Skal barnet ha eget rom med en gang?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristin
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kristin

Guest
Eller skal det sove hos dere? Kansje det både får eget rom og sengen sin hos dere?

Hvordan gjør dere det?
Selv måtte vi flytte fra en toroms for at lille skulle få eget soverom etterhvert :)

Sist samsov vi. Spent på hva det blir til denne gangen. Storesøster er 4 år og nå sover ho stort sett på eget rom heile natta, men ikke lenge ho har gjort det ☺️

Med første gjorde vi det sånn her:
Samsoving første måneden, sov i egen seng på vårt rom frem til 7 måneder gammel, ble da flyttet over på eget rom uten problem (med babycall med video).

Tenker det samme nå Men må såklart se det ann, unger er ulike ❤️

Samsoving frem til de var cirka 6 mnd, så i egen seng på vårt soverom. Etter ammeslutt ved 1 år flyttet de på eget rom. Jeg får mye mer søvn av å samsove og babyer er ikke laget for å ligge alene. Å sove på samme rom har også vist seg å ha en forebyggende effekt mot krybbedød. :Heartred

Når han kommer blir hunden kasta ut fra soverommet og han får sove der inntil vi finner en plan hvordan vi skal dele oss etterpå :wacky: har to soverom oppe (storebror sover på det ene, og vi på det andre) og et gjesterom nede. Lurer på om det er vi som flytter ned tilslutt så det blir "barneavdeling" oppe. Skulle ønske vi kunne sove alle på et plan, men det er det ikke rom til:(

Eg lurer litt på å ha babyen på eget rom. Har ein pus som ikkje kjem til å like å bli stengt ut av soverommet vårt. Då kjem ho til å skrape på soveromsdøra heile natta! Det har me nemlig prøvd før;)

Storebror lå på vårt rom til han var ca 11 mnd, han sov både sammen med oss og i egen seng ved siden av vår, alt etter som hva vi følte for. Overgang til eget rom (med babycall) gikk superfint og han sover for det meste på eget rom, men kommer over til oss innimellom og spesielt når han er syk ❤️ 4 år nå.

Blir samme opplegg med den i magen så lenge det fungerer like fint som med første❤️

Driver med oppussing og prioriterer nytt rom til oss og storebror først, og det kommer til å ta en stund, mye som skal gjøres, så jeg håper det fungerer like greit å ha neste baby på rommet vårt.

Vi gjorde det upopulære valget og lot jenta vår sove på eget rom fra starten av. Det var det som fungerte best. Og det fungerte helt bra. Hun sov fra 19 til 7, med et par oppvåkninger i løpet av natten, fra hun var nyfødt omtrent. Ingen problemer med tilknytninga der heller. ;)

Den dag i dag legger jeg meg i lillemor sin seng, om hun kommer inn i vår seng når hun er syk. Faren har mye bedre sovehjerte enn meg og er like god på å trøste:Heartred

Barn er jo forskjellige, så er ikke sikkert at det hadde fungert like bra med denne nye krabaten. Nå kommer vi uansett til å ha babysenga inne på vårt rom, pga plass.

Last edited:
Kom på en ting til... storesøster flytta kanskje på eget rom når ho var rundt 3 eller noe....

Om vi er heldige og kan få neste på eget rom tidligere har vi litt logistikk problemer.... bare to soverom i den etasjen vi sover på. Har to soverom på loftet og ett nede som i dag er lekerom. Ikke veldig lyst å flytte storesøster på noen av disse enda.....

Lille skal sove i sin egen seng inne hos oss den første tiden.
Når soverutiner og etåringen har fått roet seg ned og er blidt vant til nye tilværelsen så kommer de to til å dele soverom.
Vi og de minste har soverom i 2 etg. og elste har flyttet soverom ned til 1 etg. sånn at etåringen fikk være nærmere om natten. Han spurte frivillig for han mente han våknet for mange ganger og har trådd feil i trappa en gang for mye om natten når han ikke tok på seg brillene.
Han er i det minste fornøyd med å ikke bli vekt av baby gråt om natten lengre :)

Förste sov hos oss till han var 1. Da tok vi kampen om å få han å sova selv på rummet. Tre månader etterpå kom minste, han har sovit hos oss till nå för en månad siden. Han er to år nu. Baby får sova hos oss. enklast med samsoving, nattamming och massa kos och närhet. Men är ju inget facitsvar. Kanske detta blir en som trives bäst i egen säng? Det får man bara se an. Lätt å ha en plan när man ska bli förälder och som regel blir allt av planer grusade om omgjorda :p

Nei, inne hos oss. Ikke har vi noe rom til babyen heller, må flytte først.

Nei, sover på samme rom, har heller ikkje rom enda. Må flytte:)

Sover på vårt rom, men i egen seng de første månedene :happy:

Blir vel i bedside crib noen mnd,også inn på eget rom.. Har trua på at alle sover bedre da, men tenker også at alt skjer i et litt fornuftig tempo når det føles naturlig. Med de andre har det gått veldig smertefritt. Venter man for lenge og man ønsker eget rom,tror jeg at man skaper seg litt unødvendige problemer.

Virker kjempe koselig å samsove, men livredd for å ikke ha senga for meg selv.. så får hold meg til samsoving når den lille (og mor) sovner ved puppen.. Hehe.

Her får baby eget rom fra før fødsel. Men vi tenker å ha en bedside crib inne hos oss ihvertfall de første 6 mnd. Håper at det etter hvert går greit at baby sover på eget rom, og vi vil «øve» ved å legge baby på eget rom i sprinkelsengen ved korte lurer på dagtid som tilvenning etter hvert :)

Men helt i starten har vi nok en krybbe i stuen, sprinkelseng på barnerommet og bedsidecrib på vårt soverom. Vi har 2 etasjer, med stue i 2.etg og soverommene i 1.etg. Så da blir det tre ulike soveplasser alt ut i fra hvor vi befinner oss i huset :)

Tror den skal få ligge på eget rom fra starten av. Rommet vårt er rett ved siden av, så tror det skal gå greit. Får egentlig bare se an, siden det er førstemann hjemme hos oss :)

Back
Topp