Skal dere ta NIPT?

Skal ikke ta NIPT, har absolutt ikke råd og føler heller ikke noe behov :)
 
Skal dere ta NIPT? Jeg har alltid vært bestemt på det. Hadde bestilt for å ta i Norge, men blir Danmark istedet siden de tester for mange fler sykdommer, og man får vite kjønnet også!
Hvor i Danmark / hvilken klinikk bestiller man fra? (Helt grønn på dette)
 
Jeg er veldig usikker. Etter det jeg har forstått er nipt testen i Norge bare en screening test og har mange negativpositiver. Altså testen slår positivt ut uten av det er noe. Jeg er redd det kan skape mer bekymring for meg enn nødvendig. Vil ikke ta fostervanns-eller morkakeprøve. Så da må jeg leve med et uvisst svar ganske lenge hvis testen kommer ut positiv…
 
Jeg er veldig usikker. Etter det jeg har forstått er nipt testen i Norge bare en screening test og har mange negativpositiver. Altså testen slår positivt ut uten av det er noe. Jeg er redd det kan skape mer bekymring for meg enn nødvendig. Vil ikke ta fostervanns-eller morkakeprøve. Så da må jeg leve med et uvisst svar ganske lenge hvis testen kommer ut positiv…
Har tenkt på det samme. Skal ha offentlig ultralyd i uke 12, men er veldig i tvil om jeg skal bestille nipt-time privat rett etterpå eller ikke.

Sånn som jeg har forstått det er det mye større sjanse for falske positive jo yngre man er. Jeg har gått utifra at det er derfor det er gratis for de over 35 år i Norge og tenkt at det ikke er all verden vits når man er under 35, men er som sagt fremdeles usikker.
 
Dere som tok i Danmark, hvorfor må man velge dato for når de skal sende pakken til meg? Kommer den i postkassa, posten, eller må jeg ta imot den hjemme? Så velger jeg returdato på et senere tidspunkt?
 
Dere som tok i Danmark, hvorfor må man velge dato for når de skal sende pakken til meg? Kommer den i postkassa, posten, eller må jeg ta imot den hjemme? Så velger jeg returdato på et senere tidspunkt?
Testkitet leveres på døra med DHL, eller leveres til avtalt leveringssted som du avtaler med DHL. Men datoen du velger for å få pakken sendt til deg er ikke så viktig. Er først etter at prøven er tatt at det ikke bør ta så lang tid før den sendes (max dagen etter at prøven er tatt tror jeg).

Du avtaler hentedato og -tid med DHL direkte. Må ta kontakt med Ultralydklinikken på forhånd for å avtale hentedag, deretter avtaler du med DHL. Alt dette gikk veldig lett. Jeg fikset det på telefon i løpet av noen få minutter.
 
Dessverre hatt flere misdannelser i svangerskap før, så har tatt Nipt nå også. Fikk svar etter 6 dager.
 
Tok i dag, offentlig. Vi har ingen mistanke, tar det kun fordi det blir tilbudt. Sånn i tilfelle.

Men vet ikke om jeg psykisk kan gjennomføre en fostervannsprøve om det blir nødvendig da :hungover: har litt angst for ting som skal penetrere huden min...
 
Hvordan er det å sende blodprøve i posten? Jeg ønsker bare å vite kjønn, siden mini gjemmer seg på alle ultralyder.
 
Hvordan er det å sende blodprøve i posten? Jeg ønsker bare å vite kjønn, siden mini gjemmer seg på alle ultralyder.
Jeg har gjort det. Kostet jo en del, fikk svar ca 1 uke etter den var sendt inn
 
Jeg tok privat TUL hvor de fant avvik, så jeg fikk derfor dekket NIPT. Måtte vente 16 dager på svar (dette var i sommer)
 
Back
Topp