seg i et grønnsåpe bad eller no,,,,at det skulle hjelpe,men tør ikke si sikkert hvor jeg har fått det fra:) lykke til, det blir nok snart overkommelig igjen [:)]

Hehe. Det er ei lita jente :-)

Det bør jo gå over etter en 7-10 dager, da skal såret være grodd etc. Grønnsåbebad er et godt råd for å holde det rent der nede. Hvis du ble klippet kan svien føles værre enn hvis du revnet. Klippesår gror saktere også.

Jeg ble ikke klippet, det gikk for fort, så de nådde ikke.
Det revnet av seg selv; ikke forover eller bakover direkte, men utover (?) innsiden av kjønnsleppene (ser det ut som). MASSE sting og tråder over alt, og det "river" i dem når jeg setter meg ned.
Men får satse på at de gror fort da, siden det ikke er et klipp.
Har prøvd med litt grønnsåpe, og det lindrer der og da, men kan vel ikke bade meg i grønnsåpe hver gang jeg skal tisse?

Men skal prøve med litt paracet ja (de nevnte ikke noe om det på fødeavdelinga).
Hvis noen vet om noe bedøvende salver, så vil jeg gjerne vite navnet på dem :-)

det kan desverre bli sånn ja.. men selv om det er litt ekkelt så tiss i dusjen men lunkent vann, det syns jeg lindret godt[:D] men grønnsåpevann sier de skal hjelpe også, du kan jo prøve begge[;)]

skyll med grønnsåpe etter hver do tur ja,så mens du tisser kan du ta en god del papir i hånda å holde på stingene. det hjalp meg veldig.kan bli litt gris,men verd det i forhold til smerten.

Jeg føler med deg, hørtes ikke godt ut. Vet at noen kan ha det slik opp mot et par uker etter fødselen. Jeg var heldig, det svei ikke i mine sting sist.

Har hørt om en bedøvende spray som noen har brukt med hell før hver gang de skulle tisse, men jeg har surfet etter navnet nå, og finner det dessverre ikke! Men du kan jo høre med apoteket eller helsesøster. Håper du snart blir bra!

Og jenta di er superskjønn!

Jeg ble klippet og måtte sy 4 sting etterpå.Det  gjekk greit den første dagen på sykehuset,men så begynte problemene,jm trodde jeg bare syta å klagde siden jeg var førstegangs,men jekk til slutt motvillig med på å sjekke meg,klarte nesten ikke gå.La meg ner på senga å tok av buksene og då skulle dere sett ansikte på jm alså,Hu beklaga på det sterkeste at hu ikkje hadde hørt på meg tidligere,får jeg hadde store hevelser,ble satt på hevelsedempende tabletter,hjelpte mye,men når jeg kom heim sprakk det ene stinge opp,måtte inn igjen på sykehuset til sjekk,å då fekk jeg vite at eneste jeg kunne gjør var å sitte i gr.såpevann,så det gjor jeg 3 ganger til dagen i 6 uker.Så nå har jeg ett hakk der nede etter det stinget som sprakk opp,så satser på dei syr det igjen denne gongen[:D]Håper det ordner seg for deg,er ikke noe godt det der...

Jeg vil si meg enig med de som sier grønnsåpe og skylling. Ha ei tom slik Imsdalflaske eller noe ved siden av do, så får du skylt deg med vann. Sett deg om kvelden med stumpen i grønnsåpevann. Da vet du at du ikke får betennelse og at det blir renset iallefall 1 gang hver dag.
Jeg sydde 7 sting utvendig sist, både bort og opp og ned og alle veier. Jeg klarte nesten ikke gå pga smertene, JM sjekket og det viste seg at det ene stinget var for stramt og hun klippet det av. Etter det ble det en ny verden for meg. Det skal svi å tisse, men ikke ellers. Da burde man sjekke.
Lykke til!

Masse gode råd her.
Skal prøve dem alle.
Har bare ondt når jeg tisser og når jeg setter meg "på stingene", så jeg tror ihvertfall ikke de er blitt betente, takk og pris.
Tusen takk, alle sammen! [:)]

nå er det 8 dager siden mitt gull kom og det svir like mye enda..vist ikke mer, men jeg har funnet meg en teknikk som hjelper. jeg står sånn hallveis over do og bøyer meg fremover. da renner det ikke over stinga. har selv fått 5 sting, men det kan være det kommer an på hvor di ligger.. står på samme måte når jeg dusjer også, en befrielse rett og slett [;)]

Uff, det er veldig dumt at man ikke får beskjed om at slike ting kan skje før man har født. Det er mange som klager over at de ikke fikk noe info om hvor ille det kunne være etter fødsel før de fødte så jeg skjønner at du kanskje ikke hadde forberedt deg på at alt ikke var rosenrødt.

Når det gjelder sviing når du tisser så er dette veldig vanlig. Urin er ikke deilig å få i sår som ikke har grodd. Noen tips man kan følge:
- Tisse in en balje med varmt/lunkent vann
- Tisse i dusjen
- Sitte i grønnsåpebad daglig (NB! Det er medisinsk grønnsåpebad fra apoteket!) Badet vil rense sårene, lindre og kan også få det til å gro fortere.

Barseltårer er veldig vanlig. Man har fortsatt hormoner i kroppen selvom ungen er ute. Noen råd:
- Pass på å ikke ha for mye besøk i starten
- Hvil og sov så mye du kan når du har mulighet
- La husvask og annet ligge de første ukene etter fødsel
Også må du huske på at de fleste har forståelse for at man er sliten og følsom etter en fødsel! [;)]
Det går snart over! [:)]

*Trøste trøste*

Jeg hadde også rift ut mot siden, og jeg satte meg skjevt på doringen sånn at urinen ikke rant ned på stingene....  I tillegg brukte jeg sånn spruteflaske med lunkent vann på. Men det funket best på sykehuset med hånddusj husker jeg. Det lindret godt...

Meiner å ha høyrt at Clas Ohlson har ein sånn dusjslange som ein kan feste på standard vaskar (?). Så om du har vask nær doen, så kan det jo kanskje gå an å kjøpe ein slik, så du kan dusje underlivet medan du tissar? [:)]

Hei! med førstemann hos meg blei jeg såpass klippet at det var for mange sting å telle. Jeg var livredd for å gå på do, så da var det bare å spyle seg i badekaret, eller rett og slett gå i dusjen. Litt svinn mp man regne med[8D]

Var også veldig hormonell med førstemann. Måtte holde igjen tårene da vi sa hadet på sykehuset, og med en gang vi satt oss i bilen sprutet tårene. Er vel kanskje det man kaller barseltårer. hehe! Barseltårene går vel over, men kan fortelle at det er ikke mye som skal til før gutten min gjør meg rørt. Tuta i dåpen også [:D] Heeelt normalt!

mine tips:

- sitt skrått på do.. len deg slik at tisset renner ditt det svir minst
- bruk litermål til å helle vann, eller gjerne grønnsåpevann, mens du tisser (da må du lene deg bakover)
- i steden for å sitte i grønnsåpebad flere ganger om dagen, så skyll med grønnsåpevann fra litermål etter hvert dobesøk
-tørk med vaskeklut, klapp - ikke dra som du vanligvis gjør
-tørk med hårføner hver gang du har tid
- sitt i grønnsåpebad hver kveld (lindrer så det ikke gjør vondt på natta)
- blir det ille, ta paracet og naproxen (samme pillemix man får for au i sting på barsel)

Jada.. har samme opplevelse her! Har funnet ut at når jeg vasker meg (klapper lett) med en lunken våt kompress, så blir det bedre etterpå! Tror mye av svien skyldes blod i stingene. [&:] Nå har jeg sting bak, så det svir ikke så mye når jeg tisser.

Back
Topp