Skal dere la dere vaksinere mot svineinfluensa?

Kiki78

Blir kjent med forumet
Jeg er i utgangspunktet skeptisk, for helsemyndighetene har jo lenge sagt at det ikke er grunn til panikk, at det er en vanlig sesonginfluensa bare litt mer omfattende enn vanlig. Jeg kan godt ligge med influensa en uke, og er også skeptisk da bivirkninger og evt langtidsvirkninger av vaksinen hittil ikke er kjent. Men nå har de jo bestilt vaksiner til alle i Norge og de har meldt at også unge, i utgangspunktet friske mennesker har dødd!?? Jeg er selvsagt mest bekymret for lille Kasper på 15 uker. Dersom jeg bestemmer meg for å vaskinere meg, må jo samboeren gjøre det samme da for å få den ønskede effekten i forhold til mindre risiko for at kasper blir smittet....

Noen her med gode innspill i debatten???

jeg har bestemt at alle her skal vaksineres.

barnelegen vår anbefalte det for å beskytte veslesnuppa.. i tillegg har eldstemann astma...
Det barnelegen sa var at de ønsker at alle vaksinerer seg uansett nå, fordi da er sjansen for den massive spredningen mye mindre... så det blir mindre risiko for de som faktisk har noe kronisk og andre ting som er underliggende...

jeg tar heller sjansen på vaksina enn at spes. ungene skal blir kjempedårlige...

snakket akkurat med hs,der mente de at det ikke hadde noe å si for mini om jeg og sambo tok vaksinen. tok vi den var det for å hindre smitte hos oss selv... så her er jeg veldig i tvil.. samtidig,tror jeg at vaksinene vi fikk i oppveksten var mye mer skadelig og med mye større vare for ettervirkninger og senskader enne denn pandemix-vaksinen er...
ORIGINAL: Kiki78

Jeg er i utgangspunktet skeptisk, for helsemyndighetene har jo lenge sagt at det ikke er grunn til panikk, at det er en vanlig sesonginfluensa bare litt mer omfattende enn vanlig. Jeg kan godt ligge med influensa en uke, og er også skeptisk da bivirkninger og evt langtidsvirkninger av vaksinen hittil ikke er kjent. Men nå har de jo bestilt vaksiner til alle i Norge og de har meldt at også unge, i utgangspunktet friske mennesker har dødd!?? Jeg er selvsagt mest bekymret for lille Kasper på 15 uker. Dersom jeg bestemmer meg for å vaskinere meg, må jo samboeren gjøre det samme da for å få den ønskede effekten i forhold til mindre risiko for at kasper blir smittet....

Jeg tenkte akkurat å skrive et innlegg med samme spørsmål [;)] Jeg leste nettopp i en nettprat med kommunelegen at småbarnsforeldre (spes med barn under 6 mnd) skal prioriteres etter risikogruppene. Jeg har ikke tenkt på det før, men ei venninne av meg som er sykepleier sa også at i utg.punktet frise unge mennesker nå er alvorlig syke p.g.a dette svineriet. Så ja, jeg tror vi velger å vaksinere oss.

Vi er veldig usikre ennå, men det heller nok mot at vi gjør det. Ei på jobben til mannen sa at grunnen til at hun skulle la seg vaksinere var for at hun ikke ville smitte noen som var utsatt pga sykdommer og sånt der utfallet kan bli drastisk. Syns det var ett godt argument egentlig, selv om man ikke helt vet langtidsvirkninger av vaksinen som jeg har skjønt.

Vi skal vaksinere oss. Som nevnt over er litt av poenget at dersom alle er vaksinert er det mindre sjanse for at de som IKKE tåler å bli syke blir smittet [;)]

Snakket med helsestasjonen nå og de sa at om ca to uker vil det vel komme anbefaling til "alle andre" enn de som er prioritert først om å la seg vaksinere. Må si at det er vel akkurat dette med å hindre spredningen som veier tyngst, da helsesøster poengterte at det er frivillig og at alle vaksiner inneholder en viss risiko. Hun ga mao intet entydig svar enn å henvise til oppfordringen fra helsemyndighetene, så jeg er fortsatt i tvil og må diskutere litt med samboeren frem til den tid...Han er også i tvil...

ORIGINAL: ohBaby!

snakket akkurat med hs,der mente de at det ikke hadde noe å si for mini om jeg og sambo tok vaksinen. tok vi den var det for å hindre smitte hos oss selv... så her er jeg veldig i tvil.. samtidig,tror jeg at vaksinene vi fikk i oppveksten var mye mer skadelig og med mye større vare for ettervirkninger og senskader enne denn pandemix-vaksinen er...
ORIGINAL: Kiki78

man har minste mann sammen med seg hele tiden, og man har en viss kontroll over hvem som er i kontakt med barnet vårt. Men hvis en av foreldrene blir syke er babyn dømt til å bli det.. her skal vi nok begge vaksinere oss for mini sin skyld...

Ja, jeg skal ta den, både sambo og meg er i risikogruppen, jeg måtte ta den sa legen, men vet ikke om sambo tar den enda.... Har heletiden sagt at je tar den ikke før jeg virkelig må.

Back
Topp