Skal dere gå til både lege og jordmor??

Pinkcloud

Flørter med forumet
God morgen!

Tenker at jeg venter 1-2 uker før jeg avtaler time hos lege for 1.ste gangs kontroll.
Men har lest litt rundt omkring at det er vanlig å gjerne gå annenhver gang til lege/jordmor?
Dere som har vært gravide før, hvordan fungerer det evt?:)

Jeg lurer litt på om jeg kun skal
gå til lege første gangen, og deretter kun til jordmor. Ser for meg at jordmor antakligvis vil ha
litt bedre tid, mens hos fastlegen min er det alltid spekkfullt med folk på venterommet..
blir sikkert 10 min, og rett ut igjen.

Men hvordan bør jeg gjøre det? Er det slik at legen kan henvise meg videre til en jordmor,
eller må jeg kontakte selv? Og er det da lurt å ringe allerede nå? Har hørt det kan være ventelister
enkelte plasser.. Uff, ble mye spørsmål tidlig på dagen her, hehe Ikke lett å være nygravid
med 1000 spørsmål og bekymringer [;)]

legen min mener det holder å komme til han når det skal taes blodprøver..
ellers blir det jordmor. :)

siden jeg har jern anemi så skal jeg gå mer til legen for å sjekke jern lagre..
også innimellom til jordmor for å få kunne få litt mer info om forskjellige stuff--

Legen oppfordret meg til å ta kontakt med jordmor ja! Men avtalte samtidig at jeg skal tilbake til han til kontroll i uke 24![:)]

Har tenkt å gå annenhver gang ca. til lege og jordmor, det sa legen min var mest vanlig. Har vært hos lege og ho anbefalte meg å bestille time til jordmor i uke 14-15. Fikk navn på den helsestasjonen jeg kunne kontakte.

Sist gang var jeg kun hos lege frem til uke 20, så annenhver gang lege/jordmor. Fungerte fint[:)]
Kontrollene er jo ikke så hyppige i starten. Og det er som du sier, litt bedre tid hos jordmor. Jeg brukte den kommunale jordmora sist gang, bare ringte å bestilte selv.
Denne gangen skal jeg bruke privat jordmor grunnet sterk fødselsangst etter forrige fødsel/barseltid.

Jeg gikk annen hver gang sist..
Syns det fungerte fint..
Lege tar blod prøver oog jordmoren snakker mer om hvordan du har det og hva som skal skje[:D]
Syns det var veldig koselig første gangen jeg[:)][:)]
Men vet ikke hva jeg skal gjøre denne gangen... Sikkert det samme

Jeg skal bare til lege denne gangen, synes det var bortkastet tid hos jm. Har tydeligvis ikke behov for det,  legen min en hyggelig dame som tar seg tid til meg uansett[:D]

Det var jo greit, men jeg lurte ikke på så mye eller hadde noe behov for å snakke om fødsel osv.

jeg ringte for å bestille jordmor time i dag, fikk beskjed at jeg måtte til kontroll hos lege først. Så jeg har time der 1 juni [:D] Jeg må nok gå begge steder, pga. kontroll av stoffskifte blant annet

Blir vel begge deler=) <3 Kjenner jeg legen rett, blir det vel ikke særlig tid til prat og spørsmål, så der må nok jordmoren inn i bildet=)

Min samboers tante er jordmor, er det sånn at jeg kan ha hun, eller gjør man noe hos jordmor som ville vært veldig pinlig i neste familiebesøk?=)

Vet ikke helt hva jordmoren gjør, før man er på føden liksom=)

Jeg var annenhvergang hos lege og jordmor sist, fungerte veldig bra[:)] skal på første kontroll 9. juni, så da legger vi vel opp løpet videre.
Jeg gjorde ihvertfall ingen pinlige ting hos jordmor med forrige mann, målte magemål og hørte på hjertelyd,[:)]

Takk for svar alle sammen :) Kommer til å høre med legen når jeg skal til første kontroll
om han kan sette meg i kontakt med jordmor. Blir nok bra det !:D

Men en liten ting til, dere som har vært gravide tidligere. Har mannen/samboer
vært med på kontroll hos lege/jordmor?? tenker da både 1.ste gang, men også
senere kontroller..  Har pratet med mannen min, og han har
lyst til å være med på de kontrollene han kan, så lenge det passer i forhold til jobb.
Er det vanlig? blir det sett noe "rart" på det?

Jeg gikk nesten bare til jordmor sist gang. Og bare til legen når jeg trengte ultralyd. Jordmor har mye bedre tid og der følte jeg at jeg ble hørt. Hun hadde også ultralydapparat aå jeg fikk se babyen min ofte. Så jeg kommer til å satse på det neste gang også:)

Når det kommer til det med å ha med mannen så var ikke min med på mange kontroller. Men han var med et par ganger til jordmor og der fikk han svar på ting han lurte på:) Så det kan jo vær lurt:)

Gikk kun til lege første gangen og syntes det var greit...

Andre gangen ville jge prøve jordmor, men synes jeg ikke fikk så mye ut av det...Fikk liksom ikke det forholdet som enkelte andre får...Men fikk i tillegg tett oppfølgning på sykehuset så fikk god kontakt med jordmor der da...[8D]

Denne gangen blir det tett oppfølgning av legen min og sykehuset, mye pga SF og leddgikta...Får ikke ta medisiner likevel[&o] Så hååååper dette svangerskapet gjør at det leddene mine blir litt bedre og ikke værre...[:)]

Nå har jeg en veldig snill og dyktig lege som tar seg tid til pasientene sine og ikke skyver dem ut så fort de har kommet inn...Hører virkelig på oss...

Vet ikke enda. Blir vel begge tenker jeg, eller kanskje kun legen[&:]

Mannen min var med på alle kontrollene forrige gang jeg var gravid [;)] tror ikke han blir med alle gangene nå, litt mer komplisert med jobb og sånn siden sist. Men veldig hyggelig å ha han med[:)]

Jeg var hos legen i går og hun anbefalte meg å være hos henne frem til uke 16, for deretter å gå til jordmor fra uke 20 ca...men jeg burde ringe allerede nå og bestille time, sånn at jeg ble sikra...

Blir sånn at jeg drar til legen ved 1. kontroll. Så blir det jordmor [:D] Har fått min første time 28. juli, da er jeg litt over 14 uker på vei [:)]

her blir det lege kun første gangen, så til jordmor etter det. jeg gleder meg til å møte den koslige jordmoren igjen! :)

ska kun gå til jordemor, kunde ta blodprøver hos henne. Så da blir de kun aktuellt med lege hvis jeg ska sykemeldes noengang.

Back
Topp