Skal dere fylle opp fryseren før fødsel??

Sussa:)

Andre møte med forumet
Og hva skal dere fryse ned??

Dette var noe jeg snappet opp et sted, og det høres jo ikke så dumt ut!

Er gravid med førstemann, så jeg aner virkelig ikke hva som venter meg. Kommer jeg til å være totalt zombie og ikke orke noe annet enn amming og babystell? Eller vil jeg være i superform med superenergi? Ser vel helst for meg at det vil bli alternativ 1 - eller mer i nærheten av dette hvertfall! Og da kan det jo være lurt å være forberedt...

Har tenkt å bake rundstykker og boller i god tid, samt ferdigkjevlede pizzadeiger... Samt lage noen gryteretter kanskje... Svigermor har også sagt at hun kan hjelpe til med å fylle fryseren! :)

Men utover bakst og gryterett vet jeg ikke helt hva som kan lønne seg å fryse ned... Noen gode forslag? :)
 
Ting som kan tas opp og spises med en hånd. Kjekt hvis babyen bare vil bæres, og kjekt å ha noe enkelt å spise på når det feks er økedøgn og man sitter leeenge og ammer.

Kommer kanskje til å lage litt lapper, kanskje boller. Lappene er greie som matboksfyll til mini hvis jeg i Ammetåke sørger for at vi går tom for brød feks.

Regner med at sambo kan stå for handling og middagslaging den første tiden, om jeg ikke orker. Og gjester får ta med seg snacks.
 
Det er absolutt planen denne gangen ja :) angret veldig med førstemann at jeg ikke hadde gjort det. Denne gangen har vi jo i tillegg storesøster så frysen skal absolutt fylles :) rundstykker, pizzasnurrer, hjemmelaget pizza, kjøttkaker, lapskaus, pølsegrateng, fiskegrateng osv :)
 
Jepp. Jeg gjorde det ikke sist, men vil nok gjøre det denne gangen når jeg går ut i perm :) både mat til seg selv og familien er lurt, men kanskje også kake-aktige ting som tines fort så man kan servere noe til barselgjester :)

Gode ide som nevnt over med noe som kan spises med en hånd; selv hadde jeg øke-uker istede for økedøgn, og da var jeg både sulten og tørst konstant, samtidig som man er lenka til sofaen...
 
Veldig god idé! La oss dele oppskrifter når vi kommer så langt at vi har tid til ekstra matlaging :D
 
Jeg blir så lett lei av ting som ligger i frysen og spesielt ting jeg har laget selv. Men kanskje jeg ber mamma om å lage en stor porsjon med lapskaus som vi kan ha som middager og rundstykker med ost og skinke:)
 
Så det med å spise med en hånd, kanskje enkle vårruller også er noe å lage:) nattmat:)
 
Nei :) vi er virkelig to, så er den ene utslitt klarer den andre å lage middag. Mat var ikle problemet sist, selv om vi ikke alltid fikk spist samtidig :)
 
Jeg gjorde det forrige gang, og synes det var helt topp. Lagde mye rundstykker, boller og fylte horn. Det var helt topp, og var veldig takknemlig for at jeg hadde gjordt det på forhånd.
 
Vi hadde Pizzasnurrer og lasagne sist. Spesielt Pizzasnurrer var vi kjempe glad for!

Var helt i rus og orket ikke handle/lage mat.

Kommer til å lage masse Pizzasnurrer denne gangen og (det har vi forøvrig nesten alltid i fryseren).
 
Jeg hadde en del klart i frysen med de to andre, men i ammetåka glemte jeg støtt og stadig å ta opp noe når vi hadde besøk :p

Tror jeg dropper storbakingen denne gangen og heller går for servering av frukt og smurte rundstykker :)
 
Skal bake kanelboller, skolebrød og boller til de som kommer på besøk etter fødsel. Kjekt å kan bare ta opp dette, og slippe å bekymre seg over at man ikke Jar noe å tilby. Regner med de blir en stund lissom :p

Ellers lager jeg vårruller og putter i fryseren. Har heldigvis en samboer som lager middag, så regner med han lager noe enkelt og handler inn de tingene vi trenger.

Slet veldig med blødninger forrige svangerskap, så orket rett og slett ikke å løfte rompa opp av sofa utenat da jeg måtte i de 3 første dagene.Jeg ble veldig dårlig å spiste ikke ol også, så heldigvis snudde dette da blødningene var bedre, og at jeg kunne gå på do igjen :)

Men hadde det ikke hvert for beste samboern som jeg har, så hadde jeg nok fylt fryseren med alt vi kunne fryst tror jeg ;) Jeg håper jeg er bedre form denne gang ;)

Dere som har født flere ganger, hvordan var formen deres etter de andre fødslene?
 
en ting somkan være lurt, men som man gjerne glemmer av ren høflighet. Hvis dere får spørsmål fra slekt og venner om de kan hjelpe med noe, så si jatakk til en middag på døren eller nybakte boller. Er så lett å bare tenke baby og ikke føle at man trenger hjelp med bleieskift og trilleturer.
 
Jeg hadde en del klart i frysen med de to andre, men i ammetåka glemte jeg støtt og stadig å ta opp noe når vi hadde besøk :p

Tror jeg dropper storbakingen denne gangen og heller går for servering av frukt og smurte rundstykker :)
Samme her :)
 
Skal bake kanelboller, skolebrød og boller til de som kommer på besøk etter fødsel. Kjekt å kan bare ta opp dette, og slippe å bekymre seg over at man ikke Jar noe å tilby. Regner med de blir en stund lissom :p

Ellers lager jeg vårruller og putter i fryseren. Har heldigvis en samboer som lager middag, så regner med han lager noe enkelt og handler inn de tingene vi trenger.

Slet veldig med blødninger forrige svangerskap, så orket rett og slett ikke å løfte rompa opp av sofa utenat da jeg måtte i de 3 første dagene.Jeg ble veldig dårlig å spiste ikke ol også, så heldigvis snudde dette da blødningene var bedre, og at jeg kunne gå på do igjen :)

Men hadde det ikke hvert for beste samboern som jeg har, så hadde jeg nok fylt fryseren med alt vi kunne fryst tror jeg ;) Jeg håper jeg er bedre form denne gang ;)

Dere som har født flere ganger, hvordan var formen deres etter de andre fødslene?

Formen min sugde balle! Satt i en stol i 2 uker før jeg ringte sykehuset og ba de ta meg inn for å sjekke stingene. Klarte ikke å gå på do, bekkenløsning, smerter og smertestillende om hverandre :p Men er optimistisk denne gangen altså!

Samboeren min må jo jobbe og han er ikke hjemme før i 17-tiden så her skal det fryses ned middager :D
 
Formen min sugde balle! Satt i en stol i 2 uker før jeg ringte sykehuset og ba de ta meg inn for å sjekke stingene. Klarte ikke å gå på do, bekkenløsning, smerter og smertestillende om hverandre :p Men er optimistisk denne gangen altså!

Samboeren min må jo jobbe og han er ikke hjemme før i 17-tiden så her skal det fryses ned middager :D
Uff, det hørtes ikke behagelig ut nei!!
Krysser fingrene for deg nå ;)
Jeg hadde bare ett pyntesting ved forrige fødsel, de holdt veldig igjen Dattern min for å gjøre at jeg ikke skulle revne. Var det jeg var mest redd for og fortalte akkurat hvordan jeg ville ha det:p men vet at det ikke alltid kan bli slik! Så er veldig spent denne gang! Fikk aldri vite hvorfor jeg hadde de blødningene som jeg hadde heller, men regner med det er normalt og :D (håper jeg:p)

Da skjønner jeg at det er greit med mat i fryseren!Sambo skal jobbe han også, men han er tidlig ferdig. Så har vi Svigers i nabo huset også. Så er kansje greit å takke ja til litt hjelp når de spør ;)
 
Jeg kommer ikke til å ha barsel servering :) da får de ta med noe selv. Jeg var så stresset og hadde så lite kontroll etter fødselen. Var usigelig trett. Jeg kommer til å kjøpe ekstra brød, pølser, ost og frossne grønnsaker og bær og hive i fryseren, og be samboer handle inn fra handleliste før jeg kommer hjem. Hos meg gikk det mye i brødmat den første tiden, og vi ble ofte invitert på middag. Mannen er også flink på kjøkkenet så jeg har ingen betenkeligheter. Det eneste må være å lage noen karbonader. Den enkle amme og spedbarnsmaten må være frossne grønnsaker. Se etter de som er forvellet og fra Norge er du garantert at de inneholder mye næringsstoffer. Å slippe og stå å skrelle er en lettelse. Mye kan bare settes rett inn i ovnen sammen med noe ferskt kjøtt og krydder. Jeg kommer til å ha fokus på at maten skal være lettlaget, på kort tid og da er grønnsaker med kjøtt eller fisk i form en enkel og næringsrik problemløser. Er relativt dreven på kjøkken å så lenge jeg slipper å ha for mye husarbeid i hodet ordner maten seg selv med litt planlegging.
 
Jeg har tenkt litt på det! Gjorde det ikke sist, og var heller ikke noe jeg savnet, men ser fordelene med det. Særlig når vi da får to små å ta vare på, og at man aldri vet hvordan formen blir. Sist dro vi på IKEA samme dag som vi kom hjem fra sykehuset, så vil si jeg var i grei form da :p Bakte og styra om vi fikk gjester, men tror jeg vil ta det mer med ro denne gangen uansett, så blir nok å lage div til å fryse ned ja :)
 
Tror det blir lage gulrotkake og kanelboller til evt. Besøk også lage noe pizza deiger og grønnsakssuppe muligens å ha i fryseren. Også sette opp middagsliste med litt enkel mat.
 
Hos oss finnes ikke barselmat,de får fint ta med selv om de må ha noe:)
Jeg pleier "låse" meg inne med den nyfødte første ukene så det er begrenset med besøk.Først skal vi,og ikke minst barna bli kjent :)

Kommer kanskje til å bake litt skinkehorn,og boller.Pizzaboller etc.Middager tviler jeg på kommer til å bli laget på forhånd :) mat må jeg jo lage uannsett med to små på 2og 4 år.
 
Back
Topp