Skal dere gi barnet smokk?

Yummy_mummy

Februar 2014 Miss Gode Råd <3
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Septemberlykke 2016
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Oktoberlykke2020❤
Jeg prøvde sist og hun ville ikke ha, så hun brukte aldri smokk. Hun snakket tidlig, har fine tenner og fikk det også tidlig, så lurer på om jeg bare skal la vær å introdusere smokk. Hva tenker dere?

vi brukte smokk til storebror. Han fikk den en liten stund etter vi kom hjem fra sykehuset. Han har kun brukt den til soving etter han ble "stor", snakket tidlig han også, og tannpleieren sier tennene har rettet seg veldig fint siden han har vert smokk-unge :) (sluttet med smokken i mai, men sover fortsatt på dagtid (og selvfølgelig på natt), da uten smokk) Så her skal denne babyen få tilbud også! Men verken jeg eller sambo liker å se barn som går ute/på butikken osv med smokk og koseklut. Og at man aldri forstår hva de sier, så det blir nok samme "taktikk" med kun til soving etter babyen er blitt litt stor ;)

Jeg tenker jeg skal ha et par liggende hvis jeg føler at lillegutt trenger det, f.eks hvis han har stort sugebehov eller begynner med tommel, da vil jeg heller han skal ha smokk tror jeg:)

Jeg synes smokk var veldig praktisk sist. Aner jo ikke hva slags behov denne babyen får, vil hun ha smokk får hun det. Bedre det enn at de begynner å sutte på fingrene - det er en værre uvane å bli kvitt når de blir større.

Jeg har alltid vært bevisst smokk-bruken. Det har vært ved behov for å suge som baby. Kun ved søvn, kos og trøst, ikke gå rundt å leke med smokk. Ser foreldre putte i smokk helt automatisk uten grunn. Her har den blitt tatt fram ved soving og lagt på fast plass rett etter han stod opp. Fine tenner og snakket tydelig og tidlig :) tannlegen trodde ikke at han hadde brukt smokk.

Kjøper vel inn smokk for å ha hvis behovet melder seg. Kommer selv fra en søskenflokk på 4 hvor vi alle har tatt tommeln i stedet for... Vil ikke ha tommelunge :p tror jeg var 8-9 år før jeg sluttet helt med tommelen :(

• Liker
Reactions: EJ
Aner ikke. Men, er det feil å gi ungen smokk hver gang den gråter? Kommer det ann på alder?

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Vil heller ha ein "smukk" unge enn tommeltott unge. Det siste er som regel meir skadelig for tenna enn smokkane du får kjøpt no.

Det er ikke en selvfølge at barn som ikke får smokk sutter på tommelen. Det er jo helt feil å tenke sånn. Min sugde noen på fingrene da hun var noen uker gammel, men jeg tok hånden bort og det ble aldri til at hun begynte å suge på tommelen. Ingen av mine søsken brukte smokk og ingen av oss suttet på fingrene heller. Kommer nok an på sugebehovet, ja. Syns det er rart å se barn på 4 år som er på butikken med smokk i munnen. Skjønner at det brukes til soving, men er også mange foreldre som smetter smokken i munn så fort baby er våken. Det blir litt feil for meg.

Det er ikke en selvfølge at barn som ikke får smokk sutter på tommelen. Det er jo helt feil å tenke sånn. Min sugde noen på fingrene da hun var noen uker gammel, men jeg tok hånden bort og det ble aldri til at hun begynte å suge på tommelen. Ingen av mine søsken brukte smokk og ingen av oss suttet på fingrene heller. Kommer nok an på sugebehovet, ja. Syns det er rart å se barn på 4 år som er på butikken med smokk i munnen. Skjønner at det brukes til soving, men er også mange foreldre som smetter smokken i munn så fort baby er våken. Det blir litt feil for meg.

Eg seie ikkje at det er naturleg at ungen velger tommelen sin om han ikkje får smukk...
Eg seie at eg heller vil ha ein smukk ungen enn tommel unge om eg får velga. Kan umulig vera feil å tenka slek?
Er vel uansett naturleg for ungen og suga på fingrane i løpe av ein periode da ALT skal inn i munnen på eit tidspunkt?

Lille-snuppa sutta på tommelen på ul-bildet, så jeg er litt redd for at hun skal gjøre det når hun kommer ut. Jeg sutta på fingrene. Da jeg sluttet å sutte på fingrene, gikk jeg over til å bite negler. Har ikke hatt negler på flere år. Sluttet i fjord påske. Tennene mine ser ut som de har vært kasta inn i kjeven på meg av en blind person. Heldigvis er de rene og hullfri. Håper hun tar sutt dersom hun har sugebehov.

Jeg ser det litt an. Jeg ser ikke noe poeng i å unngå det hvis det kan hjelpe på noen som helst måte, men vil ikke prøve å venne babyen til det hvis den absolutt ikke vil ha.

Jenta mi fikk sutt på sykehuset. Ikke av meg, men av de på nyfødt intensiven... Lillegutt får nok sutt han og :-) syntes det funket greit med jenta og null problem med sutte-slutt :-)

Sent from my LG-D802 using BV Forum mobile app

Aner ikke. Men, er det feil å gi ungen smokk hver gang den gråter? Kommer det ann på alder?

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
Det kommer an på alder ja. En liten baby gjør ingenting, men når barnet er større bør du kunne klare å trøste og berolige uten den. Med mindre det er noe alvorlig knall og fall el. Noen barn har også behov for å roe ned på ettermiddagen når de er sliten og sutrete, kan være godt å kose seg med smokken. Men da tenker jeg sittende i sofaen i slappe av og ikke gå rundt å leke med den. Ser også som yummy mummy sier at folk putter i smokk på barn som ikke gir noe utrykk for behov...bare for at den av en eller annen mekelig grunn alltid skal være i munnen :p

Sist tenkte jeg ikke så mye på det, men da gav sykehuset han uten å spørre først.. men han var prematur og fikk for å stimulere sugerefleksen :-) men tror nok vi introduserer smokk og ser om hun vil ha, lettere å slutte med den enn tommelen :-)

Jonathan 09, lillesøster 14 ♥

Smokk skal det være, av den enkle grunn; det kan være med på å forebygge krybbedød. Håper riktignok på å unngå å bruke den hele tiden, slik at det blir en del av sovingen.. Om jeg skal amme, så må jeg vente til den er skikkelig etablert, så da spørs det i grunn bare på når vi begynner :)

Begynte med smokk allerede på sykehuset da storebror hadde enormt sugebehov og jeg trengte avlastningen når jeg hadde så såre brystvorter.
Og angret ikke på det i ettertid, da den ble en stor trøst da kolikken kom etter 14 dager.

Kommer nok til å gjøre det samme denne gangen :)

Jeg forsøker nok med smokk hvis barnet er urolig eller sover dårlig. Forrige gang ville ikke barnet ha smokk, så får ta det som det kommer.

Back
Topp