Skal dere ta influensavaksinen?

nystart2026

Blir kjent med forumet
❁ Juliskatter 2026 ❁
Eventuelt når? Jeg er så usikker, spesielt når jeg leser at det spås en skikkelig tøff influensasesong. Er i uke 12 om en uke, men litt usikker når 2. trimester regnes fra…

Ja, jeg har tatt den fordi jeg jobber på sykehus :) Andre trimester er fra uke 12..

Har tatt den, før jeg visste at jeg var gravid,

Tar den når jeg bikker over til 2. Trimester. Men nå går det så mye sykdom på jobb og i barnehagen så vi får se hva som kommer først, influensa eller influensavaksine :hilarious:

Hva er grunnen for å vente til uke 12?
Forstår at det er fordi at å ta den i 2. og 3. semester også gir babyen beskyttelse etter at den er født. Og at influensa senere i svangerskapet kan gi komplikasjoner for mor. Men det er ikke skadelig å ta den i første trimester heller. :)

Det står om anbefalinger for alle, med egen bolk for gravide her:

Så for oss med termin på sommeren spiller det egentlig ikke så stor rolle når i graviditeten vi tar vaksinen? Det er vell ikke så mye hjelp i å være beskyttet mot influensa for babyen når de er født midt på sommeren utenfor «sesong»?

Så for oss med termin på sommeren spiller det egentlig ikke så stor rolle når i graviditeten vi tar vaksinen? Det er vell ikke så mye hjelp i å være beskyttet mot influensa for babyen når de er født midt på sommeren utenfor «sesong»?
Helt riktig. Viktig at du er beskyttet selv. Influensa sesongen er jo ikke i Juli :)

Back
Topp